Keppi
Käyhkö, Maija (2023-04-05)
Käyhkö, Maija
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
05.04.2023
Maisterin opinnäytetyö
kuvanveisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652683
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652683
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytetyöni koostuu kahdesta itsenäisestä tekstistä.
Ensimmäinen käsittelee esineen, kehon ja toiminnan välisiä vuorovaikutussuhteita ottamalla tutkimuksen kohteeksi riisutun, mutta monikäyttöisen esineen: kepin.
Määrittelen tekstissäni sanan keppi löyhähköksi termiksi pitkän malliselle esineelle, jonka tarkempia yksityiskohtia ja käyttötarkoituksia ei ole rajattu. Luonteeltaan leikkisä mutta perusteellinen tutkimukseni etenee kepin määritelmistä sen keholliseen potentiaaliin, välineelliseen arvoon sekä siihen heijastettaviin assosiaatioihin. Teksti sisältää myös katkelmia nimettömänä pysyttelevän haastateltavan kanssa käymästäni keskustelusta, jossa käsittelemme hänen omistamaansa, suurta tunnearvoa kantavaa keppiä. Tutkimus ei päädy lopullisiin johtopäätöksiin, mutta se tekee tarkkanäköisiä huomioita muodosta sekä ihmisen ja esineen välille rakentuvista suhteista.
Toisessa tekstissäni kuvailen taiteellista opinnäytetyötäni 21 components. Teos koostuu 21-osaisesta sarjasta puu- ja betonielementtejä, jotka voidaan installoida vaihtelevin tavoin eri esityskonteksteissa. Veistos esitettiin tilallisena installaationa Taideyliopiston Kuvataideakatemian maisterinäyttely Kuvan Keväässä 7.5–5.6.2022. Esittelen otteita teoksen valmistusprosessista, minkä jälkeen analysoin valmista teosta ja sijoitan sen pidempiaikaisen taiteellisen praktiikkani kontekstiin.
Nämä kaksi tekstiä ovat erillisiä, mutta käsittelevät osin samoja aiheita, kuten esineisiin sisältyvää tai niihin projisoitua potentiaalia, niiden luomia kehollisia impulsseja sekä niihin muodostettuja tunnesiteitä. En kuitenkaan pyri selittämään auki tekstieni sisältöjen limittymistä toisiinsa, vaan jätän näiden yhteyksien löytämisen lukijalle.
Ensimmäinen käsittelee esineen, kehon ja toiminnan välisiä vuorovaikutussuhteita ottamalla tutkimuksen kohteeksi riisutun, mutta monikäyttöisen esineen: kepin.
Määrittelen tekstissäni sanan keppi löyhähköksi termiksi pitkän malliselle esineelle, jonka tarkempia yksityiskohtia ja käyttötarkoituksia ei ole rajattu. Luonteeltaan leikkisä mutta perusteellinen tutkimukseni etenee kepin määritelmistä sen keholliseen potentiaaliin, välineelliseen arvoon sekä siihen heijastettaviin assosiaatioihin. Teksti sisältää myös katkelmia nimettömänä pysyttelevän haastateltavan kanssa käymästäni keskustelusta, jossa käsittelemme hänen omistamaansa, suurta tunnearvoa kantavaa keppiä. Tutkimus ei päädy lopullisiin johtopäätöksiin, mutta se tekee tarkkanäköisiä huomioita muodosta sekä ihmisen ja esineen välille rakentuvista suhteista.
Toisessa tekstissäni kuvailen taiteellista opinnäytetyötäni 21 components. Teos koostuu 21-osaisesta sarjasta puu- ja betonielementtejä, jotka voidaan installoida vaihtelevin tavoin eri esityskonteksteissa. Veistos esitettiin tilallisena installaationa Taideyliopiston Kuvataideakatemian maisterinäyttely Kuvan Keväässä 7.5–5.6.2022. Esittelen otteita teoksen valmistusprosessista, minkä jälkeen analysoin valmista teosta ja sijoitan sen pidempiaikaisen taiteellisen praktiikkani kontekstiin.
Nämä kaksi tekstiä ovat erillisiä, mutta käsittelevät osin samoja aiheita, kuten esineisiin sisältyvää tai niihin projisoitua potentiaalia, niiden luomia kehollisia impulsseja sekä niihin muodostettuja tunnesiteitä. En kuitenkaan pyri selittämään auki tekstieni sisältöjen limittymistä toisiinsa, vaan jätän näiden yhteyksien löytämisen lukijalle.