"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
Kahila, Hannemaija (2023-02-14)
Kahila, Hannemaija
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
14.02.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151134
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151134
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen tunneilmaisua, ja jos opettavat, millaisia keinoja he kertovat käyttäneensä tunneilmaisun opetuksessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ilmaisun, tunneilmaisun ja tulkinnan määrittelystä sekä muutaman rytmimusiikin ammattioppilaitoksen opetussuunnitelmista. Peilaan tunnetyötä myös näyttelijäntyön näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea suomalaisessa rytmimusiikin ammattioppilaitoksessa (ammattikoulu, ammattikorkeakoulu sekä yliopisto) opettavaa laulupedagogia. Aineistonkeruun menetelmänä oli puolistrukturoitua haastattelua muistuttava teemahaastattelu.
Tutkimuksessa ilmeni, että kaikki kolme haastateltavaa opettavat jollakin tavalla tunneilmaisullisia asioita opiskelijoilleen. On kuitenkin opettajakohtaista, kuinka paljon tai perusteellisesti tämä opettaa tunneilmaisua. Opettajan oma tausta, kiinnostus, työkokemus ammattiopiskelijoiden parissa, perehtyneisyys emotionaaliseen ilmaisuun ja aktiivisuus sen keinojen kehittämisessä vaikuttivat siihen, kuinka paljon ja millä tavalla he opettavat tunneilmaisullisia asioita. Tulososan loppuun on koottu yhteenvetona haastateltavilta opettajilta esiin tulleita keinoja tunneilmaisun opetukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ilmaisun, tunneilmaisun ja tulkinnan määrittelystä sekä muutaman rytmimusiikin ammattioppilaitoksen opetussuunnitelmista. Peilaan tunnetyötä myös näyttelijäntyön näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea suomalaisessa rytmimusiikin ammattioppilaitoksessa (ammattikoulu, ammattikorkeakoulu sekä yliopisto) opettavaa laulupedagogia. Aineistonkeruun menetelmänä oli puolistrukturoitua haastattelua muistuttava teemahaastattelu.
Tutkimuksessa ilmeni, että kaikki kolme haastateltavaa opettavat jollakin tavalla tunneilmaisullisia asioita opiskelijoilleen. On kuitenkin opettajakohtaista, kuinka paljon tai perusteellisesti tämä opettaa tunneilmaisua. Opettajan oma tausta, kiinnostus, työkokemus ammattiopiskelijoiden parissa, perehtyneisyys emotionaaliseen ilmaisuun ja aktiivisuus sen keinojen kehittämisessä vaikuttivat siihen, kuinka paljon ja millä tavalla he opettavat tunneilmaisullisia asioita. Tulososan loppuun on koottu yhteenvetona haastateltavilta opettajilta esiin tulleita keinoja tunneilmaisun opetukseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]