Nothing.
Holst, Tuomas (2023-06-08)
Holst, Tuomas
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
08.06.2023
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060852908
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060852908
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu kahdessa eri yhteisnäyttelyssä esillä olleista teoksista, joita oli yhteensä kahdeksan kappaletta, sekä kirjallisesta osasta, jossa avaan työskentelyprosessia ja ajatuksia sen takana.
Minulla oli Kuvan Keväässä 2020 esillä kolme teosta. Ne olivat nimeltään Big Nothing, Semi-Nothing ja Manifesto. Opinnäytteen toisessa osassa, yhteisnäyttelyssä Exhibition Laboratoryssa esillä oli viisi teosta. Teosten nimet olivat: Seinfeld, Nada (Homage to Steven Parrino.) , Ex-Nihilo, Wu ja Nirvana.
Työskentelyni ytimessä ovat tekemisen ”henkisyys” ja materiaalin maallisuus. Työskennellessäni pyrin olemaan läsnä ja heittäytyä tekemiseen, kuin lapsi leikkiessään tai urheilija tehdessään huippusuoritusta, tai vaikkapa joogi tavoitellessaan mielen tyhjyyttä. Käyttämäni materiaalit tuovat kuitenkin elävän elämän teoksiini. Oli ne sitten omia tai löydettyjä kankaita, maalaamattomia tai maalattuja, tai vaikkapa maalista puhdistettuja. Tai edes kankaita ollenkaan. Materiaalinkäytölläni on yhtymäkohtia Arte Poveraan, sekä
Robert Rauchenbergin ja Antoni Tapiesin tapaan käyttää materiaalia, sekä työskentelylläni vaikkapa John Cagen ajatuksiin tekemisestä. Muita inspiraation lähteitä minulle ovat huumori, urheilu, musiikki, populaarikulttuuri, miehisyys, rakennettu ympäristö ja sen estetiikka ja jäljet, olivat ne ihmisen tai luonnon tekemiä ja luonto itsessään, sekä ihminen.
“I have nothing to say, and I am saying it.”
— John Cage
Kuvataiteen maisterin lopputyöhöni kuuluu teoksia kahdesta eri ryhmänäyttelystä, sekä kirjallinen osa, jossa kerron työskentelystäni. Painopiste on ehdottomasti enemmän
töissäni, kuin kirjoittamisessa, joka on minulle haastavaa. Kirjoitin tekstin spokenword tyyliin, koska se tuntui luontaisemmalta minulle.
Ensimmäinen ryhmänäyttely oli Kuvan Kevät 2020, joka pandemian vuoksi oli Kuvan Syksy. Näyttely siirrettiin siis keväältä syksyyn. Ajankohta oli 10.10 -8.11.2020. Paikkana toimi kohdallani Exhibition Laboratory, Lisätila C, joka oli samassa rakennuksessa Exhibition Laboratoryn kanssa, osoitteessa Merimiehenkatu 36 C. Myös toinen ryhmänäyttely, jossa jaoin tilan neljän muun opiskelijan kanssa sijaitsi samassa osoitteessa, tällöin paikkana oli itse Exhibition Laboratory ja ajankohta 19.3 -4.4.2021.
Kuvan Keväässä minulta oli esillä kolme teosta. Kaksi alumiinilevyille tehtyä kangaskollaasia, sekä yksi kehystetty paperityö. Teokset olivat nimeltään: Big Nothing, Semi-Nothing ja Manifesto. Teokset olivat kooltaan 226x150, 147x98 ja A4.
Kangaskollaasiteoksissa oli itsetehdyt kehykset. Kaikki työt olivat ripustettu samalle seinälle, jonka olin maalannut mustaksi. Toisessa näyttelyssä esillä oli viisi teosta. Kaikki olivat kangaskollaaseja, jotka olivat tehty maalaamaalla, liimaamalla ja yhteen ompelemalla. Isoin töistä oli nimeltään Seinfeld. Se oli 4x3 metrin kokoinen roikkuva kangastyö galleriatilan keskellä, jonka ympäri pystyi kävelemään. Nada.(Homage to Steven Parrino) oli 240cm x 230cm kokoinen, seinälle ripustettu ja kiilapuihin hieman vinoon pingotettu kollaasiteos. Loput teoksista olivat myös ripustettu seinälle. Ex- Nihilo ja Wu olivat samankokoisia kollaaseja, kooltaan 190cm x 156cm. Ne olivat ripustettu lähekkäin toisiaan, kuin diptyyki, mutta olivat kuitenkin itsenäisiä teoksia. Viimeisin näyttelyn teoksista oli nimeltään Nirvana. Kooltaan 70cm x 50cm. Sekin oli kangaskollaasi.
