"Jos sä tykkäät siitä biisistä nii sit siit tulee paljon parempi fiilis": kahdeksasluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisesta musiikinopetuksesta
Sihvo, Nuppu (2023-01-31)
Sihvo, Nuppu
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
31.01.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050091
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050091
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2014) kuvaama oppimiskäsitys on monilta osin linjassa oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisten lähestymistapojen kanssa. Siinä oppilas nähdään aktiivisena toimijana, joka tekee yhteistyötä muiden kanssa. Lisäksi muun muassa oppimaan oppimisen taidot käsitetään tärkeinä ja oppimisprosessiin painottuminen olennaisena. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on avata oppilaiden näkemyksiä muun muassa edellä mainituista oppijakeskeiseen pedagogiikkaan liittyvistä teemoista. Tutkimuskysymykseni on:
Millaisia näkemyksiä haastateltavilla oppilailla on oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisesta musiikinopetuksesta?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla ryhmässä neljää kahdeksasluokkalaista nuorta eräässä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa peruskoulussa. Olen tutkimuskysymykseni kohdalla kiinnostunut erityisesti siitä, kokevatko oppilaat oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen mielekkäänä. Tarkastelen musiikinopetuksen sisällä muun muassa oppilaiden yksilöllistä huomioimista, oppimista ja vuorovaikutusta. Opettajan rooli on näissä kysymyksissä olennainen.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aiempiin oppijakeskeisyyttä käsitelleisiin tutkimuksiin. Oppijakeskeisyyttä alustan avaamalla konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja erityisesti yhden sen alasuuntauksen, sosiokonstruktivismin, merkityksiä.
Tutkimukseni perusteella oppilaat kokevat oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen pääosin mielekkäänä. Oppimiseen liittyvissä näkökulmissa heidän näkemyksensä olivat eniten oppijakeskeisen pedagogiikan periaatteista eriäviä. Esimerkiksi reflektoimista ei nähdä tärkeänä, eikä oppimisen merkitys musiikintuntien konteksteissa ole selvä. Yksiselitteisimmin linjassa olivat yksilölliseen huomioimiseen liittyvät teemat kuten mielenkiinnon kohteiden huomioiminen, erilaisten taitotasojen huomioiminen ja arviointi.
Tutkimukseni avaa näkökulmia oppijakeskeisen pedagogiikan mahdollisuuksiin peruskoulumaailmassa ja erityisesti musiikintunneilla. Tutkimuksessani tuli ilmi, että sitä myötä, kun oppilas tulee itse huomioiduksi tunneilla yksilönä sekä suhteessa omaan työpanokseen että suhteessa omiin mielenkiinnon kohteisiin ja oppimisen tapoihin, tunneille tuleminen tuntuu mielekkäämmältä. Oppilaiden näkemykset vahvistivat tutkimuskirjallisuuden perusteella muodostunutta näkemystä siitä, että oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen suunnitteleminen vie paljon aikaa, ja tuntisuunnitelmilta vaaditaan mukautumiskykyä.
Millaisia näkemyksiä haastateltavilla oppilailla on oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisesta musiikinopetuksesta?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla ryhmässä neljää kahdeksasluokkalaista nuorta eräässä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa peruskoulussa. Olen tutkimuskysymykseni kohdalla kiinnostunut erityisesti siitä, kokevatko oppilaat oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen mielekkäänä. Tarkastelen musiikinopetuksen sisällä muun muassa oppilaiden yksilöllistä huomioimista, oppimista ja vuorovaikutusta. Opettajan rooli on näissä kysymyksissä olennainen.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aiempiin oppijakeskeisyyttä käsitelleisiin tutkimuksiin. Oppijakeskeisyyttä alustan avaamalla konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja erityisesti yhden sen alasuuntauksen, sosiokonstruktivismin, merkityksiä.
Tutkimukseni perusteella oppilaat kokevat oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen pääosin mielekkäänä. Oppimiseen liittyvissä näkökulmissa heidän näkemyksensä olivat eniten oppijakeskeisen pedagogiikan periaatteista eriäviä. Esimerkiksi reflektoimista ei nähdä tärkeänä, eikä oppimisen merkitys musiikintuntien konteksteissa ole selvä. Yksiselitteisimmin linjassa olivat yksilölliseen huomioimiseen liittyvät teemat kuten mielenkiinnon kohteiden huomioiminen, erilaisten taitotasojen huomioiminen ja arviointi.
Tutkimukseni avaa näkökulmia oppijakeskeisen pedagogiikan mahdollisuuksiin peruskoulumaailmassa ja erityisesti musiikintunneilla. Tutkimuksessani tuli ilmi, että sitä myötä, kun oppilas tulee itse huomioiduksi tunneilla yksilönä sekä suhteessa omaan työpanokseen että suhteessa omiin mielenkiinnon kohteisiin ja oppimisen tapoihin, tunneille tuleminen tuntuu mielekkäämmältä. Oppilaiden näkemykset vahvistivat tutkimuskirjallisuuden perusteella muodostunutta näkemystä siitä, että oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisen musiikinopetuksen suunnitteleminen vie paljon aikaa, ja tuntisuunnitelmilta vaaditaan mukautumiskykyä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]