Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen visio 2030
Metsälä, Susanna; Anttila, Eeva; Kauppila, Heli; Kleimola, Piia; Koskinen, Anu; Koskiniemi, Merja; Köngäs, Katja; Leinikki, Sikke; Lehmus, Jarkko; Punkki-Heikkinen, Riitta-Mari; Päivikkö, Ulla; Saarela, Sanna; Tucker, Arlene; Valta, Aleksi; von Numers-Ekman, Katarina; Valkeapää, Juha; Ylikorva, Mette; Linjama, Eero; Paappanen, Pekka (2022)
Lataukset:
Metsälä, Susanna
Anttila, Eeva
Kauppila, Heli
Kleimola, Piia
Koskinen, Anu
Koskiniemi, Merja
Köngäs, Katja
Leinikki, Sikke
Lehmus, Jarkko
Punkki-Heikkinen, Riitta-Mari
Päivikkö, Ulla
Saarela, Sanna
Tucker, Arlene
Valta, Aleksi
von Numers-Ekman, Katarina
Valkeapää, Juha
Ylikorva, Mette
Linjama, Eero
Paappanen, Pekka
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
978-952-353-063-8
kirja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-063-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-063-8
Kuvaus
Liitteen 1 käsitteiden kirjoittajat: Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion työryhmä Eeva Anttila, Mirja Hiltunen, Maria Huhmarniemi, Sunna Maijala, Anniina Suominen, Viivi Seirala.
Sisällysluettelo
I TAITEEN SIVISTYS --
1. Esittävien taiteiden tieto läpäisee koulutusjärjestelmän --
Sivuääni: Mitä on taiteen tieto? --
2. Esittävien taiteiden kasvatukseen ja koulutukseen on tasa-arvoiset ja yhdenvertaiset mahdollisuudet --
Sivuääni: Yhdenvertaisuustyön kehitys --
3. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus edistää ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä elämäntapoja --
4. Esittävien taiteiden tutkimus on runsasta, monipuolista ja vaikuttavaa --
II YHTEISKUNTA, ESITTÄVIEN TAITEIDEN KASVATUS JA KOULUTUS --
5. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus tukee demokratiaa ja uudistaa yhteiskuntaa --
6. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus vahvistaa kestävää ja avointa kansainvälistä ja kulttuurienvälistä kanssakäymistä --
7. Kehittyviä teknologioita käytetään esittävien taiteiden opetuksessa vastuullisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taiteelle ominaisella tavalla --
III KOHTI TOIMIVIA RAKENTEITA --
8. Taiteilijan ja taidepedagogin opintopolut ja ammattikuvat monipuolistuvat --
Sivuääni: Yhteisötaide --
9. Esittävän taiteen kasvatuksen ja koulutuksen työelämä on kestävää, ja se mahdollistaa jatkuvan oppimisen --
10. Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen tilastointi muodostaa eheän kokonaisuuden johtamisen ja päätöksenteon tietopohjaksi --
11. Monitahoinen yhteistyö vahvistaa esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen resursseja --
Tie eteenpäin --
Hankkeen toteutus
Kiitos
Viitteet
Lähteet
Liitteet.
1. Esittävien taiteiden tieto läpäisee koulutusjärjestelmän --
Sivuääni: Mitä on taiteen tieto? --
2. Esittävien taiteiden kasvatukseen ja koulutukseen on tasa-arvoiset ja yhdenvertaiset mahdollisuudet --
Sivuääni: Yhdenvertaisuustyön kehitys --
3. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus edistää ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä elämäntapoja --
4. Esittävien taiteiden tutkimus on runsasta, monipuolista ja vaikuttavaa --
II YHTEISKUNTA, ESITTÄVIEN TAITEIDEN KASVATUS JA KOULUTUS --
5. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus tukee demokratiaa ja uudistaa yhteiskuntaa --
6. Esittävien taiteiden kasvatus ja koulutus vahvistaa kestävää ja avointa kansainvälistä ja kulttuurienvälistä kanssakäymistä --
7. Kehittyviä teknologioita käytetään esittävien taiteiden opetuksessa vastuullisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taiteelle ominaisella tavalla --
III KOHTI TOIMIVIA RAKENTEITA --
8. Taiteilijan ja taidepedagogin opintopolut ja ammattikuvat monipuolistuvat --
Sivuääni: Yhteisötaide --
9. Esittävän taiteen kasvatuksen ja koulutuksen työelämä on kestävää, ja se mahdollistaa jatkuvan oppimisen --
10. Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen tilastointi muodostaa eheän kokonaisuuden johtamisen ja päätöksenteon tietopohjaksi --
11. Monitahoinen yhteistyö vahvistaa esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen resursseja --
Tie eteenpäin --
Hankkeen toteutus
Kiitos
Viitteet
Lähteet
Liitteet.
