Yhdessä oppiminen lukion bändiopetuksessa: Näkökulmia yhteistoiminnallisuuteen ja informaaliin oppimiseen
Heiskanen, Marika (2023-09-05)
Heiskanen, Marika
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
05.09.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148287
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee yhteistoiminnallisen ja informaalin oppimisen mahdollisuuksia bändiopetuksen kontekstissa. Tutkimuskysymyksinä ovat:
1.Miten yhteistoiminnallisen oppimisen elementit ilmenivät bändisoiton opetuksessa lukion musiikin tunnilla?
2 Mitä mieltä oppilaat olivat vertaisoppimisesta ja soittimien opiskelusta pienryhmässä?
3. Mitä informaalin oppimisen piirteitä bändiprojektin aikana ilmeni?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksellinen ote. Tutkimus toteutettiin osana tutkimusperusteista opetuskokeilua. Keräsin projektin aikana aineistoa osallistuvan havainnoinnin avulla päiväkirjaan.
Teetin myös oppilaille kyselyn.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyn yhteistoiminnallisen oppimisen teoriaan ja informaaliin oppimiseen. Tarkastelen viittä yhteistoiminnallisuuden elementtiä, joiden avulla voidaan määrittää, mitä yhteistoiminnallinen oppiminen on. Tutkimusten mukaan yhteistoiminnallinen oppiminen kehittää sosiaalisia taitoja, sekä parantaa oppimistuloksia. Informaali oppiminen on luontainen lähestymistapa opiskeluun, sillä kaikkeen oppimiseen liittyy epämuodollinen ulottuvuus.
Tutkimukseni perusteella yhteistoiminnalliset elementit ilmenivät vertaisopettamisena ja sosiaalisten taitojen kehittymisenä. Vertaisopettaminen on toimiva työkalu bändiopetuksessa, sillä se lisää oppilaiden sitoutumista tehtävän suorittamiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pienryhmätoiminta koettiin mielekkäänä.
Pienryhmissä oppilaat pystyvät katsomaan toisiltaan sointuotteita ja pohtimaan yhdessä uusia ratkaisuja ongelmiin. Informaali oppiminen ilmeni siten, että oppilaat toimivat luovasti ja opettelivat bändisoittoa yhdessä korvakuulolta.
1.Miten yhteistoiminnallisen oppimisen elementit ilmenivät bändisoiton opetuksessa lukion musiikin tunnilla?
2 Mitä mieltä oppilaat olivat vertaisoppimisesta ja soittimien opiskelusta pienryhmässä?
3. Mitä informaalin oppimisen piirteitä bändiprojektin aikana ilmeni?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksellinen ote. Tutkimus toteutettiin osana tutkimusperusteista opetuskokeilua. Keräsin projektin aikana aineistoa osallistuvan havainnoinnin avulla päiväkirjaan.
Teetin myös oppilaille kyselyn.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyn yhteistoiminnallisen oppimisen teoriaan ja informaaliin oppimiseen. Tarkastelen viittä yhteistoiminnallisuuden elementtiä, joiden avulla voidaan määrittää, mitä yhteistoiminnallinen oppiminen on. Tutkimusten mukaan yhteistoiminnallinen oppiminen kehittää sosiaalisia taitoja, sekä parantaa oppimistuloksia. Informaali oppiminen on luontainen lähestymistapa opiskeluun, sillä kaikkeen oppimiseen liittyy epämuodollinen ulottuvuus.
Tutkimukseni perusteella yhteistoiminnalliset elementit ilmenivät vertaisopettamisena ja sosiaalisten taitojen kehittymisenä. Vertaisopettaminen on toimiva työkalu bändiopetuksessa, sillä se lisää oppilaiden sitoutumista tehtävän suorittamiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pienryhmätoiminta koettiin mielekkäänä.
Pienryhmissä oppilaat pystyvät katsomaan toisiltaan sointuotteita ja pohtimaan yhdessä uusia ratkaisuja ongelmiin. Informaali oppiminen ilmeni siten, että oppilaat toimivat luovasti ja opettelivat bändisoittoa yhdessä korvakuulolta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]