Kriittinen musiikkikasvatus moninaisten identiteettien tukijana : narratiivinen tutkimus taustaltaan kulttuurisesti moninaisten musiikinopiskelijoiden kasvatuskokemuksista
Kanninen, Linda (2023-03-10)
Kanninen, Linda
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
10.03.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252423
Tiivistelmä
Tutkimelmani tavoitteena on lisätä elämäntarinoiden avulla ymmärrystä siitä, miten
kriittisen pedagogiikan mukaisesti toimiva musiikkikasvattaja voi tukea neuvotteluja
moninaisista identiteeteistä kulttuurisesti yhä moninaisemmassa todellisuudessa.
Tutkimuskysymykseni ovat: Millaiset musiikilliset ja muut kokemukset näyttäytyvät
merkityksellisinä taustaltaan kulttuurisesti moninaisten haastateltujen kertomuksissa?
Kuinka musiikkikasvattaja voi tukea moninaisia identiteettejä haastateltavieni
elämäntarinoiden perusteella?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu identiteetin käsitteistöstä ja siihen
liittyvistä teorioista sekä kriittisen pedagogiikan tutkimusperinteestä. Esittelen
teorialuvun ensimmäisessä osassa tutkimukseni kannalta keskeiset identiteetin tasot:
kulttuurisen, intersektionaalisen, postmodernin ja narratiivisen identiteetin. Toisessa
osassa erittelen kriittistä pedagogiikkaa musiikkikasvatuksen kontekstissa, musiikin ja
vallan suhdetta sekä sitä, mitä kulttuurisesti moninaisella musiikkikasvatuksella voidaan
tarkoittaa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty elämäntarinahaastattelujen avulla. Valitsin
haastateltavaksi kaksi musiikin ammattiopiskelijaa, joilla on kulttuurisesti moninainen
tausta. Tutkimusprosessin myötä määrittelin kulttuurisen moninaisuuden laajemmin
käsittämään useampia yksilöllisiä ominaisuuksia. Tulososio jakautuu narratiiviseen
analyysiin, joka käsittää haastateltavien elämäntarinat ydinkertomuksina, sekä
narratiivien analyysiin.
Elämäntarinoissa identiteetin rakentumisen kannalta merkitykselliset
kasvatuskokemukset kietoutuivat erottamattomasti muihin elämänkokemuksiin.
Kriittiseen, moninaisia identiteettejä tukevaan musiikkikasvatukseen kuuluu oppilaan
situationaalisuuden ja musiikin saamien merkitysten huomioiminen, intersektionaalinen
ymmärrys, jälkikolonialististen käytäntöjen ja rasismin purkaminen sekä kriittinen
itsereflektio liittyen kasvatusfilosofioihin ja representaatioihin.
kriittisen pedagogiikan mukaisesti toimiva musiikkikasvattaja voi tukea neuvotteluja
moninaisista identiteeteistä kulttuurisesti yhä moninaisemmassa todellisuudessa.
Tutkimuskysymykseni ovat: Millaiset musiikilliset ja muut kokemukset näyttäytyvät
merkityksellisinä taustaltaan kulttuurisesti moninaisten haastateltujen kertomuksissa?
Kuinka musiikkikasvattaja voi tukea moninaisia identiteettejä haastateltavieni
elämäntarinoiden perusteella?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu identiteetin käsitteistöstä ja siihen
liittyvistä teorioista sekä kriittisen pedagogiikan tutkimusperinteestä. Esittelen
teorialuvun ensimmäisessä osassa tutkimukseni kannalta keskeiset identiteetin tasot:
kulttuurisen, intersektionaalisen, postmodernin ja narratiivisen identiteetin. Toisessa
osassa erittelen kriittistä pedagogiikkaa musiikkikasvatuksen kontekstissa, musiikin ja
vallan suhdetta sekä sitä, mitä kulttuurisesti moninaisella musiikkikasvatuksella voidaan
tarkoittaa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty elämäntarinahaastattelujen avulla. Valitsin
haastateltavaksi kaksi musiikin ammattiopiskelijaa, joilla on kulttuurisesti moninainen
tausta. Tutkimusprosessin myötä määrittelin kulttuurisen moninaisuuden laajemmin
käsittämään useampia yksilöllisiä ominaisuuksia. Tulososio jakautuu narratiiviseen
analyysiin, joka käsittää haastateltavien elämäntarinat ydinkertomuksina, sekä
narratiivien analyysiin.
Elämäntarinoissa identiteetin rakentumisen kannalta merkitykselliset
kasvatuskokemukset kietoutuivat erottamattomasti muihin elämänkokemuksiin.
Kriittiseen, moninaisia identiteettejä tukevaan musiikkikasvatukseen kuuluu oppilaan
situationaalisuuden ja musiikin saamien merkitysten huomioiminen, intersektionaalinen
ymmärrys, jälkikolonialististen käytäntöjen ja rasismin purkaminen sekä kriittinen
itsereflektio liittyen kasvatusfilosofioihin ja representaatioihin.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]