Avoin esiintyjä: Tunteet sallittu – Yhteyden kaipuu
Blauberg, Iris (2023-05)
Blauberg, Iris
05 / 2023
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656054
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656054
Tiivistelmä
Tässä maisterin tutkinnon kirjallisessa osiossa olen antanut itselleni tilaa pohtia itselle tärkeitä taiteellisia kysymyksiä ja praktiikoita. Pohdin suhdettani Avoin esiintyjä- teemaan ja kuinka olen sen sisäistänyt osaksi omaa esiintyjyyttä. Sen lisäksi puntaroin tunteiden merkitystä ja yhteyden kaipuuta taiteellisen työskentelyn lähtökohtina. Keskityn omaan kokemukseeni niin esiintyjänä kuin esityksen rakentajana. Tämä opinnäyte kutsuu sinut osaksi pohdintaani avoimesta esiintyjästä. Pohdin mitkä asiat vaikuttavat kokemukseen avoimuudesta, niin esiintyjän kuin yleisön näkökulmasta. Keskustelen tekstin lävitse taiteellisella opinnäytetyölläni Löydettyjä, Unohdettuja Rakastettuja – Ones Loved and Lost, now just white (2023) ja peilaan pohdintojani käytännön toteutukseen.
Ensimmäisessä luvussa sanoitan kokemustani kirjoittamisesta ja ajattelun runollisuudesta. Pohdin poetiikan merkitystä omalle taiteelliselle ajattelulleni ja praktiikalle. Pohdin myös esiintyjän aikakokemusta ja kehollista metamorfoosia, muistellen Mirjami Heikkisen pitämää kurssia ja erittelen sieltä itselle otollisimpia harjoitteita. Poeettiseen pohdintaan käytän apunani dramaturgi Milka Luhtaniemen opinnäytetyötä Poeettinen näyttämö (2020).
Toisessa luvussa yritän ymmärtää avoimuuden käsitettä erityisesti henkilökohtaisuuden, epämieluisien tunteiden sallimisen ja yhteyden kaipuun näkökulmista. Tarkastelen Pilvi Porkolan pitämää kurssia omaelämänkerrallisuudesta, Meisner-tekniikan ajatuksia avoimuudesta, sekä pohdin omia kokemuksiani rajattomuudesta. Tutkailen tunteiden sallimista ja rajojen vetämistä, suhteessa esiintymiseen, pitäen mielessä esiintyjän, tanssijan ja ihmisenä olemisen yhtäläisyyksiä.
Kolmannen luvun olen pyhittänyt kaipauksille, jotka ovat ilmenneet soolotyöskentelyni kautta. Esittelen kolme kaipausta (yhteyden muodossa) ja jokaisen kanssa muistelen yhtä sooloa, kolmesta, opiskeluideni ajalta. Kaipaukset kohdistuvat yleisöön ja osallisiin, objekteihin ja maailmaan, kuvastaen ajatteluni kulkua ja kehittymissuuntia esiintyjänä. Keskityn sooloissa niiden sisäisen maailman rakentumiseen ja muistelmiin esitystilanteista. Haluan antaa tilaa yksityiskohtaiselle esiintyjäntyölliselle havainnoinnille, jota olen harjoittanut.
Neljäs ja viimeinen kappale pitää sisällään mieleen heränneitä ajatuksia prosessin varrelta ja päätelmiä avoimuuden suhteen. Jotka odottavat jatkotyöstämistä tulevaisuudessa.
Ensimmäisessä luvussa sanoitan kokemustani kirjoittamisesta ja ajattelun runollisuudesta. Pohdin poetiikan merkitystä omalle taiteelliselle ajattelulleni ja praktiikalle. Pohdin myös esiintyjän aikakokemusta ja kehollista metamorfoosia, muistellen Mirjami Heikkisen pitämää kurssia ja erittelen sieltä itselle otollisimpia harjoitteita. Poeettiseen pohdintaan käytän apunani dramaturgi Milka Luhtaniemen opinnäytetyötä Poeettinen näyttämö (2020).
Toisessa luvussa yritän ymmärtää avoimuuden käsitettä erityisesti henkilökohtaisuuden, epämieluisien tunteiden sallimisen ja yhteyden kaipuun näkökulmista. Tarkastelen Pilvi Porkolan pitämää kurssia omaelämänkerrallisuudesta, Meisner-tekniikan ajatuksia avoimuudesta, sekä pohdin omia kokemuksiani rajattomuudesta. Tutkailen tunteiden sallimista ja rajojen vetämistä, suhteessa esiintymiseen, pitäen mielessä esiintyjän, tanssijan ja ihmisenä olemisen yhtäläisyyksiä.
Kolmannen luvun olen pyhittänyt kaipauksille, jotka ovat ilmenneet soolotyöskentelyni kautta. Esittelen kolme kaipausta (yhteyden muodossa) ja jokaisen kanssa muistelen yhtä sooloa, kolmesta, opiskeluideni ajalta. Kaipaukset kohdistuvat yleisöön ja osallisiin, objekteihin ja maailmaan, kuvastaen ajatteluni kulkua ja kehittymissuuntia esiintyjänä. Keskityn sooloissa niiden sisäisen maailman rakentumiseen ja muistelmiin esitystilanteista. Haluan antaa tilaa yksityiskohtaiselle esiintyjäntyölliselle havainnoinnille, jota olen harjoittanut.
Neljäs ja viimeinen kappale pitää sisällään mieleen heränneitä ajatuksia prosessin varrelta ja päätelmiä avoimuuden suhteen. Jotka odottavat jatkotyöstämistä tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]