Sisäisen kuulemisen taidot ja niiden kehittäminen kitaransoiton alkeispedagogiikassa
Leponiemi, Kasperi (2023-05)
Leponiemi, Kasperi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
05 / 2023
Seminaarityö
kitara
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752717
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752717
Tiivistelmä
Tutkielmassa kartoitettiin klassisen kitaristin sisäisen kuulemisen taitojen luonnetta ja niiden taustalla vaikuttavaa pedagogiikkaa suomalaisessa kitaransoitonopetuksessa. Tutkielma pyrki saavuttamaan käsityksen mahdollisimman monista kitaransoiton alkeisoppilaan sisäisen kuulemisen taitoihin vaikuttavista tekijöistä soittotunnilla. Tutkielman viitekehykseen sisältyy musiikkipsykologista ja -teoreettista kirjallisuutta ja kolmen suomalaisissa musiikkiopistoissa laajalti käytetyn kitaransoiton alkeismetodin esittelyä.
Tutkimusmetodina tutkielmassa käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin viittä kitarapedagogiikan asiantuntijaa sisäisen kuulemisen taitojen opettamisen näkökulmasta. Sisäisen kuulemisen taitojen opetuksen kysymyksiin keskitytään tässä tutkielmassa iältään 6–9-vuotiaiden kitaransoiton oppilaiden alkeisopetuksen näkökulmasta.
Tutkielmassa viitataan sisäisen kuulemisen taitoihin kehomielensisäisinä musiikillisina taitoina. Termillä ”kehomieli” pyritään välttämään dualistiseen ihmiskäsitykseen pohjautuvaa ajattelua. Tutkielmassa nousi esille sisäisen kuulemisen taitojen vahvasti kehollinen ja moniaistinen luonne. Sisäisen kuulemisen taitojen opetuksen kysymyksiin löytyi vastauksia. Tutkielmassa havaittiin monipuolisen musiikillisen toiminnan ja eräiden harjoitteiden soittotunneilla kehittävän kitaristin sisäisen kuulemisen taitoja. Haastatteluissa toistui käsitys soittotunnilla laulamisen, liikkumisen ja monipuolisen kuuntelemisen merkityksestä oppilaan sisäisen kuulemisen taitojen kehityksen kannalta.
Tutkimusmetodina tutkielmassa käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin viittä kitarapedagogiikan asiantuntijaa sisäisen kuulemisen taitojen opettamisen näkökulmasta. Sisäisen kuulemisen taitojen opetuksen kysymyksiin keskitytään tässä tutkielmassa iältään 6–9-vuotiaiden kitaransoiton oppilaiden alkeisopetuksen näkökulmasta.
Tutkielmassa viitataan sisäisen kuulemisen taitoihin kehomielensisäisinä musiikillisina taitoina. Termillä ”kehomieli” pyritään välttämään dualistiseen ihmiskäsitykseen pohjautuvaa ajattelua. Tutkielmassa nousi esille sisäisen kuulemisen taitojen vahvasti kehollinen ja moniaistinen luonne. Sisäisen kuulemisen taitojen opetuksen kysymyksiin löytyi vastauksia. Tutkielmassa havaittiin monipuolisen musiikillisen toiminnan ja eräiden harjoitteiden soittotunneilla kehittävän kitaristin sisäisen kuulemisen taitoja. Haastatteluissa toistui käsitys soittotunnilla laulamisen, liikkumisen ja monipuolisen kuuntelemisen merkityksestä oppilaan sisäisen kuulemisen taitojen kehityksen kannalta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1551]