Musiikkikasvatus muutoksessa
Toimittaja(t)
Juntunen, Marja-Leena
Partti, Heidi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2023
2341-8265
978-952-329-321-2
kirja
DocMus-tohtorikoulun julkaisuja 20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2
Tiivistelmä
Elämme globaalien muutosten ja kriisien aikaa. Eri puolilla maailmaa tapahtuvat ilmiöt kytkeytyvät toisiinsa ja ulottavat vaikutuksensa yhteiskunnan kaikille sektoreille, myös musiikkikasvatukseen – sen lähtökohtiin, ohjeistuksiin, opetuksen käytäntöihin sekä ammattilaisuuteen laajemmin. Millä tavoin musiikkikasvatus voisi olla osa ratkaisua aikamme haasteisiin, kuten ekologisiin kriiseihin? Entä kuinka musiikkikasvatus voi olla luomassa tiloja, jotka tukevat osallisuutta ja joissa on mahdollista rakentaa kestävää hyvinvointia ja ylläpitää luottamusta tulevaan epävarmuuden aikakaudella? Tämän tutkimusperustaisen kokoomateoksen 23 lukua maalaavat kokonaiskuvaa alan ajankohtaisista muutoksista. Yhtäältä teos avaa alan sisäisiä muutoksia ja toisaalta tarkastelee, miten musiikkikasvatus voi osaltaan tukea oppijoiden kasvua vastuulliseen maailmasuhteeseen.Teos haastaa kriittiseen (kasvatus)ajatteluun globaalien muutosten keskellä. Tavoitteena on myös antaa alan opiskelijoille ja toimijoille ajattelun ja käytännön välineitä toimia toisin. Teoksen kirjoittajat ovat musiikkikasvatuksen asiantuntijoita ja tutkijoita. Tekstit perustuvat osin kirjoittajien omiin tutkimuksiin, osin kokoavat yhteen alan kansainvälistä tutkimustietoa.
Sisällysluettelo
Marja-Leena Juntunen ja Heidi Partti : Johdanto
1. Kohti vastuullista maailmasuhdetta
Pirkko Paananen : Ekokriittisen musiikkikasvatuksen tutkimus ja musiikillinen ekolukutaito
Marja-Leena Juntunen : Kehollisuus teoriana, musiikinoppimisen perustana ja vastuullisen maailmasuhteen lähtökohtana
Olli-Taavetti Kankkunen : Musiikkikasvatus dialogisen kuuntelun ja eettisen yhdessä toimimisen edistäjänä
Suvi Saarikallio : Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
2. Kohti osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria
Marja Heimonen : Musiikkioikeudet muuttuvassa musiikkikasvatuksessa
Inkeri Ruokonen : Varhaisiän musiikkikasvatuksella eväitä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen
Ulla Pohjannoro, Juha Ojala ja Jyrki Lähteenmäki : Musiikkioppilaitosten monimuotoistuva arviointikulttuuri
Heidi Elmgren : Muuttuvan musiikkiopiston yhdenvertaisuushaasteita
Tuulia Tuovinen : Lasten osallisuus taiteen perusopetuksen musiikkioppilaitoksissa
Laura Huhtinen-Hildén : Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa
Katja Sutela: Kehollinen toimijuus jokaisen oppilaan yhdenvertaisen osallisuuden edistäjänä
Tuulikki Laes: Kestävää ikääntymistä tukeva musiikkikasvatus
3. Kohti moniäänisiä käytäntöjä
Minja Koskela : Kohti moniäänisempää musiikkiluokkaa intersektionaalisen ajattelun keinoin
Katja Thomson : Kolmas tila musiikkikasvatuksessa
Eeva Siljamäki : Sosiaalista kestävyyttä improvisaatiopedagogiikkaa soveltaen
Vilma Timonen ja Arja Kastinen : Kansansoittajat ja -laulajat kulttuurisesti kestävän ja kasvatuksellisen musiikin opetuksen suunnannäyttäjinä
4. Kohti laaja-alaista ammatillisuutta
