Kuroma: yksi äänitaiteen prosessi
Sulalampi, Johanna (2023-06-16)
Sulalampi, Johanna
16.06.2023
Maisterin opinnäytetyö
äänisuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656076
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen opinnäytteen tavoitteena on avata Teatterikorkeakoulun äänisuunnittelun maisteriopintoni päättävää taiteellista opinnäyteprosessia, joka toteutui koulun tuotantorakenteen ulkopuolella ilman työryhmää äänitaiteen kontekstissa. Kirjallisen osion kautta tarkastelen taiteellisen toimintani sijoittumista taiteiden kentälle ajalliseen jatkumoon ja osallistun keskusteluun äänen monikanavaisuudesta sekä äänitaiteesta. Prosessin kirjallisen avaamisen myötä lukijalle muodostuu mielikuva taiteellista ilmaisutapaansa etsivän opiskelijan murroksesta valmistumisen kynnyksellä.
Taiteellisen opinnäytteen tavoitteina olivat jäkäliltä oppiminen, itsenäisen teosprosessin harjoitteleminen, savi ja sen suhde ääneen, henkilökohtaisuuden avaaminen taiteelliseksi työalueeksi, Taideyliopiston eri akatemioissa opiskelu sekä tuotantorakenteen ulkopuolella toimiminen. Äänen lähtöpisteinä olivat olemattomien olentojen keskustelut, äänimaskien myötä paljastuvat kollaasit, äänen ruumiin tilalliset muodonmuutokset, synesteettiset äänikokemukset, psykoakustiset vaikutelmat, intuitiiviset valinnat, kenttä-äänitteiden muuntuminen fiktiivisiksi, monikanavaiset tekniset ratkaisut sekä äänen liike.
Prosessin vaiheisiin kuuluivat jäkälien havaitseminen ja niiden biologiaan tutustuminen, työskentely saven ja keramiikan kanssa, monikanavaisen äänijärjestelmän rakentaminen sekä ääniveistosten äänisuunnittelu.
Opinnäyttekokonaisuuden lopputuloksena taiteellinen ajatteluni ja suunta vahvistuivat. Prosessin myötä taiteellisteknisen osaamisen kehittämisen rinnalle valjastuivat henkilökohtaisen, teoreettisen, materiaalisen, yhteiskunnallisen, aistisen ja kokemuksellisen teemojen työvälineet. Saven kanssa työskentelyn konkreettisuus vahvisti suhdettani äänen tilaan ja loi henkilökohtaiselle äänelle vahvistuksen. Prosessin myötä heränneet kysymykset toimivat tulevien taiteellisten prosessien lähtökohtina. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi eriytän itsenäisen taiteellisen toiminnan ajallisen jatkuvuuden.
Taiteellisen opinnäytteen tavoitteina olivat jäkäliltä oppiminen, itsenäisen teosprosessin harjoitteleminen, savi ja sen suhde ääneen, henkilökohtaisuuden avaaminen taiteelliseksi työalueeksi, Taideyliopiston eri akatemioissa opiskelu sekä tuotantorakenteen ulkopuolella toimiminen. Äänen lähtöpisteinä olivat olemattomien olentojen keskustelut, äänimaskien myötä paljastuvat kollaasit, äänen ruumiin tilalliset muodonmuutokset, synesteettiset äänikokemukset, psykoakustiset vaikutelmat, intuitiiviset valinnat, kenttä-äänitteiden muuntuminen fiktiivisiksi, monikanavaiset tekniset ratkaisut sekä äänen liike.
Prosessin vaiheisiin kuuluivat jäkälien havaitseminen ja niiden biologiaan tutustuminen, työskentely saven ja keramiikan kanssa, monikanavaisen äänijärjestelmän rakentaminen sekä ääniveistosten äänisuunnittelu.
Opinnäyttekokonaisuuden lopputuloksena taiteellinen ajatteluni ja suunta vahvistuivat. Prosessin myötä taiteellisteknisen osaamisen kehittämisen rinnalle valjastuivat henkilökohtaisen, teoreettisen, materiaalisen, yhteiskunnallisen, aistisen ja kokemuksellisen teemojen työvälineet. Saven kanssa työskentelyn konkreettisuus vahvisti suhdettani äänen tilaan ja loi henkilökohtaiselle äänelle vahvistuksen. Prosessin myötä heränneet kysymykset toimivat tulevien taiteellisten prosessien lähtökohtina. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi eriytän itsenäisen taiteellisen toiminnan ajallisen jatkuvuuden.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]