Solmukat
Rope, Jenni (2022)
Rope, Jenni
2022
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373669
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373669
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu tämän kirjallisen osan lisäksi taiteellisesta osasta, Solmukat-näyttelystä, joka oli esillä Kuvataideakatemian galleria Project Roomissa, Helsingissä 25.2. – 13.3.2022.
Solmukat, näyttelyn nimi, sai alkunsa alkukeväällä 2021 valmistuneiden maalausten silmukkamaisista pensselinvedoista. Seuraavan vuoden ajan Solmukat-teema maalauksissani jatkui, kasvoi ja lopulta ryhtyi kannattelemaan koko näyttelykokonaisuutta. Lopulta näyttely koostui maalauksista, mobileveistoksista sekä kolmiulotteisista kangasteoksista, jotka levittäytyivät galleriaan muodostaen tilallisen kokonaisuuden.
Tämän opinnäytteen kirjallisen osan kirjoittamistyön avulla olen yrittänyt hahmottaa itselleni omaan taiteelliseen työskentelyyni kietoutuvia keskeisimpiä teemoja. Kirjallisen työn rungon muodostavat maisteriopintojen aikana kirjoittamani kolme esseetä. Ensimmäisessä esseessä pohdin intuitiivista työskentelyprosessia ja intuition käsitteen taustoja. Toisessa esseessä kartoitan käsityön ja maalaustaiteen yhteenkietoutunutta historiaa, peilaan omaa työskentelyäni itseäni kiinnostaviin tekijöihin ja selvitän, miten kankaat, kuviot ja aistimuksellisuus liittyvät työskentelyyni. Kolmannessa esseessä avaan ajatteluni uusmaterialistisuutta, mobileveistosten muotojen syntyprosessia sekä mobileteosten tilallisuutta. Näiden kolmen tekstin lisäksi olen kirjoittanut opinnäytteen alkuun esittelyn, jossa valotan omaa taustaani kuvataiteilijana, sekä sen loppuun tekstin, jossa kerron Solmukat-näyttelyn rakentumisesta käytännössä sen teemojen, teosmateriaalien ja installoinnin kautta.
Kuvat Solmukat-näyttelyn teoksista sekä työskentelynprosessin ajalta levittäytyvät kirjalliseen osioon kauttaaltaan.
Solmukat, näyttelyn nimi, sai alkunsa alkukeväällä 2021 valmistuneiden maalausten silmukkamaisista pensselinvedoista. Seuraavan vuoden ajan Solmukat-teema maalauksissani jatkui, kasvoi ja lopulta ryhtyi kannattelemaan koko näyttelykokonaisuutta. Lopulta näyttely koostui maalauksista, mobileveistoksista sekä kolmiulotteisista kangasteoksista, jotka levittäytyivät galleriaan muodostaen tilallisen kokonaisuuden.
Tämän opinnäytteen kirjallisen osan kirjoittamistyön avulla olen yrittänyt hahmottaa itselleni omaan taiteelliseen työskentelyyni kietoutuvia keskeisimpiä teemoja. Kirjallisen työn rungon muodostavat maisteriopintojen aikana kirjoittamani kolme esseetä. Ensimmäisessä esseessä pohdin intuitiivista työskentelyprosessia ja intuition käsitteen taustoja. Toisessa esseessä kartoitan käsityön ja maalaustaiteen yhteenkietoutunutta historiaa, peilaan omaa työskentelyäni itseäni kiinnostaviin tekijöihin ja selvitän, miten kankaat, kuviot ja aistimuksellisuus liittyvät työskentelyyni. Kolmannessa esseessä avaan ajatteluni uusmaterialistisuutta, mobileveistosten muotojen syntyprosessia sekä mobileteosten tilallisuutta. Näiden kolmen tekstin lisäksi olen kirjoittanut opinnäytteen alkuun esittelyn, jossa valotan omaa taustaani kuvataiteilijana, sekä sen loppuun tekstin, jossa kerron Solmukat-näyttelyn rakentumisesta käytännössä sen teemojen, teosmateriaalien ja installoinnin kautta.
Kuvat Solmukat-näyttelyn teoksista sekä työskentelynprosessin ajalta levittäytyvät kirjalliseen osioon kauttaaltaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]