Näyttämöllisiä voimia ja ruumiin asentoja: Esiintyjän merkitysmaailmojen muotoutumisesta
Holma, Linda (2023)
Holma, Linda
2023
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656056
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656056
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni hahmottelen esiintyjänä toimimiseen liittyvää tietotaitoani. Erittelen ja pohdin erilaisia esiintyjäntyöllisiä strategioita ja orientaatioita sekä näyttämöllisiä voimia, jotka rakentavat esityksen tapahtumaa ja työtäni esiintyjänä. Kiinnostuksen kohteenani on esiintyjän ruumiillisuus ja ruumiin kokemus. Lähestyn esiintyjän ruumista sisäisen ja ulkoisen maailman kääntöpisteenä ja pohdin, miten esiintyessäni sisäinen maailmani ja teoksen maailma ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Opinnäytteessäni on yhdeksän kappaletta. Ensimmäisessä kappaleessa johdatan lukijan opinnäytteeni maisemaan. Esittelen referenssit, joihin olen kirjoittaessani suhteessa sekä avaan opinnäytteen rakennetta. Toisessa kappaleessa pohdin käsityksiäni erilaisista ruumiista ja ruumiillisuuksista. Pohdin ruumiin sisäisyyttä ja ulkoisuutta sekä niiden suhdetta toisiinsa. Erittelen ruumiin kokemuksesta ulkomuodon, pinnan ja sisäisyyden kategoriat. Kirjoitan myös esiintyvän ruumiin(i) kokemuksista. Käsitän ruumiin yhdeksi näyttämöteoksen mediumeista ja pohdin, miten ymmärrykseni ruumiista lähtökohtaisesti muokkaa suhdettani esiintyjäntyöhön. Lähestyn myös teosta omana ruumiinaan ja avaan, millaisia komponentteja siihen sisältyy. Kolmannessa osiossa siirryn käsittelemään esiintymisen ontologiaa. Pohdin, mitä esiintyminen on ja erottelen kolme erilaista prosessia, jotka siihen liittyvät: havainnon kohteeksi asettuminen, suhde ja altistuminen sekä muodonmuutos.
Neljännessä kappaleessa siirryn käsittelemään taiteellista opinnäytetyötäni As time goes by ja sen työskentelyprosessia. Avaan harjoitteita, joiden kanssa työskentelimme harjoituskauden aikana ja jotka olivat osana teosmateriaalin muotoutumista. Lisäksi kirjoitan siitä, kuinka käänsin tai merkityksellistin oman suhteeni näihin harjoitteisiin. Viides luku on proosaa esiintymisen kokemuksesta. Se on kaunokirjallinen vyörytys esityksen tapahtumasta, teksti, jossa kuvailen esiintymisen erityistä ja kummaa luonnetta. Esityksen kokemuksen kuvailusta jatkan pohtimaan esiintyjäntyöni harjoittamista ja harjoittelemista (Inter)acting with the Inner Partner -praktiikan parissa. Avaan tarkemmin, mistä praktiikassa on kyse ja jaan päiväkirjamaisia katkelmia kokemuksistani praktiikan parissa. Keskustelukumppanikseni tulee Umstülpung esitys Teatteri Takomolla. Praktiikan ja esityksen ristivalottamana pohdin sisäisyyden ja ulkoisen suhdetta ja piirtymistä esiintyjäntyössäni.
Kappaleessa seitsemän siirryn erittelemään niitä polttoaineita, joita esiintyjäntyössäni käytän. Nimitän polttoaineeksi sitä näyttämöllä generoituvaa energiaa, joka käynnistää ja pitää käynnissä esiintymistäni. Olen eritellyt polttoaineeksi ihmeen, häpeän sekä leikin ja kerron, miten kukin niistä ruokkii työtäni. Kahdeksannessa luvussa käsittelen esiintyjäntyöllisiä asentoja, joita työssäni käytän ja jotka kertovat suhteestani esityksen tapahtumaan. Nostan tässä opinnäytteessä esille kolme asentoa: nojan, surffauksen ja pyllistyksen. Yhdeksännessä ja viimeisessä kappaleessa teen yhteenvedon, jossa pohdin, millaisia huomioita kirjallisen opinnäytetyön prosessi on synnyttänyt.
Käyn opinnäytteessäni keskustelua useiden lähteiden kanssa. Maria Matinmikon runous kulkee läpi opinnäytteen kaunokirjallisena referenssinä, joka usein sanoittaa jotain kokemuksestani poeettisesti, mutta osuvasti. Esa Kirkkopellon Logomimesis - Tutkielma esiintyvästä ruumista -teokseen (2020) viittaan erityisesti pohtiessani ruumiini kokemusta esiintyessäni. Suvi Vallin teoksesta Hallittua kaatumista ja muita ruumiinkielen asentoja (2021) löydän heijastuspintaa käsitellessäni ruumista ja esiintyjäntyöllisiä asentoja. Sami Santasen kirjan Ajatuksen paikka: Kirjoituksia estetiikasta ja filosofiasta (2017) avulla pohdin esiintymisen erityistä paikkaa ja siihen liittyviä prosesseja. Sara Ahmedin Tunteiden Kulttuuripolitiikkaa (2018) auttaa ymmärtämään niitä tunnereaktioita, joita esiintyessä saattaa nousta ja joita käytän myös esiintyjäntyöni polttoaineena. Praktiikat, jotka ovat työssäni tärkeitä ja joita myös tässä opinnäytteessä käsittelen, ovat Deborah Hayn työ ja perintö, erityisesti Hayn havainnon harjoittamisen praktiikka, sekä (Inter)acting with the Inner Partner -praktiikka.
