Somagics - Autenttinen liike osana koreografin työtä
Jantunen, Laura (2023-05-03)
Jantunen, Laura
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
03.05.2023
Maisterin opinnäytetyö
koreografia
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655913
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655913
Tiivistelmä
Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa tarkastelen Autenttista liikettä osana koreografista työtä. Esittelen aihetta opintojeni aikaisten teosten Intimate scenes soolon, Two I(i)rises and Maja harjoitusesityksen ja taiteellisen opinnäytteeni Outoliinin avulla. Esitysten kautta esittelen kolme eri tapaa lähestyä Autenttista liikettä koreografisesti: (1) kuinka soolon koreografiointi tanssijan sisäisiin huomioihin tukeutuen (2) koreografin ulkoisen katseen jäsentämänä liikkeenä (3) jonain, joka on vaikuttanut teoksen liikkeeseen, mutta ei ole enää osa päivittäisiä harjoituksia.
Lähestymiskulmani Autenttiseen liikkeeseen on fenomenologinen. Merkittävimpinä keskustelukumppaneina minulla on Autenttisen liikkeen kehittäjä Mary Whitehousen lisäksi kirjailija ja feministitutkija Sara Ahmed, ruumiin fenomenologi Maurice Merleau-Ponty sekä filosofi Jaana Parviainen. Minulle fenomenologia avautuu liikkeessä ja liike avautuu fenomenologian kautta, ne kulkevat yhdessä tukien, konkretisoiden ja sanoittaen toisiaan.
Ensimmäisessä luvussa esittelen työskentelyni perustukset, Autenttisen liikkeen ja fenomenologian. Autenttista liikettä lähestyn henkilöhistoriastani käsin, kuvaten matkaani harjoitteen parissa. Omaa näkemystäni harjoitteesta peilaan Mary Whitehousen ja koreografi Jeremy Waden työhön Autenttisen liikkeen parissa. Lopuksi avaan Intimate scenes -soolon tekoa kahden luomani käsitteen: toisaalle siirtymisen ja porttiliikkeen kautta.
Toisessa luvussa jaan oivalluksia Two I(i)rises and Maja teosprosessista. Toin Autenttisen liikkeen ensimmäistä kertaa osaksi työryhmätyöskentelyä harjoitusesitystä tehdessäni. Tämän lisäksi avaan, kuinka liikemateriaalin synnyttämät outouden ja suuntautumattomuuden kokemukset kasvoivat teosprosessin myötä keskeisiksi kiinnostuksen kohteikseni. Viimeistelen luvun tarkastelemalla suuntautumattomuutta Sara Ahmedin ja Maurice Merleau-Pontyn ajattelun kautta.
Kolmannessa luvussa siirryn taiteelliseen opinnäytteeseeni Outoliiniin. Aloitan avaamalla mikä outoliini on ja miten työskentelin tanssijoiden kanssa. Tämän jälkeen kerron kuinka Outoliinin liikemateriaali rakentui liikeharjotteiden ympärille, joiden lähtökohta oli aistimisessa ja havainnossa. Pohdin suuntautumattomuutta ja sen mahdottomuutta liikkeessä. Lopuksi avaan Autenttisen liikkeen myötä kehittyneen Somagics -harjoitteeni keskeisiä käsitteitä ja tarkastelen taiteellista työtäni suhteessa muiden taiteilijoiden teoksiin.
Viimeisessä luvussa teen yhteenvedon opintojeni aikaisesta polusta. Summaan miten Autenttinen liike avautui koreografisessa työssäni ja mitä haasteita kohtasin sen kanssa. Lopuksi pohdin minne työskentelyni seuraavaksi minut vie.
Lähestymiskulmani Autenttiseen liikkeeseen on fenomenologinen. Merkittävimpinä keskustelukumppaneina minulla on Autenttisen liikkeen kehittäjä Mary Whitehousen lisäksi kirjailija ja feministitutkija Sara Ahmed, ruumiin fenomenologi Maurice Merleau-Ponty sekä filosofi Jaana Parviainen. Minulle fenomenologia avautuu liikkeessä ja liike avautuu fenomenologian kautta, ne kulkevat yhdessä tukien, konkretisoiden ja sanoittaen toisiaan.
Ensimmäisessä luvussa esittelen työskentelyni perustukset, Autenttisen liikkeen ja fenomenologian. Autenttista liikettä lähestyn henkilöhistoriastani käsin, kuvaten matkaani harjoitteen parissa. Omaa näkemystäni harjoitteesta peilaan Mary Whitehousen ja koreografi Jeremy Waden työhön Autenttisen liikkeen parissa. Lopuksi avaan Intimate scenes -soolon tekoa kahden luomani käsitteen: toisaalle siirtymisen ja porttiliikkeen kautta.
Toisessa luvussa jaan oivalluksia Two I(i)rises and Maja teosprosessista. Toin Autenttisen liikkeen ensimmäistä kertaa osaksi työryhmätyöskentelyä harjoitusesitystä tehdessäni. Tämän lisäksi avaan, kuinka liikemateriaalin synnyttämät outouden ja suuntautumattomuuden kokemukset kasvoivat teosprosessin myötä keskeisiksi kiinnostuksen kohteikseni. Viimeistelen luvun tarkastelemalla suuntautumattomuutta Sara Ahmedin ja Maurice Merleau-Pontyn ajattelun kautta.
Kolmannessa luvussa siirryn taiteelliseen opinnäytteeseeni Outoliiniin. Aloitan avaamalla mikä outoliini on ja miten työskentelin tanssijoiden kanssa. Tämän jälkeen kerron kuinka Outoliinin liikemateriaali rakentui liikeharjotteiden ympärille, joiden lähtökohta oli aistimisessa ja havainnossa. Pohdin suuntautumattomuutta ja sen mahdottomuutta liikkeessä. Lopuksi avaan Autenttisen liikkeen myötä kehittyneen Somagics -harjoitteeni keskeisiä käsitteitä ja tarkastelen taiteellista työtäni suhteessa muiden taiteilijoiden teoksiin.
Viimeisessä luvussa teen yhteenvedon opintojeni aikaisesta polusta. Summaan miten Autenttinen liike avautui koreografisessa työssäni ja mitä haasteita kohtasin sen kanssa. Lopuksi pohdin minne työskentelyni seuraavaksi minut vie.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]