Arvot musiikinopettajan työssä. Laadullinen tutkimus opetussuunnitelman arvopohjan toteuttamisesta lukion musiikinopettajantyössä.
Renvall, Laura (2022)
Renvall, Laura
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031531758
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031531758
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) arvot musiikinopet- tajan työssä. Tutkimuksessani pyrin selvittämään, miten LOPS:n 2019 arvopohja toteutuu musiikinopet- tajan työskentelyssä ja opetuksessa. Tutkimukseni tehtävä on tarkastella lukion opetussuunnitelman ar- vojen ilmentymistä lukion musiikin aineenopettajan työssä. Tutkimuskysymykseni on:
Millä keinoilla haastateltavat musiikinopettajat toteuttavat työssään lukion opetussuunnitelman luvun 2 ”Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvoperusta” tavoitteita?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kasvatustieteen ja kasvatussosiologian peruskäsitteistä, joilla taustoitan kasvatuksen tehtävää yhteiskunnassa. Lisäksi tarkastelen opetussuunnitelmatutkimusta, opetussuunnitelmatraditioita, piilo-opetussuunnitelmaa ja tarkemmin lukion opetussuunnitelman perus- teita 2019. Lopuksi käsittelen musiikkikasvatuksen tieteenalan praksiaalista musiikkikasvatusfilosofiaa, jonka avulla tarkastelen musiikinopetusta sosiaalisena ja yhteisöllisenä toimintana lukiokoulutuksessa.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Aineistoni keräsin haastattelemalla kolmea lukion musiikinopet- tajaa. Haastatteluissa yhdistin elementtejä puolistrukturoidusta haastattelusta ja teemahaastattelusta. Analysoin aineiston teoriaohjaavalla analyysitavalla.
Tutkimuksessani selvisi, että arvot ovat monella tapaa läsnä lukion musiikinopettajan arjessa. Keskei- simmin arvot näkyvät kasvatus- ja sosialisaatiotehtävässä. Arvot toteutuvat myös vuorovaikutuksessa: opettajien vuorovaikutuksessa oppilaisiin, opettajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa reflektointina ja ajatustenvaihtoa sekä siinä, millaiseen vuorovaikutukseen oppilaita rohkaistaan ja kasvatetaan. Opettajat myös pohtivat ja reflektoivat omaa työtään arvojen näkökulmasta. Laaja-alaisen sivistyksen kohdalla ko- rostettiin tiedollisen osaamisen lisäksi taitoja ja toiminnallisia arvoja.
Millä keinoilla haastateltavat musiikinopettajat toteuttavat työssään lukion opetussuunnitelman luvun 2 ”Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvoperusta” tavoitteita?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kasvatustieteen ja kasvatussosiologian peruskäsitteistä, joilla taustoitan kasvatuksen tehtävää yhteiskunnassa. Lisäksi tarkastelen opetussuunnitelmatutkimusta, opetussuunnitelmatraditioita, piilo-opetussuunnitelmaa ja tarkemmin lukion opetussuunnitelman perus- teita 2019. Lopuksi käsittelen musiikkikasvatuksen tieteenalan praksiaalista musiikkikasvatusfilosofiaa, jonka avulla tarkastelen musiikinopetusta sosiaalisena ja yhteisöllisenä toimintana lukiokoulutuksessa.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Aineistoni keräsin haastattelemalla kolmea lukion musiikinopet- tajaa. Haastatteluissa yhdistin elementtejä puolistrukturoidusta haastattelusta ja teemahaastattelusta. Analysoin aineiston teoriaohjaavalla analyysitavalla.
Tutkimuksessani selvisi, että arvot ovat monella tapaa läsnä lukion musiikinopettajan arjessa. Keskei- simmin arvot näkyvät kasvatus- ja sosialisaatiotehtävässä. Arvot toteutuvat myös vuorovaikutuksessa: opettajien vuorovaikutuksessa oppilaisiin, opettajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa reflektointina ja ajatustenvaihtoa sekä siinä, millaiseen vuorovaikutukseen oppilaita rohkaistaan ja kasvatetaan. Opettajat myös pohtivat ja reflektoivat omaa työtään arvojen näkökulmasta. Laaja-alaisen sivistyksen kohdalla ko- rostettiin tiedollisen osaamisen lisäksi taitoja ja toiminnallisia arvoja.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]