Museokortti ja museoiden vetovoimatekijät lapsiperheille
Hollman-Oksanen, Riikka (2023-11-07)
Hollman-Oksanen, Riikka
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
07.11.2023
Tutkielma
taidehallinto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150544
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150544
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee lapsiperheiden museokäyntejä ja tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa keinoja, miten lapsiperheitä voitaisiin palvella paremmin museoissa. Lisäksi tavoitteena on luoda perustietoa lapsiperheiden museokäynneistä. Tutkimuksessa kartoitetaan myös minkälaiset tekijät vähentävät perheiden käyntejä museoissa ja miten Museokortti voisi tukea perheiden museokäyntejä.
Tutkimusmenetelmänäni on määrällinen kyselytutkimus, jossa on myös laadullisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat perheet, joilla on alle 10-vuotiaita lapsia. Kysely julkaistiin Museokortin asiakaskirjeessä ja vastaajia kyselyssä oli 325 kappaletta. Tutkimuksen teemoja ovat yleisötyö, saavutettavuus, oppiminen museoissa ja Museokortti ja ne toimivat lähtökohtina kyselytutkimukselleni ja aineiston analyysille.
Tulosten perusteella näyttelyn kiinnostavuus lapsille, ajanvietto perheen kanssa ja tervetullut olo museossa sekä museon kasvatusnäkökulma lisäävät perheiden museokäyntien houkuttelevuutta ja halukkuutta käydä museoissa. Museokäyntejä vähentävät pääsylippujen hinta ja erityisesti lastenlipun maksullisuus ja se, ettei näyttely ole lapsista kiinnostava. Museokäyntejä vähensi myös tunne siitä, ettei perhe ole tervetullut museoon tai häiritsee muiden museokäyntejä. Museokortilta toivottiin lapsiperheille omaa osiota verkkosivustolla ja sovelluksessa, mistä näkisi kootusti lapsiperheille suunnatut näyttelyt ja tapahtumat ja avoimissa vastauksissa toivottiin lapsille suunnattua omaa Museokorttia.
Aineiston analyysin perusteella esitän viisi toimenpide-ehdotusta museoille ja Museokortille, joiden avulla voidaan lisätä perheiden museokäyntien houkuttelevuutta ja saada perheistä jatkuvia museokävijöitä ja Museokortin haltijoita. Tutkimus on tuottanut perustietoa perheiden museokäynneistä mahdollisen jatkotutkimuksen tueksi. Lapset ja perheet ovat suuri ja potentiaalinen yleisöryhmä museoissa. Museo- ja kulttuurialalla yleensä tulisi tunnistaa tämän yleisöryhmän merkitys tulevina kulttuuriharrastajina. The topic of this research is to discuss museum visits of families with children and the aim of the study is to find ways for museums to better serve families visiting museums. In addition, the target of this study is to gather and describe basic information on museum visits of families with children in Finland. The study describes what kind of factors decrease the number of families visiting museums and how the Museum Card could support their museum visits.
My research method is a quantitative survey, which also has qualitative features. The target group of the study is families with children under 10 years old. The survey was published in the customer letter of the Museum Card and received 325 responses. The themes of the research are audience development, accessibility, learning in museums and the Museum Card. These themes serve as starting points for my survey and its analysis.
According to the results, following factors increase the interest of the families to visit museums: the attractiveness of the exhibition for the children, spending quality time with family, feeling of being welcome in the museum as a family and the educational aspect of the museum. On the other hand, factors decreasing museum visits of families with children are following: price of entrance in general and children’s entrance being subject to charge and if the exhibition is not interesting for children. In addition, decreasing factor for museum visits is if families do not feel welcome or parents feel that their children disturb other people in museums. The Museum Card was expected to provide an own section for families on their website and application, where exhibitions and events targeted for families would be easy to find. Also, a Museum Card for Children was desired by the respondents.
Based on the analysis I present five practical proposals for museums and the Museum Card to increase the attractiveness of museum visits for families and to turn families into regular museum visitors and holders of the Museum Card. In addition, this research has produced a set of basic knowledge on museum visits of families with children to support possible further research. Children and families are a significant and potential audience group for museums. Museums and culture sector in general should acknowledge this audience group as future museum visitors and culture enthusiasts.
Tutkimusmenetelmänäni on määrällinen kyselytutkimus, jossa on myös laadullisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat perheet, joilla on alle 10-vuotiaita lapsia. Kysely julkaistiin Museokortin asiakaskirjeessä ja vastaajia kyselyssä oli 325 kappaletta. Tutkimuksen teemoja ovat yleisötyö, saavutettavuus, oppiminen museoissa ja Museokortti ja ne toimivat lähtökohtina kyselytutkimukselleni ja aineiston analyysille.
Tulosten perusteella näyttelyn kiinnostavuus lapsille, ajanvietto perheen kanssa ja tervetullut olo museossa sekä museon kasvatusnäkökulma lisäävät perheiden museokäyntien houkuttelevuutta ja halukkuutta käydä museoissa. Museokäyntejä vähentävät pääsylippujen hinta ja erityisesti lastenlipun maksullisuus ja se, ettei näyttely ole lapsista kiinnostava. Museokäyntejä vähensi myös tunne siitä, ettei perhe ole tervetullut museoon tai häiritsee muiden museokäyntejä. Museokortilta toivottiin lapsiperheille omaa osiota verkkosivustolla ja sovelluksessa, mistä näkisi kootusti lapsiperheille suunnatut näyttelyt ja tapahtumat ja avoimissa vastauksissa toivottiin lapsille suunnattua omaa Museokorttia.
Aineiston analyysin perusteella esitän viisi toimenpide-ehdotusta museoille ja Museokortille, joiden avulla voidaan lisätä perheiden museokäyntien houkuttelevuutta ja saada perheistä jatkuvia museokävijöitä ja Museokortin haltijoita. Tutkimus on tuottanut perustietoa perheiden museokäynneistä mahdollisen jatkotutkimuksen tueksi. Lapset ja perheet ovat suuri ja potentiaalinen yleisöryhmä museoissa. Museo- ja kulttuurialalla yleensä tulisi tunnistaa tämän yleisöryhmän merkitys tulevina kulttuuriharrastajina.
My research method is a quantitative survey, which also has qualitative features. The target group of the study is families with children under 10 years old. The survey was published in the customer letter of the Museum Card and received 325 responses. The themes of the research are audience development, accessibility, learning in museums and the Museum Card. These themes serve as starting points for my survey and its analysis.
According to the results, following factors increase the interest of the families to visit museums: the attractiveness of the exhibition for the children, spending quality time with family, feeling of being welcome in the museum as a family and the educational aspect of the museum. On the other hand, factors decreasing museum visits of families with children are following: price of entrance in general and children’s entrance being subject to charge and if the exhibition is not interesting for children. In addition, decreasing factor for museum visits is if families do not feel welcome or parents feel that their children disturb other people in museums. The Museum Card was expected to provide an own section for families on their website and application, where exhibitions and events targeted for families would be easy to find. Also, a Museum Card for Children was desired by the respondents.
Based on the analysis I present five practical proposals for museums and the Museum Card to increase the attractiveness of museum visits for families and to turn families into regular museum visitors and holders of the Museum Card. In addition, this research has produced a set of basic knowledge on museum visits of families with children to support possible further research. Children and families are a significant and potential audience group for museums. Museums and culture sector in general should acknowledge this audience group as future museum visitors and culture enthusiasts.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]