Opettajan oma praktinen teoria pianonsoiton opetuksessa : autoetnografinen tutkimus instrumenttiopetuksen kontekstissa
Vintturi, Miika (2022)
Vintturi, Miika
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022113068188
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022113068188
Tiivistelmä
Maisterin tutkielmassani tutkin opettajan pedagogista ajattelua praktisen teorian käsitteen avulla. Praktinen teoria liittyy opettajan ajattelun tutkimukseen ja tarkoittaa opettajan henkilökohtaista opetusteoriaa, joka ohjaa hänen pedagogista päätöksentekoaan oppitunnilla. Tutkimus on autoetnografinen, tutkin siis omaa opettajuuttani pianonsoiton kontekstissa. Tutkimuskysymykseni oli:
Millaisena opettajan oma praktinen teoria näyttäytyy opetuksen dokumentoinnin ja siihen perustuvan analyysin perusteella?
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla autoetnografisesti pianotunteja, joita pidin yhdelle oppilaalle tutkimusjakson ajan. Tutkimusaineiston muodostivat opettajan omat päiväkirja-aineistot, jotka kerättiin tuntien reflektoinnin yhteydessä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin myös stimulated recall -menetelmää. Autoetnografisessa tutkimuksessani oli analyyttinen ote.
Tutkimuksen tulokset tekivät näkyväksi opettajan arvojani, asenteitani, uskomuksiani ja ajatteluni eettisiä ulottuvuuksia sekä oppimiskäsitystäni, pedagogista päätöksentekoani ja oppilaan ja opettajan välistä pedagogista suhdetta. Autoetnografinen menetelmä näyttäytyi toimivana valittua tutkimustehtävää ajatellen ja antoi runsaasti aiheita jatkotutkimuksille.
Millaisena opettajan oma praktinen teoria näyttäytyy opetuksen dokumentoinnin ja siihen perustuvan analyysin perusteella?
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla autoetnografisesti pianotunteja, joita pidin yhdelle oppilaalle tutkimusjakson ajan. Tutkimusaineiston muodostivat opettajan omat päiväkirja-aineistot, jotka kerättiin tuntien reflektoinnin yhteydessä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin myös stimulated recall -menetelmää. Autoetnografisessa tutkimuksessani oli analyyttinen ote.
Tutkimuksen tulokset tekivät näkyväksi opettajan arvojani, asenteitani, uskomuksiani ja ajatteluni eettisiä ulottuvuuksia sekä oppimiskäsitystäni, pedagogista päätöksentekoani ja oppilaan ja opettajan välistä pedagogista suhdetta. Autoetnografinen menetelmä näyttäytyi toimivana valittua tutkimustehtävää ajatellen ja antoi runsaasti aiheita jatkotutkimuksille.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]