Tiivistelmä
Tämä visiojulkaisu on Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen visio 2030-hankkeen lopputuotos. Hankkeen tavoitteena on ollut muodostaa näkymä esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen tulevaisuuteen. Hanke toteutettiin puolentoista vuoden aikana kesäkuusta 2021 joulukuuhun 2022 Taideyliopiston aloitteesta ja rahoituksella, ja siihen osallistui lähes 900 alan toimijaa. Osallistujat edustivat koulutuksen eri sektoreita, koulutusasteita ja esittävien taiteiden eri taiteenaloja.
Tässä julkaisussa kuvataan esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen järjestelmä ja esitetään kehityssuuntia sekä toimenpiteitä esittävien taiteiden kasvatus- ja koulutusjärjestelmän rakenteellisten epäkohtien korjaamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tässä julkaisussa esittävillä taiteilla tarkoitetaan performanssitaidetta, sirkusta, tanssia ja teatteria, joita täydentävät esine- ja nukketeatterin, musiikkiteatterin ja esitystekniikan näkökulmat.
Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen kenttä on laaja, moninainen ja hajanainen. On tärkeää, että kentän toimijat keskustelevat säännöllisesti alan kehityssuunnista ja että he osaltaan vievät eteenpäin ja toteuttavat toimenpide-ehdotuksia omilla keinoillaan. Tärkeintä on kuitenkin rakenteita korjaava päätöksenteko, joka vahvistaa esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen toimintaedellytyksiä. Hanke antoi alkusysäyksen pidemmälle prosessille ja alan kehittämistyölle, jossa tämä visiojulkaisu voi toimia lähtöpisteenä ja keskustelun käynnistäjänä.
Visio luovutettiin opetusministeri Li Anderssonille 8.11.2022. Se julkistettiin 14.11.2022 Svenska Teaternissa Helsingissä ja Taideyliopiston julkaisutietokannassa 16.12.2022.
Tässä julkaisussa kuvataan esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen järjestelmä ja esitetään kehityssuuntia sekä toimenpiteitä esittävien taiteiden kasvatus- ja koulutusjärjestelmän rakenteellisten epäkohtien korjaamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tässä julkaisussa esittävillä taiteilla tarkoitetaan performanssitaidetta, sirkusta, tanssia ja teatteria, joita täydentävät esine- ja nukketeatterin, musiikkiteatterin ja esitystekniikan näkökulmat.
Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen kenttä on laaja, moninainen ja hajanainen. On tärkeää, että kentän toimijat keskustelevat säännöllisesti alan kehityssuunnista ja että he osaltaan vievät eteenpäin ja toteuttavat toimenpide-ehdotuksia omilla keinoillaan. Tärkeintä on kuitenkin rakenteita korjaava päätöksenteko, joka vahvistaa esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen toimintaedellytyksiä. Hanke antoi alkusysäyksen pidemmälle prosessille ja alan kehittämistyölle, jossa tämä visiojulkaisu voi toimia lähtöpisteenä ja keskustelun käynnistäjänä.
Visio luovutettiin opetusministeri Li Anderssonille 8.11.2022. Se julkistettiin 14.11.2022 Svenska Teaternissa Helsingissä ja Taideyliopiston julkaisutietokannassa 16.12.2022.