Att vara sträng på ett mjukt sätt: kvalitativ intervjustudie med musiklärare om lärarrollen och arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6
Wikström, Matilda (2023-03)
Wikström, Matilda
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
03 / 2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150959
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053150959
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att få en inblick i hur musiklärare uppfattar musiklärarrollen samt att försöka förstå och kartlägga hur man kan jobba med arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6. Forskningsfrågorna som undersöks är: Vad innebär arbetsro i musikundervisningen enligt musiklärare? Hur uppfattar musiklärare lärarrollen och hur ser de på sig själva som lärare? Vilka strategier använder musiklärare för att främja arbetsron? Jag använder mig av kvalitativa intervjuer med fem musiklärare utgående från en fenomenografisk forskningsansats samt litteratur för att besvara forskningsfrågorna.
Enligt undersökningens resultat verkar inte musiklärarna ha så stora problem med arbetsro i musikundervisningen och situationen med arbetsro kan variera mellan olika lärare och skolor. I resultaten framkommer ändå flera olika strategier för hur man kan främja arbetsro. Resultaten visar även att det sammanlagda antalet egenskaper som musiklärarna upplever att krävs av en musiklärare är stort, men att alla lärare är olika och måste hitta egna fungerande arbetssätt. Resultaten stöds delvis av det som lyfts fram i litteraturen.
Enligt undersökningens resultat verkar inte musiklärarna ha så stora problem med arbetsro i musikundervisningen och situationen med arbetsro kan variera mellan olika lärare och skolor. I resultaten framkommer ändå flera olika strategier för hur man kan främja arbetsro. Resultaten visar även att det sammanlagda antalet egenskaper som musiklärarna upplever att krävs av en musiklärare är stort, men att alla lärare är olika och måste hitta egna fungerande arbetssätt. Resultaten stöds delvis av det som lyfts fram i litteraturen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]