Esimerkki, innoittaja, peili: kuoronjohtajien käsityksiä johtajuudesta aikuisten alkeisoppijoiden kuororyhmissä
Kiviharju, Heidi (2022-12-07)
Kiviharju, Heidi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
07.12.2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031331357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031331357
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on analysoida aikuisten laulutraumaisten ja kehittyvien laulajien kuoropedagogiikkaa opettajan näkökulmasta. Tarkastelen neljän kuoronjohtajan kokemuksia ja pedagogisia keinoja luoda oppiva ja yhdessä laulava ryhmä aikuisista vasta-alkajista ja kehittyvistä laulajista. Tutkimukseni pohjaa sosiokonstruktivistiseen oppimisfilosofiaan ja oppijakeskeiseen laulupedagogiseen lähestymistapaan ja sen tehtävä on selvittää, miten kuoronjohtaja voi tukea aikuisen alkeisoppijan oppimisprosessia kuorokontekstissa. Tämän lisäksi tarkastelen toimijuuden merkitystä transformatiivisessa oppimisessa, analysoidessani tutkimukseeni osallistuneiden johtajien määritelmää oppimista mahdollistavasta johtajuudesta.
Tutkimuskysymykseni on:
Millä tavoin kuoronjohtaja voi rakentaa oppivaa ryhmää aikuisista (laulutraumaisista) kuoroalkeisoppijoista transformatiivisuuden näkökulmasta?
Tutkimustuloksissa korostuu vahvasti kuorolaulamisen sosiaalisen ulottuvuuden voimavara, vertaistuki sekä dialogisuuden tärkeys opettajan ja oppilaan välillä. Tulokset osoittavat, miten johtajan kannustava rehellisyys sekä asiantuntijuus ovat merkittäviä luottamuksen saavuttamisessa ja miten huumori ja hyväksyminen mahdollistavat osallistujien omatoimisuutta ja uskaltamista. Tulokset tukevat inklusiivisen musiikkikasvatuksen filosofiaa ja yhteistoiminnallista oppimiskäsitystä, ja osoittavat miten ryhmässä tekeminen ja kokeminen voi turvallisella pedagogisella ohjeistuksella olla vapauttavaa ja rohkaisevaa, kaiken ikäisille ja tasoisille laulajille. Esitän, että alkeistason aikuisoppijaryhmässä on mahdollista saada onnistumisen kokemuksia ryhmätyöskentelystä ja kuorossa toimimisesta, kun sallivuuden, turvallisuuden ja yhteisöllisyyden periaatteet toteutuvat, ja että nämä onnistumiset tukevat musiikillisen toimijuuden rakentumista ja musiikillisen identiteetin myönteistä muutosta.
Tutkimuskysymykseni on:
Millä tavoin kuoronjohtaja voi rakentaa oppivaa ryhmää aikuisista (laulutraumaisista) kuoroalkeisoppijoista transformatiivisuuden näkökulmasta?
Tutkimustuloksissa korostuu vahvasti kuorolaulamisen sosiaalisen ulottuvuuden voimavara, vertaistuki sekä dialogisuuden tärkeys opettajan ja oppilaan välillä. Tulokset osoittavat, miten johtajan kannustava rehellisyys sekä asiantuntijuus ovat merkittäviä luottamuksen saavuttamisessa ja miten huumori ja hyväksyminen mahdollistavat osallistujien omatoimisuutta ja uskaltamista. Tulokset tukevat inklusiivisen musiikkikasvatuksen filosofiaa ja yhteistoiminnallista oppimiskäsitystä, ja osoittavat miten ryhmässä tekeminen ja kokeminen voi turvallisella pedagogisella ohjeistuksella olla vapauttavaa ja rohkaisevaa, kaiken ikäisille ja tasoisille laulajille. Esitän, että alkeistason aikuisoppijaryhmässä on mahdollista saada onnistumisen kokemuksia ryhmätyöskentelystä ja kuorossa toimimisesta, kun sallivuuden, turvallisuuden ja yhteisöllisyyden periaatteet toteutuvat, ja että nämä onnistumiset tukevat musiikillisen toimijuuden rakentumista ja musiikillisen identiteetin myönteistä muutosta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1499]