Uuden maailman hyväntuuliset hahmot
Saari, Niko E. (2023-03-06)
Saari, Niko E.
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
06.03.2023
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652600
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652600
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Opinnäytteen taiteellinen osa pitää sisällään yhdeksän värikästä raku-poltettua veistosta, joissa pyörii lentokonevanerista leikattuja muotoja sähkömoottoreiden avulla. Teoskokonaisuuden nimi on Uuden maailman hyväntuuliset hahmot, ja se oli esillä Kuvan Kevät 2021 -ryhmänäyttelyssä (12.5.–6.6.2021) Exhibition Laboratoryn Project Roomissa Helsingin Lönnrotinkadulla.
Teoskokonaisuuden nimi Uuden maailman hyväntuuliset hahmot viittaa veistosten orgaaniseen, alkueläimiä muistuttavaan muotoon. Voidaan ajatella, että nämä veistokset ovat kuin teknologisia alkueläimiä, jotka ryömivät esiin maan syvyyksistä ja kiehuvista lähteistä sen jälkeen, kun kaikki muu elollinen on kuollut. Ne ovat sukua ääriolosuhteita kestäville karhukaisille ja selviytyvät vain tekoälyn ja teknologisen evoluution ansiosta. Keraamisten veistosten värikkäät lasitukset ja pyörivät muodot tuovat niihin kuitenkin iloa ja kepeyttä.
Yhden veistoksen valmiiksi tekeminen vaatii noin 50 itsenäistä työvaihetta. Teokset edustavat sekatekniikkaa, ja tekemisessä on piirteitä niin piirtämisestä, kuvanveistosta, perinteisestä keramiikasta, raku-keramiikasta, kineettisestä taiteesta, sähkömekaanisesta taiteesta ja tila-aikataiteesta. Olen testannut ja kehittänyt veistosten valmistamisprosessia kolmen vuoden ajan löytääkseni oikeat tekniikat lasitteiden valmistukseen ja polttoon sekä sähkömekaniikan ja hiilikuidun työstämiseen.
Opinnäytteen kirjallisessa osassa käyn seikkaperäisesti lävitse veistosten materiaaleilta vaadittavia ominaisuuksia.
Kerron myös matkastani ammattikuvataiteilijaksi ja valokuvaajasta kuvanveistäjäksi sekä ajatuksiani kineettisen taideteosten huollosta ja elinkaaresta.
Teoskokonaisuuden nimi Uuden maailman hyväntuuliset hahmot viittaa veistosten orgaaniseen, alkueläimiä muistuttavaan muotoon. Voidaan ajatella, että nämä veistokset ovat kuin teknologisia alkueläimiä, jotka ryömivät esiin maan syvyyksistä ja kiehuvista lähteistä sen jälkeen, kun kaikki muu elollinen on kuollut. Ne ovat sukua ääriolosuhteita kestäville karhukaisille ja selviytyvät vain tekoälyn ja teknologisen evoluution ansiosta. Keraamisten veistosten värikkäät lasitukset ja pyörivät muodot tuovat niihin kuitenkin iloa ja kepeyttä.
Yhden veistoksen valmiiksi tekeminen vaatii noin 50 itsenäistä työvaihetta. Teokset edustavat sekatekniikkaa, ja tekemisessä on piirteitä niin piirtämisestä, kuvanveistosta, perinteisestä keramiikasta, raku-keramiikasta, kineettisestä taiteesta, sähkömekaanisesta taiteesta ja tila-aikataiteesta. Olen testannut ja kehittänyt veistosten valmistamisprosessia kolmen vuoden ajan löytääkseni oikeat tekniikat lasitteiden valmistukseen ja polttoon sekä sähkömekaniikan ja hiilikuidun työstämiseen.
Opinnäytteen kirjallisessa osassa käyn seikkaperäisesti lävitse veistosten materiaaleilta vaadittavia ominaisuuksia.
Kerron myös matkastani ammattikuvataiteilijaksi ja valokuvaajasta kuvanveistäjäksi sekä ajatuksiani kineettisen taideteosten huollosta ja elinkaaresta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]