Musiikki vieraan kielen opetuksessa : Review-tutkimus musiikillisen toiminnan mahdollisuuksista vieraiden kielten oppimisen tukena
Kokkonen, Tiina (2023-03-08)
Kokkonen, Tiina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
08.03.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252065
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee musiikillisen toiminnan vaikutuksia vieraan kielen oppimiseen. Monialaisen tutkielmani teoreettinen perusta koostuu kielenoppimisteorioista sekä musiikin integrointia perustelevista näkökulmista ja kognitiivisista lähtökohdista. Tutkimustehtävänäni on selvittää musiikin käyttötapoja osana vieraan kielen opetusta sekä niiden vaikutusta oppimistuloksiin. Tutkin sitä, voiko musiikillinen toiminta edistää vieraan kielen oppimista. Lisäksi tutkin sitä, millaisia keinoja aineistoni tutkimuksissa on käytetty musiikin oppimisvaikutusten tutkimiseen, eli millä tavalla musiikkia on kyseisissä interventioissa integroitu osaksi vieraan kielen opetusta. Tutkimuskysymykseni ovat:
Millä tavalla musiikkia on integroitu kielten opetukseen aiemmissa tutkimuksissa?
Miten musiikillinen toiminta voi tukea vieraan kielen oppimista aiempien tutkimusten perusteella? Analysoin aiheesta vuosien 2010–2022 aikana julkaistuja empiirisiä tutkimuksia. Tutkielmani on synteettinen review-tutkimus, jonka aineisto koostuu 30:stä aiheesta tehdystä empiirisestä tutkimuksesta. Tarkastelen aiheesta saatuja tutkimustuloksia kriittisestä näkökulmasta. Musiikkia voidaan integroida kielenopetukseen monin keinoin, joista yleisimmät ovat musiikin kuuntelu ja laulaminen. Musiikillisilla keinoilla voidaan myös edistää hyvin erilaisia vieraaseen kieleen liittyviä osataitoja, kuten sanaston hallintaa, kielioppia, ymmärrystä, sekä suullisen ja kirjallisen ilmaisun sujuvuutta. Musiikki on myös tärkeässä asemassa opitun asian muistiin painamisessa. Aiheeni perustelee monialaisten opetuskokonaisuuksien johdonmukaisen suunnittelun ja toteutuksen tärkeyttä. Luon lopuksi katsauksen siihen, miksi musiikin integrointi ja sen omien ainerajojensa ulkopuolelle laajentaminen voivat toimia musiikin oppiaineen itseisarvoa ja kiinnostavuutta edistävinä tekijöinä.
Millä tavalla musiikkia on integroitu kielten opetukseen aiemmissa tutkimuksissa?
Miten musiikillinen toiminta voi tukea vieraan kielen oppimista aiempien tutkimusten perusteella? Analysoin aiheesta vuosien 2010–2022 aikana julkaistuja empiirisiä tutkimuksia. Tutkielmani on synteettinen review-tutkimus, jonka aineisto koostuu 30:stä aiheesta tehdystä empiirisestä tutkimuksesta. Tarkastelen aiheesta saatuja tutkimustuloksia kriittisestä näkökulmasta. Musiikkia voidaan integroida kielenopetukseen monin keinoin, joista yleisimmät ovat musiikin kuuntelu ja laulaminen. Musiikillisilla keinoilla voidaan myös edistää hyvin erilaisia vieraaseen kieleen liittyviä osataitoja, kuten sanaston hallintaa, kielioppia, ymmärrystä, sekä suullisen ja kirjallisen ilmaisun sujuvuutta. Musiikki on myös tärkeässä asemassa opitun asian muistiin painamisessa. Aiheeni perustelee monialaisten opetuskokonaisuuksien johdonmukaisen suunnittelun ja toteutuksen tärkeyttä. Luon lopuksi katsauksen siihen, miksi musiikin integrointi ja sen omien ainerajojensa ulkopuolelle laajentaminen voivat toimia musiikin oppiaineen itseisarvoa ja kiinnostavuutta edistävinä tekijöinä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1398]