Heidi Westerlund : Kriisien ja epävarmuuksien ajan ekopoliittinen ammatillisuus musiikkikasvatuksessa
Lauri Väkevä : Kestävyysajattelu musiikkikasvattajan ammatillisen reflektiivisyyden haastajana
Leena Unkari-Virtanen : Säveltämisen opettaminen ja pedagogiikan evoluutio
Taru-Anneli Koivisto : Musiikkialan ammattilaisten moninainen työnkuva sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä
5. Puheenvuoroja : Kohti musiikillista, sosiaalista ja kulttuurista toimijuutta
Anna Kuoppamäki : Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta
Aleksi Ojala : Tuottamispohjaisen oppimisen mahdollisuudet peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Marja Ervasti : Kestävä kulttuurikasvatus osana Unesco-oppilaitostoimintaa
Sisällysluettelo
Marja-Leena Juntunen ja Heidi Partti : Johdanto
1. Kohti vastuullista maailmasuhdetta
Pirkko Paananen : Ekokriittisen musiikkikasvatuksen tutkimus ja musiikillinen ekolukutaito
Marja-Leena Juntunen : Kehollisuus teoriana, musiikinoppimisen perustana ja vastuullisen maailmasuhteen lähtökohtana
Olli-Taavetti Kankkunen : Musiikkikasvatus dialogisen kuuntelun ja eettisen yhdessä toimimisen edistäjänä
Suvi Saarikallio : Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
2. Kohti osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria
Marja Heimonen : Musiikkioikeudet muuttuvassa musiikkikasvatuksessa
Inkeri Ruokonen : Varhaisiän musiikkikasvatuksella eväitä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen
Ulla Pohjannoro, Juha Ojala ja Jyrki Lähteenmäki : Musiikkioppilaitosten monimuotoistuva arviointikulttuuri
Heidi Elmgren : Muuttuvan musiikkiopiston yhdenvertaisuushaasteita
Tuulia Tuovinen : Lasten osallisuus taiteen perusopetuksen musiikkioppilaitoksissa
Laura Huhtinen-Hildén : Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa
Katja Sutela: Kehollinen toimijuus jokaisen oppilaan yhdenvertaisen osallisuuden edistäjänä
Tuulikki Laes: Kestävää ikääntymistä tukeva musiikkikasvatus
3. Kohti moniäänisiä käytäntöjä
Minja Koskela : Kohti moniäänisempää musiikkiluokkaa intersektionaalisen ajattelun keinoin
Katja Thomson : Kolmas tila musiikkikasvatuksessa
Eeva Siljamäki : Sosiaalista kestävyyttä improvisaatiopedagogiikkaa soveltaen
Vilma Timonen ja Arja Kastinen : Kansansoittajat ja -laulajat kulttuurisesti kestävän ja kasvatuksellisen musiikin opetuksen suunnannäyttäjinä
4. Kohti laaja-alaista ammatillisuutta
Heidi Westerlund : Kriisien ja epävarmuuksien ajan ekopoliittinen ammatillisuus musiikkikasvatuksessa
Lauri Väkevä : Kestävyysajattelu musiikkikasvattajan ammatillisen reflektiivisyyden haastajana
Leena Unkari-Virtanen : Säveltämisen opettaminen ja pedagogiikan evoluutio
Taru-Anneli Koivisto : Musiikkialan ammattilaisten moninainen työnkuva sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä
5. Puheenvuoroja : Kohti musiikillista, sosiaalista ja kulttuurista toimijuutta
Anna Kuoppamäki : Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta
Aleksi Ojala : Tuottamispohjaisen oppimisen mahdollisuudet peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Marja Ervasti : Kestävä kulttuurikasvatus osana Unesco-oppilaitostoimintaa