Musiikki, aatteet, historia. Tekstejä 1990–2022
Huttunen, Matti (2023)
Huttunen, Matti
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023
2489–7973
978–952–329–285–7
kirja
Sibelius-Akatemian julkaisuja 22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–329–285–7
https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–329–285–7
Sisällysluettelo
9 Esipuhe
11 Tekstit ja kontekstit
Musiikintutkimuksen oppihistoria
23 Henki, luonto, orgaanisuus: Suomalaisen
taidemusiikkitutkimuksen aatesuuntaukset 1900-luvun
vaihteesta 1970-luvun vaihteeseen
47 Krohn ja Riemann
69 Miten Sibeliuksesta tuli klassikko Suomessa?
82 Oskar Merikanto musiikkikirjoittajana ja musiikkikriitikkona
n. 1892–1910
102 Kansainvälisen uuden musiikin kuva suomalaisessa
musiikkikirjoittelussa ennen toista maailmansotaa
126 Musiikin ja musiikinteorian kytköksistä luonnontieteisiin:
oppihistoriallisia näkökohtia
Suomen musiikin historia
147 Sibelius ja Suomen musiikillinen yhteiskunta ennen toista
maailmansotaa
164 Nationalismi, modernismi ja historian kerrostumat: Pohdintoja
itsenäistymisen ajan suomalaisesta musiikista
190 Aubade op. 48 (1958) ja Erik Bergmanin historiallinen tilanne
1950-luvun loppupuolella
Musiikin filosofia
208 Musiikillisen muodon ja ilmaisevuuden käsitteet Ernst Blochin
kirjassa Geist der Utopie (1918/1923)
222 Musiikin historianfilosofia
251 Musiikin kaanonit rakenteet ja horisontit –
ajatuksia musiikinhistorian opettamisesta
266 Teoksen käsitteestä nykymusiikissa. Avantgarde-musiikin
sävellystyyppien analysointia Nelson Goodmanin notaation
teorian avulla
11 Tekstit ja kontekstit
Musiikintutkimuksen oppihistoria
23 Henki, luonto, orgaanisuus: Suomalaisen
taidemusiikkitutkimuksen aatesuuntaukset 1900-luvun
vaihteesta 1970-luvun vaihteeseen
47 Krohn ja Riemann
69 Miten Sibeliuksesta tuli klassikko Suomessa?
82 Oskar Merikanto musiikkikirjoittajana ja musiikkikriitikkona
n. 1892–1910
102 Kansainvälisen uuden musiikin kuva suomalaisessa
musiikkikirjoittelussa ennen toista maailmansotaa
126 Musiikin ja musiikinteorian kytköksistä luonnontieteisiin:
oppihistoriallisia näkökohtia
Suomen musiikin historia
147 Sibelius ja Suomen musiikillinen yhteiskunta ennen toista
maailmansotaa
164 Nationalismi, modernismi ja historian kerrostumat: Pohdintoja
itsenäistymisen ajan suomalaisesta musiikista
190 Aubade op. 48 (1958) ja Erik Bergmanin historiallinen tilanne
1950-luvun loppupuolella
Musiikin filosofia
208 Musiikillisen muodon ja ilmaisevuuden käsitteet Ernst Blochin
kirjassa Geist der Utopie (1918/1923)
222 Musiikin historianfilosofia
251 Musiikin kaanonit rakenteet ja horisontit –
ajatuksia musiikinhistorian opettamisesta
266 Teoksen käsitteestä nykymusiikissa. Avantgarde-musiikin
sävellystyyppien analysointia Nelson Goodmanin notaation
teorian avulla