Musiikin korkeakouluopiskelijoiden keinoja harjoitteluun ja esiintymiseen valmistautumiseen
Puumala, Antti (2023-06)
Puumala, Antti
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
06 / 2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150918
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150918
Tiivistelmä
Suuri osa muusikoiden ja musiikin harrastajien työskentelystä on harjoittelua ja esiintymisiin valmistautumista joko yksin tai opettajan ohjauksessa. Tässä tutki- muksessa tarkastelen, minkälaisia harjoittelutottumuksia ja tapoja valmistautua esiintymisiin on Sibelius-Akatemian opiskelijoilla klassisen musiikin instrumenttio- pinnoissaan.
Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: 1. Millaisia harjoittelumenetelmiä Sibelius-Akatemian opiskelijat käyttävät? 2. Millaisia keinoja Sibelius-Akatemian opiskelijoilla on esiintymiseen valmistautumisessa? Tutkimuksessa kiinnitin huomiota myös siihen, onko eri instrumenttien opiskelijoilla yhtäläisyyksiä harjoittelussa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat harjoitteluun liittyvät tekijät ja käsitteet, kuten motivaatio, stressi ja keskittyminen sekä oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat. Niiden avulla harjoittelua ja esiintymiseen valmistautumista voi- tiin tarkastella soittajan itseohjautuvana ja itsesäätelyä edellyttävänä työskentelynä, jossa soittaja asettaa itselleen tavoitteita, valitsee näihin sopivia oppimisstrategioita ja arvioi itsenäisen työskentelynsä tuloksia.
Tutkimus oli tapaustutkimus, jonka aineiston muodostivat kolmen Sibelius-Akatemian opiskelijan harjoittelupäiväkirjamerkinnät ja puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Tutkimusaineiston analyysissä sovellettiin laadullista sisällönanalyysiä teoriaoh- jaavasti teemoitellen. Analyysin tuloksena syntyi neljä teemaa, jotka kuvataan tämän raportin tulosluvussa.
Tutkimuksessa havaittiin, että harjoittelun käytännöt ja sisällöt vaihtelevat opiskelijoiden välillä heidän omien tottumustensa ja opettajiltaan saamien ohjeiden mukaan. Opiskelijat olivat monien vuosien instrumenttiopintojen aikana kokeilemalla löytäneet itselleen sopivimmat keinot harjoitteluun ja esiintymiseen valmistautumiseen. Näitä olivat esimerkiksi opiskelijoille luontevat tavat virittäytyä harjoittelutilanteeseen ja keinot valmistautua esiintymisiin mentaalisesti ja liikunnan avulla. Opiskelijat myös tunnistivat säännöllisen harjoittelurutiinin vaikuttavan positiivisesti motivaatioon.
Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: 1. Millaisia harjoittelumenetelmiä Sibelius-Akatemian opiskelijat käyttävät? 2. Millaisia keinoja Sibelius-Akatemian opiskelijoilla on esiintymiseen valmistautumisessa? Tutkimuksessa kiinnitin huomiota myös siihen, onko eri instrumenttien opiskelijoilla yhtäläisyyksiä harjoittelussa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat harjoitteluun liittyvät tekijät ja käsitteet, kuten motivaatio, stressi ja keskittyminen sekä oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat. Niiden avulla harjoittelua ja esiintymiseen valmistautumista voi- tiin tarkastella soittajan itseohjautuvana ja itsesäätelyä edellyttävänä työskentelynä, jossa soittaja asettaa itselleen tavoitteita, valitsee näihin sopivia oppimisstrategioita ja arvioi itsenäisen työskentelynsä tuloksia.
Tutkimus oli tapaustutkimus, jonka aineiston muodostivat kolmen Sibelius-Akatemian opiskelijan harjoittelupäiväkirjamerkinnät ja puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Tutkimusaineiston analyysissä sovellettiin laadullista sisällönanalyysiä teoriaoh- jaavasti teemoitellen. Analyysin tuloksena syntyi neljä teemaa, jotka kuvataan tämän raportin tulosluvussa.
Tutkimuksessa havaittiin, että harjoittelun käytännöt ja sisällöt vaihtelevat opiskelijoiden välillä heidän omien tottumustensa ja opettajiltaan saamien ohjeiden mukaan. Opiskelijat olivat monien vuosien instrumenttiopintojen aikana kokeilemalla löytäneet itselleen sopivimmat keinot harjoitteluun ja esiintymiseen valmistautumiseen. Näitä olivat esimerkiksi opiskelijoille luontevat tavat virittäytyä harjoittelutilanteeseen ja keinot valmistautua esiintymisiin mentaalisesti ja liikunnan avulla. Opiskelijat myös tunnistivat säännöllisen harjoittelurutiinin vaikuttavan positiivisesti motivaatioon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]