Taide täynnä tyhjää : huussi ja hengellisyys
Härkönen, Henrik (2022)
Härkönen, Henrik
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2022
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373546
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373546
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Taide täynnä tyhjää - Huussi ja hengellisyys
muodostuu Taideyliopiston Kuvataideakatemian Kuvan
Kevät 2022 -lopputyönäyttelyn teoksesta ja kirjallisesta
osasta. Kirjallisessa osassa dokumentoidaan kuvataiteen
maisterin opinnäytteen fyysinen osa, kirjoitetaan auki
sen sisältö ja tarkastellaan sen ominaisuuksista kumpua-
vaa hengellisyyttä. Kysymyksenasettelu kuuluu: Nykytai-
de tuntuu merkitykseltään ja sisällöltään; siis arvoltaan, tyhjältä,
mistä se johtuu ja mitä sille voi tehdä?
Salahuone -teoksen vastausta ongelmaan - hengellisyyttä
- käsitellään materiaalisesteettisesti, arkkitehtuuria raa-
paisten sekä lopuksi hengentieteitä hipoen.
Taiteellinen osa on Salahuone-niminen teos Taideyliopis-
ton Kuvataideakatemian maisterin lopputyönäyttelys-
sä Kuvan kevät 2022. Salahuone on puusta rakennettu
huussia muistuttava rakennus, jonka sisään saa mennä,
sulkea oven ja istua. Sisällä on hämärää ja valot paista-
vat sisään, jolloin näyttelyvieras sai rauhoittua. Koke-
mus muistuttaa meditatiivisuudesta tai hengellisyydestä.
Kirjallinen osa lähtee liikkeelle nykytaiteen merkityk-
settömyyden tunteen eli arvokadon määrittelystä sekä
sen taidehistoriallisista syistä. Teksti jatkuu taiteellisen
osan teosanalyysillä ja kuvallisella dokumentaatiol-
la, joka johdattelee arvokadon ongelmalle ehdotetun
vastauksen, hengellisyyden, ääreen. Välissä pohditaan
onko taideasiayhteydessä esitetty huussi epäpaikka vai
ei. Käydään läpi miten taideteos synnyttää hengellisiä
tuntemuksia ihmisessä, mistä ne juontuvat ja miten ne
ilmenevät. Taiteen ja hengellisyyden tutkiminen on pyr-
kimys vastata nykytaiteen arvokadon ongelmaan: Mistä
merkityksen tunne nykytaiteessa kumpuaa?
Tekstin apuna käytetään muun muassa käsin piirrettyjä
kaavioita, jotta käsitellyt asiat jäsentyisivät selkeämmin
ja kokonaisuus olisi elävämpi.
muodostuu Taideyliopiston Kuvataideakatemian Kuvan
Kevät 2022 -lopputyönäyttelyn teoksesta ja kirjallisesta
osasta. Kirjallisessa osassa dokumentoidaan kuvataiteen
maisterin opinnäytteen fyysinen osa, kirjoitetaan auki
sen sisältö ja tarkastellaan sen ominaisuuksista kumpua-
vaa hengellisyyttä. Kysymyksenasettelu kuuluu: Nykytai-
de tuntuu merkitykseltään ja sisällöltään; siis arvoltaan, tyhjältä,
mistä se johtuu ja mitä sille voi tehdä?
Salahuone -teoksen vastausta ongelmaan - hengellisyyttä
- käsitellään materiaalisesteettisesti, arkkitehtuuria raa-
paisten sekä lopuksi hengentieteitä hipoen.
Taiteellinen osa on Salahuone-niminen teos Taideyliopis-
ton Kuvataideakatemian maisterin lopputyönäyttelys-
sä Kuvan kevät 2022. Salahuone on puusta rakennettu
huussia muistuttava rakennus, jonka sisään saa mennä,
sulkea oven ja istua. Sisällä on hämärää ja valot paista-
vat sisään, jolloin näyttelyvieras sai rauhoittua. Koke-
mus muistuttaa meditatiivisuudesta tai hengellisyydestä.
Kirjallinen osa lähtee liikkeelle nykytaiteen merkityk-
settömyyden tunteen eli arvokadon määrittelystä sekä
sen taidehistoriallisista syistä. Teksti jatkuu taiteellisen
osan teosanalyysillä ja kuvallisella dokumentaatiol-
la, joka johdattelee arvokadon ongelmalle ehdotetun
vastauksen, hengellisyyden, ääreen. Välissä pohditaan
onko taideasiayhteydessä esitetty huussi epäpaikka vai
ei. Käydään läpi miten taideteos synnyttää hengellisiä
tuntemuksia ihmisessä, mistä ne juontuvat ja miten ne
ilmenevät. Taiteen ja hengellisyyden tutkiminen on pyr-
kimys vastata nykytaiteen arvokadon ongelmaan: Mistä
merkityksen tunne nykytaiteessa kumpuaa?
Tekstin apuna käytetään muun muassa käsin piirrettyjä
kaavioita, jotta käsitellyt asiat jäsentyisivät selkeämmin
ja kokonaisuus olisi elävämpi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]