Tanssin merkitys kouluvalmiuden tukemisessa
Posio, Satu (2023-05-09)
Posio, Satu
09.05.2023
Maisterin opinnäytetyö
tanssinopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656059
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656059
Tiivistelmä
Opinnäytteeni on tutkielma, jossa tarkastelen tanssin vaikutuksia esikouluikäisten lasten kouluvalmiuden kehittymisessä. Opinnäytetyöni pedagogisen osion kohderyhmänä olivat yhden rovaniemeläisen varhaiskasvatusyksikön esikouluryhmän lapset, joille toteutin opetusjakson tammi-helmikuussa 2020. Opetusperiodin tarkoituksena oli tarkastella tanssin merkityksiä ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen kontekstissa ja valottaa niitä tanssin keinoja, joilla esikouluikäisten kouluvalmiutta voidaan edistää.
Opinnäytetutkielmani on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen. Empiirinen aineistoni koostuu omista opetusperiodia koskevista havainnoistani, opetuspäiväkirjamerkinnöistäni ja varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Näiden aineistojen pohjalta esittelen opetusperiodin ja tanssin vaikutuksia lasten kouluvalmiustaitojen kehittymisessä. Tutkielmani tarkastelee tanssikasvatuksen olemusta ja asemaa esiopetuksen kontekstissa ehdottaen tanssin olevan hyvin merkityksellinen lähestymistapa, joka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen konteksteissa kannattaisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja järjestettäessä.
Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan kouluvalmiutta yksilöä koskevana ilmiönä. Esittelen opetusperiodini valossa tanssin kiinnittymistä kolmeen kouluvalmiuden yksilöä koskevaan osatekijään – fyysiseen, kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kompetenssiin – ja esittelen opetusperiodille asetettujen tavoitteiden toteutumista suhteessa näihin kompetenssialueisiin. Kuvailen, millaista merkitystä tanssi toi ja millaisia vaikutuksia tanssilla oli eri kompetenssialueisiin.
Valotan opinnäytteessäni myös omaa pedagogista ajatteluani, joka on vuosien saatossa muuntunut tanssinopettamisesta kohti ajatusta opetettavieni kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaista tukemista. Pedagogisen työskentelyni tärkeimpänä lähtökohtana ovat kasvatus hyvään ja kohti elämää. Koen, että tanssin kokonaisvaltaisuus tällaisen pedagogisen ajattelun väylänä on merkittävää ja luontevaa. Tutkielmani kautta toivonkin lisääväni tanssin merkityksen ymmärrystä lasten ja nuorten kanssa toimivien kasvattajien ja lasten kasvatus- ja koulutusasioista päättävien tahojen keskuudessa.
Opinnäytetutkielmani on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen. Empiirinen aineistoni koostuu omista opetusperiodia koskevista havainnoistani, opetuspäiväkirjamerkinnöistäni ja varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Näiden aineistojen pohjalta esittelen opetusperiodin ja tanssin vaikutuksia lasten kouluvalmiustaitojen kehittymisessä. Tutkielmani tarkastelee tanssikasvatuksen olemusta ja asemaa esiopetuksen kontekstissa ehdottaen tanssin olevan hyvin merkityksellinen lähestymistapa, joka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen konteksteissa kannattaisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja järjestettäessä.
Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan kouluvalmiutta yksilöä koskevana ilmiönä. Esittelen opetusperiodini valossa tanssin kiinnittymistä kolmeen kouluvalmiuden yksilöä koskevaan osatekijään – fyysiseen, kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kompetenssiin – ja esittelen opetusperiodille asetettujen tavoitteiden toteutumista suhteessa näihin kompetenssialueisiin. Kuvailen, millaista merkitystä tanssi toi ja millaisia vaikutuksia tanssilla oli eri kompetenssialueisiin.
Valotan opinnäytteessäni myös omaa pedagogista ajatteluani, joka on vuosien saatossa muuntunut tanssinopettamisesta kohti ajatusta opetettavieni kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaista tukemista. Pedagogisen työskentelyni tärkeimpänä lähtökohtana ovat kasvatus hyvään ja kohti elämää. Koen, että tanssin kokonaisvaltaisuus tällaisen pedagogisen ajattelun väylänä on merkittävää ja luontevaa. Tutkielmani kautta toivonkin lisääväni tanssin merkityksen ymmärrystä lasten ja nuorten kanssa toimivien kasvattajien ja lasten kasvatus- ja koulutusasioista päättävien tahojen keskuudessa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]