Kuoromusiikkia vuosisatojen taitteesta : katsaus suomalaisten säveltäjien L. Onervan ja Greta Dahlströmin elämään ja tuotantoon.
Lainema, Julia (2022)
Lataukset:
Lainema, Julia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230830113324
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230830113324
Tiivistelmä
Motivaatio tähän tutkimukseen on syntynyt tarpeesta nähdä suomalaisen kuoromusiikin historiaa monipuolisemman ja moniäänisemmän näkökulman kautta. Tutkielman aihe kohdentuu suomalaiseen musiikkiin ja kuoromusiikin kultakaudeksikin tituleeratun kansallisromanttisen ajanjakson kauteen. Tarkastelen tutkielmassa L. Onervan (1882–1972) ja Greta Dahlströmin (1887–1978) elämää ja kuoroteoksia. Kohdennan huomion erityisesti niihin heidän elämänsä osa-alueisiin, jotka oleellisella tavalla liittyvät musiikilliseen koulutukseen, sävellystyöhön sekä muusikon ja taiteilijan identiteetin ja taitojen kehittymiseen. Tutkielma nivoutuu osaksi muuta tekeillä olevaa ajankohtaista tutkimusta suomalaisista naissäveltäjistä.
Tarkastelen aihetta seuraavien tutkimuskysymysten valossa:
- Millainen asema kuoromusiikilla on ollut L. Onervan ja Greta Dahlströmin elämässä ja tuotannossa?
- Minkälaisia kuoroteoksia L. Onerva ja Greta Dahlström ovat säveltäneet?
Hakiessani vastauksia yllä oleviin kysymyksiin tulen myös sivunneeksi sitä, millaista kuoromusiikin säveltäminen naisena on tarkastelemani ajanjakson aikana ollut, miten perhe- ja koulutustausta ovat näkyneet säveltäjän työssä ja sävellystyylissä sekä miten L. Onervan ja Greta Dahlströmin kuoromusiikki sijoittuu laajempaan kuvaan, osaksi kansallisromanttista suomalaista kuoromusiikkia.
Tarkastelen aihetta seuraavien tutkimuskysymysten valossa:
- Millainen asema kuoromusiikilla on ollut L. Onervan ja Greta Dahlströmin elämässä ja tuotannossa?
- Minkälaisia kuoroteoksia L. Onerva ja Greta Dahlström ovat säveltäneet?
Hakiessani vastauksia yllä oleviin kysymyksiin tulen myös sivunneeksi sitä, millaista kuoromusiikin säveltäminen naisena on tarkastelemani ajanjakson aikana ollut, miten perhe- ja koulutustausta ovat näkyneet säveltäjän työssä ja sävellystyylissä sekä miten L. Onervan ja Greta Dahlströmin kuoromusiikki sijoittuu laajempaan kuvaan, osaksi kansallisromanttista suomalaista kuoromusiikkia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]