Opinnäytteessäni on yhdeksän kappaletta. Ensimmäisessä kappaleessa johdatan lukijan opinnäytteeni maisemaan. Esittelen referenssit, joihin olen kirjoittaessani suhteessa sekä avaan opinnäytteen rakennetta. Toisessa kappaleessa pohdin käsityksiäni erilaisista ruumiista ja ruumiillisuuksista. Pohdin ruumiin sisäisyyttä ja ulkoisuutta sekä niiden suhdetta toisiinsa. Erittelen ruumiin kokemuksesta ulkomuodon, pinnan ja sisäisyyden kategoriat. Kirjoitan myös esiintyvän ruumiin(i) kokemuksista. Käsitän ruumiin yhdeksi näyttämöteoksen mediumeista ja pohdin, miten ymmärrykseni ruumiista lähtökohtaisesti muokkaa suhdettani esiintyjäntyöhön. Lähestyn myös teosta omana ruumiinaan ja avaan, millaisia komponentteja siihen sisältyy. Kolmannessa osiossa siirryn käsittelemään esiintymisen ontologiaa. Pohdin, mitä esiintyminen on ja erottelen kolme erilaista prosessia, jotka siihen liittyvät: havainnon kohteeksi asettuminen, suhde ja altistuminen sekä muodonmuutos.
Neljännessä kappaleessa siirryn käsittelemään taiteellista opinnäytetyötäni As time goes by ja sen työskentelyprosessia. Avaan harjoitteita, joiden kanssa työskentelimme harjoituskauden aikana ja jotka olivat osana teosmateriaalin muotoutumista. Lisäksi kirjoitan siitä, kuinka käänsin tai merkityksellistin oman suhteeni näihin harjoitteisiin. Viides luku on proosaa esiintymisen kokemuksesta. Se on kaunokirjallinen vyörytys esityksen tapahtumasta, teksti, jossa kuvailen esiintymisen erityistä ja kummaa luonnetta. Esityksen kokemuksen kuvailusta jatkan pohtimaan esiintyjäntyöni harjoittamista ja harjoittelemista (Inter)acting with the Inner Partner -praktiikan parissa. Avaan tarkemmin, mistä praktiikassa on kyse ja jaan päiväkirjamaisia katkelmia kokemuksistani praktiikan parissa. Keskustelukumppanikseni tulee Umstülpung esitys Teatteri Takomolla. Praktiikan ja esityksen ristivalottamana pohdin sisäisyyden ja ulkoisen suhdetta ja piirtymistä esiintyjäntyössäni.
Kappaleessa seitsemän siirryn erittelemään niitä polttoaineita, joita esiintyjäntyössäni käytän. Nimitän polttoaineeksi sitä näyttämöllä generoituvaa energiaa, joka käynnistää ja pitää käynnissä esiintymistäni. Olen eritellyt polttoaineeksi ihmeen, häpeän sekä leikin ja kerron, miten kukin niistä ruokkii työtäni. Kahdeksannessa luvussa käsittelen esiintyjäntyöllisiä asentoja, joita työssäni käytän ja jotka kertovat suhteestani esityksen tapahtumaan. Nostan tässä opinnäytteessä esille kolme asentoa: nojan, surffauksen ja pyllistyksen. Yhdeksännessä ja viimeisessä kappaleessa teen yhteenvedon, jossa pohdin, millaisia huomioita kirjallisen opinnäytetyön prosessi on synnyttänyt.
Käyn opinnäytteessäni keskustelua useiden lähteiden kanssa. Maria Matinmikon runous kulkee läpi opinnäytteen kaunokirjallisena referenssinä, joka usein sanoittaa jotain kokemuksestani poeettisesti, mutta osuvasti. Esa Kirkkopellon Logomimesis - Tutkielma esiintyvästä ruumista -teokseen (2020) viittaan erityisesti pohtiessani ruumiini kokemusta esiintyessäni. Suvi Vallin teoksesta Hallittua kaatumista ja muita ruumiinkielen asentoja (2021) löydän heijastuspintaa käsitellessäni ruumista ja esiintyjäntyöllisiä asentoja. Sami Santasen kirjan Ajatuksen paikka: Kirjoituksia estetiikasta ja filosofiasta (2017) avulla pohdin esiintymisen erityistä paikkaa ja siihen liittyviä prosesseja. Sara Ahmedin Tunteiden Kulttuuripolitiikkaa (2018) auttaa ymmärtämään niitä tunnereaktioita, joita esiintyessä saattaa nousta ja joita käytän myös esiintyjäntyöni polttoaineena. Praktiikat, jotka ovat työssäni tärkeitä ja joita myös tässä opinnäytteessä käsittelen, ovat Deborah Hayn työ ja perintö, erityisesti Hayn havainnon harjoittamisen praktiikka, sekä (Inter)acting with the Inner Partner -praktiikka.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]