Musiklärares upplevelser av elevers könsrelaterade skillnader i grundskolan
Sandvik, Lina (2023-03-13)
Sandvik, Lina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
13.03.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151138
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151138
Tiivistelmä
Syftet med min pro gradu-avhandling är att undersöka finlandssvenska musiklärares upplevelser av könsrelaterade skillnader i undervisningssituationer, om de eventuella skillnaderna lägger grund för utmaningar, samt om det har skett en förändring under de över 20 år som lärarna har undervisat musik. Min studie utgår från kön som socialt konstruerat, vilket innebär att könsidentiteten helt eller delvis skapas och formas av samhälleliga strukturer och normer om vad som uppfattas vara feminint och maskulint. I den teoretiska referensramen behandlas tidigare forskning om genus och könsnormer i musik- och undervisningssammanhang.
Undersökningen utfördes som en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk ansats. Fyra musiklärare intervjuades utgående från ett halvstrukturerat temaintervjuformat kring frågor om elevers musicerande och beteende i kontexten av kön. Musiklärarna hade alla en över 20 år lång arbetserfarenhet i grundskolor i Svenskfinland. Intervjuerna innehöll iakttagelser av könsrelaterade skillnader i instrumentspel och platstagande, tankar om jämställdhetsarbete och vad som har eller inte har förändrats i anslutning till könsskillnader.
Musiklärarnas upplevelse av könsrelaterade skillnader varierade mycket, och inom många områden av musicerande utgick man från att det inte fanns skillnader. Trummor och högljudda instrument tenderade att intressera pojkar mera, och flickor upplevdes ha ett sämre självförtroende eller en ovillighet att ha mycket ljud, vilket kan leda till att de inom vissa instrument inte utvecklas lika snabbt som pojkar. Det är mer vanligt att de elever som är stökiga är pojkar och de elever som är skötsamma är flickor, men individuella skillnader betonades också. Förändringar som har skett över tid är framför allt att elever idag blir mer accepterade oavsett könsidentitet eller läggning, men de företeelser som lärarna upplevde vara könade hade inte förändrats eller bara förändrats lite. Den ojämna fördelningen av platstagande var det som mest bekymrade lärarna, och det ansågs vara svårt att motverka begränsande könsnormer.
Undersökningen utfördes som en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk ansats. Fyra musiklärare intervjuades utgående från ett halvstrukturerat temaintervjuformat kring frågor om elevers musicerande och beteende i kontexten av kön. Musiklärarna hade alla en över 20 år lång arbetserfarenhet i grundskolor i Svenskfinland. Intervjuerna innehöll iakttagelser av könsrelaterade skillnader i instrumentspel och platstagande, tankar om jämställdhetsarbete och vad som har eller inte har förändrats i anslutning till könsskillnader.
Musiklärarnas upplevelse av könsrelaterade skillnader varierade mycket, och inom många områden av musicerande utgick man från att det inte fanns skillnader. Trummor och högljudda instrument tenderade att intressera pojkar mera, och flickor upplevdes ha ett sämre självförtroende eller en ovillighet att ha mycket ljud, vilket kan leda till att de inom vissa instrument inte utvecklas lika snabbt som pojkar. Det är mer vanligt att de elever som är stökiga är pojkar och de elever som är skötsamma är flickor, men individuella skillnader betonades också. Förändringar som har skett över tid är framför allt att elever idag blir mer accepterade oavsett könsidentitet eller läggning, men de företeelser som lärarna upplevde vara könade hade inte förändrats eller bara förändrats lite. Den ojämna fördelningen av platstagande var det som mest bekymrade lärarna, och det ansågs vara svårt att motverka begränsande könsnormer.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1505]