Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia musiikkiharrastuksen ja koulunkäynnin yhteensovittamisesta
Kauppinen, Sakari (2023-03-12)
Kauppinen, Sakari
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
12.03.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150908
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150908
Tiivistelmä
Nuoret uupuvat koulunkäyntiin yhä enemmän ja yhä varhaisemmassa iässä. Opiskelu-uupumus heijastuu herkästi myös muihin elämän osa-alueisiin. Lisääkö musiikkiharrastus nuorten uupumista? Maisterintopinnäytteessäni tutkin musiikkiopistossa opiskelevien yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia musiikin harrastamisen ja koulunkäynnin yhteensovittamisesta. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia kokemuksia oppilailla on koulunkäynnin ja musiikkiharrastuksen yhteensovittamisesta? Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten nuoret kokevat musiikkiharrastuksen ja koulunkäynnin vaikuttavan toisiinsa ja mitä mahdollisia haasteita ja onnistumisen kokemuksia he tunnistavat niiden yhteensovittamisessa.
Motivaatiotutkimuksen keskeisimmät teoriat sekä kuormittavuuteen liittyvät käsitteet stressi ja uupumus muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Motivaatio ohjaa yksilön käyttäytymisen alkamista, ohjautumista ja ylläpitoa sekä vaikuttaa tunnetilaan ja kokemukseen toiminnan aikana.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka pääaineiston muodostaa kolmen musiikkiopisto-opiskelijan haastattelut. Haastatteluaineistoa täydentää ja raamittaa sitä edeltänyt kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa tutkittavaa ilmiötä laajemmin isommalla osallistujajoukolla. Kyselyllä selvitettiin musiikkia harrastavien yläkoululaisten koulu-uupumusta, harrastusuupumusta sekä koulunkäynnin ja musiikkiharrastuksen yhteensovittamisen onnistumista.
Tutkimuksen perusteella yhteensovittamisen koettiin onnistuvan hyvin, ja yli puolet tutkittavista koki musiikkiharrastuksen vaikuttavan positiivisesti heidän jaksamiseensa yläkoulussa. Kyselyyn vastanneilla oppilailla ilmeni kuitenkin koulu-uupumuksen riski, joka oli laadultaan pääosin uupumusasteista väsymystä ja riittämättömyyden tunteita. Koulu-uupumuksen negatiiviset vaikutukset heijastuivat eri tavoin yhteensovittamisen onnistumiseen. Yhteensovittamista hankaloitti yläkoulun kasvava haastavuus, arjen kiireys, riittämättömyyden tunteet ja erityisesti jaksamisen haasteet, jotka olivat yhteydessä uupumukseen.
Tutkimukseni tarjoaa uutta ymmärrystä yläkoululaisten kokemuksista musiikkiharrastuksen ja koulunkäynnin yhteensovittamisesta. Nuoren itsenäistyessä arjen rytmittäminen on yleensä täysin hänen omalla vastuullaan, mikä saattaa olla haastava tehtävä. Nuorten kokemusten tutkiminen nostaa heidän äänensä kuuluviin ja tässä tapauksessa auttaa ymmärtämään paremmin, millaista on nykyään olla musiikkia harrastava yläkoululainen.
Motivaatiotutkimuksen keskeisimmät teoriat sekä kuormittavuuteen liittyvät käsitteet stressi ja uupumus muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Motivaatio ohjaa yksilön käyttäytymisen alkamista, ohjautumista ja ylläpitoa sekä vaikuttaa tunnetilaan ja kokemukseen toiminnan aikana.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka pääaineiston muodostaa kolmen musiikkiopisto-opiskelijan haastattelut. Haastatteluaineistoa täydentää ja raamittaa sitä edeltänyt kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa tutkittavaa ilmiötä laajemmin isommalla osallistujajoukolla. Kyselyllä selvitettiin musiikkia harrastavien yläkoululaisten koulu-uupumusta, harrastusuupumusta sekä koulunkäynnin ja musiikkiharrastuksen yhteensovittamisen onnistumista.
Tutkimuksen perusteella yhteensovittamisen koettiin onnistuvan hyvin, ja yli puolet tutkittavista koki musiikkiharrastuksen vaikuttavan positiivisesti heidän jaksamiseensa yläkoulussa. Kyselyyn vastanneilla oppilailla ilmeni kuitenkin koulu-uupumuksen riski, joka oli laadultaan pääosin uupumusasteista väsymystä ja riittämättömyyden tunteita. Koulu-uupumuksen negatiiviset vaikutukset heijastuivat eri tavoin yhteensovittamisen onnistumiseen. Yhteensovittamista hankaloitti yläkoulun kasvava haastavuus, arjen kiireys, riittämättömyyden tunteet ja erityisesti jaksamisen haasteet, jotka olivat yhteydessä uupumukseen.
Tutkimukseni tarjoaa uutta ymmärrystä yläkoululaisten kokemuksista musiikkiharrastuksen ja koulunkäynnin yhteensovittamisesta. Nuoren itsenäistyessä arjen rytmittäminen on yleensä täysin hänen omalla vastuullaan, mikä saattaa olla haastava tehtävä. Nuorten kokemusten tutkiminen nostaa heidän äänensä kuuluviin ja tässä tapauksessa auttaa ymmärtämään paremmin, millaista on nykyään olla musiikkia harrastava yläkoululainen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1570]