Musiikin etäopetuksen toteuttaminen koronapandemian aikana : laadullinen tutkimus yläasteen musiikinopettajien kokemuksista pakollisten etäopetusjaksojen ajalta
Niemelä, Saara-Leena (2022-10-24)
Niemelä, Saara-Leena
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
24.10.2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150905
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150905
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee musiikinopetuksen järjestämistä ja käytänteitä Covid-19-pandemian aikaisten hätäetäopetusjaksojen aikana. Hätäetäopetus tarkoittaa työssäni nopean siirtymän etäopetusta, johon on päädytty ulkoisesta pakosta. Tutkimustehtäväni oli selvittää, minkälaisia kokemuksia musiikinopettajilla oli musiikin hätäetäopetuksesta, eli ulkoisesta pakosta järjestettävästä etäopetuksesta. Tutkimusaineistoni koostuu kolmen pääkaupunkiseudulla toimivan musiikinopettajan haastattelusta. Tutkimuskysymykseni olivat ”minkälaisia kokemuksia haastateltavilla musiikinopettajilla oli hätäetäopetukseen siirtymisestä yläkoulu- ja lukiokontekstissa” ja ”minkälaisia käytänteitä haastateltavilla oli hätäetäopetuksessa”. Haastatteluteemat jäsentyivät teoreettisen viitekehykseni perusteella, joka alkaa musiikinopetuksen käytänteiden määrittelemisellä. Keskeisiä lähteitä käytänteiden määrittämiseen olivat valtakunnalliset opetussuunnitelmien perusteet ja suomalaisesta musiikinopetuksesta tehdyt tutkimukset. Tämän jälkeen teorialukuni etenee etäopetuksen ja musiikin etäopetuksen tunnusomaisten piirteiden kartoittamiseen. Etäopetuksella on pitkä historia, ja sen toteutus on usein sidonnainen ajalleen tunnusomaiseen teknologiaan. Teoreettisen viitekehykseni viimeinen osuus on omistettu koronapandemian aikaista hätäetäopetusta käsitteleville tutkimuksille, joita on tehty kansainvälisellä tasolla jo runsaasti. Hätäetäopetuksen ja etäopetuksen välillä on runsaasti eroja johtuen jo siitä, että etäopetus on alusta asti suunniteltu toteutumaan sellaisenaan, eikä varavaihtoehtona lähiopetukselle. Suuri osa hätäetäopetusta antavista musiikinopettajista oli tottumattomia etäopetuskäytänteiden ja teknologisten työkalujen soveltamiseen. Tutkimukseni perusteella musiikinopettajat sopeutuivat kuitenkin hätäetäopetukseen pääpiirtettäin sulavasti ja hätäetäopetuksella saattoi olla yllättäviä positiivisia vaikutuksia musiikinopetukselle. Musiikin opetus-suunnitelmaa ei pystytty kuitenkaan etäopetuksessa noudattamaan, sillä esimerkiksi yhteismusisoiminen ei ollut etäyhteydessä mahdollista. Aiheesta on toistaiseksi tehty valitettavan vähän suomalaistutkimusta, mutta toivoakseni tutkielmani onnistuu hieman valottamaan aiheen kotimaista näkökulmaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]