Minulla oli Kuvan Keväässä 2020 esillä kolme teosta. Ne olivat nimeltään Big Nothing, Semi-Nothing ja Manifesto. Opinnäytteen toisessa osassa, yhteisnäyttelyssä Exhibition Laboratoryssa esillä oli viisi teosta. Teosten nimet olivat: Seinfeld, Nada (Homage to Steven Parrino.) , Ex-Nihilo, Wu ja Nirvana.
Työskentelyni ytimessä ovat tekemisen ”henkisyys” ja materiaalin maallisuus. Työskennellessäni pyrin olemaan läsnä ja heittäytyä tekemiseen, kuin lapsi leikkiessään tai urheilija tehdessään huippusuoritusta, tai vaikkapa joogi tavoitellessaan mielen tyhjyyttä. Käyttämäni materiaalit tuovat kuitenkin elävän elämän teoksiini. Oli ne sitten omia tai löydettyjä kankaita, maalaamattomia tai maalattuja, tai vaikkapa maalista puhdistettuja. Tai edes kankaita ollenkaan. Materiaalinkäytölläni on yhtymäkohtia Arte Poveraan, sekä
Robert Rauchenbergin ja Antoni Tapiesin tapaan käyttää materiaalia, sekä työskentelylläni vaikkapa John Cagen ajatuksiin tekemisestä. Muita inspiraation lähteitä minulle ovat huumori, urheilu, musiikki, populaarikulttuuri, miehisyys, rakennettu ympäristö ja sen estetiikka ja jäljet, olivat ne ihmisen tai luonnon tekemiä ja luonto itsessään, sekä ihminen.
“I have nothing to say, and I am saying it.”
— John Cage
Kuvataiteen maisterin lopputyöhöni kuuluu teoksia kahdesta eri ryhmänäyttelystä, sekä kirjallinen osa, jossa kerron työskentelystäni. Painopiste on ehdottomasti enemmän
töissäni, kuin kirjoittamisessa, joka on minulle haastavaa. Kirjoitin tekstin spokenword tyyliin, koska se tuntui luontaisemmalta minulle.
Ensimmäinen ryhmänäyttely oli Kuvan Kevät 2020, joka pandemian vuoksi oli Kuvan Syksy. Näyttely siirrettiin siis keväältä syksyyn. Ajankohta oli 10.10 -8.11.2020. Paikkana toimi kohdallani Exhibition Laboratory, Lisätila C, joka oli samassa rakennuksessa Exhibition Laboratoryn kanssa, osoitteessa Merimiehenkatu 36 C. Myös toinen ryhmänäyttely, jossa jaoin tilan neljän muun opiskelijan kanssa sijaitsi samassa osoitteessa, tällöin paikkana oli itse Exhibition Laboratory ja ajankohta 19.3 -4.4.2021.
Kuvan Keväässä minulta oli esillä kolme teosta. Kaksi alumiinilevyille tehtyä kangaskollaasia, sekä yksi kehystetty paperityö. Teokset olivat nimeltään: Big Nothing, Semi-Nothing ja Manifesto. Teokset olivat kooltaan 226x150, 147x98 ja A4.
Kangaskollaasiteoksissa oli itsetehdyt kehykset. Kaikki työt olivat ripustettu samalle seinälle, jonka olin maalannut mustaksi. Toisessa näyttelyssä esillä oli viisi teosta. Kaikki olivat kangaskollaaseja, jotka olivat tehty maalaamaalla, liimaamalla ja yhteen ompelemalla. Isoin töistä oli nimeltään Seinfeld. Se oli 4x3 metrin kokoinen roikkuva kangastyö galleriatilan keskellä, jonka ympäri pystyi kävelemään. Nada.(Homage to Steven Parrino) oli 240cm x 230cm kokoinen, seinälle ripustettu ja kiilapuihin hieman vinoon pingotettu kollaasiteos. Loput teoksista olivat myös ripustettu seinälle. Ex- Nihilo ja Wu olivat samankokoisia kollaaseja, kooltaan 190cm x 156cm. Ne olivat ripustettu lähekkäin toisiaan, kuin diptyyki, mutta olivat kuitenkin itsenäisiä teoksia. Viimeisin näyttelyn teoksista oli nimeltään Nirvana. Kooltaan 70cm x 50cm. Sekin oli kangaskollaasi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]