"Meidän täytyy miettiä, minkälaista kulttuuria me välitetään.”: Laadullinen haastattelututkimus kulttuurisesta vastuullisuudesta peruskoulun musiikinopetuksessa
Mustaniemi, Hanna (2023-09-01)
Mustaniemi, Hanna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
01.09.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150968
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204150968
Tiivistelmä
Tämä maisterintutkielma käsittelee kulttuurista vastuullisuutta peruskoulun musiikinopetuksessa.
Tutkimuksessani tarkastelen musiikin aineenopettajien kuvailemia tapoja ottaa kulttuurinen
vastuullisuus huomioon omassa työssään.
Tutkimuskysymykseni on:
Miten haastateltavat peruskoulun musiikin aineenopettajat kuvailevat kulttuurisen vastuullisuuden
huomioimista työssään?
Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen perustan muodostaa kulttuurisesti responsiiviseen
pedagogiikkaan liittyvä tutkimus. Olen täydentänyt viitekehystä tuomalla esiin kulttuuriin ja
moninaisuuteen liittyvää käsitteistöä sekä kulttuurienvälisen kasvatuksen tutkimuksesta peräisin olevia
näkökulmia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus. Käytin aineiston tuottamisen menetelmänä
yksilöhaastatteluja, jotka toteutin kolmen peruskoulun musiikin aineenopettajan kanssa.
Tulosten perusteella haastateltavat huomioivat työssään kulttuurisen vastuullisuuden sekä oppilaan
kohtaamisen että opetuksessa käytettävän materiaalin näkökulmasta. Tuloksissa korostui oppilaiden
kohtaaminen ilman ennakko-oletuksia sekä kunnioittava suhtautuminen perheiden erilaisiin arvoihin.
Haastateltavat pitivät tärkeänä myös monipuolisen ohjelmiston valitsemista, eri musiikkikulttuurien
välittämistä arvostavalla tavalla sekä musiikin kulttuuristen merkitysten avaamista oppilaille.
Kulttuurinen vastuullisuus näyttäytyi tässä tutkimuksessa erityisesti kulttuurien kunnioittamisena sekä
opettajan omien oletusten ja toimintatapojen jatkuvana reflektointina.
Tutkimukseni avaa näkökulmia kulttuurisesti vastuullisen lähestymistavan toteuttamiseen
musiikkikasvatuksessa. Tutkimuksessa nousi esille myös täydennyskoulutukseen ja ajantasaisen
oppimateriaalin kehittämiseen liittyviä tarpeita.
Tutkimuksessani tarkastelen musiikin aineenopettajien kuvailemia tapoja ottaa kulttuurinen
vastuullisuus huomioon omassa työssään.
Tutkimuskysymykseni on:
Miten haastateltavat peruskoulun musiikin aineenopettajat kuvailevat kulttuurisen vastuullisuuden
huomioimista työssään?
Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen perustan muodostaa kulttuurisesti responsiiviseen
pedagogiikkaan liittyvä tutkimus. Olen täydentänyt viitekehystä tuomalla esiin kulttuuriin ja
moninaisuuteen liittyvää käsitteistöä sekä kulttuurienvälisen kasvatuksen tutkimuksesta peräisin olevia
näkökulmia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus. Käytin aineiston tuottamisen menetelmänä
yksilöhaastatteluja, jotka toteutin kolmen peruskoulun musiikin aineenopettajan kanssa.
Tulosten perusteella haastateltavat huomioivat työssään kulttuurisen vastuullisuuden sekä oppilaan
kohtaamisen että opetuksessa käytettävän materiaalin näkökulmasta. Tuloksissa korostui oppilaiden
kohtaaminen ilman ennakko-oletuksia sekä kunnioittava suhtautuminen perheiden erilaisiin arvoihin.
Haastateltavat pitivät tärkeänä myös monipuolisen ohjelmiston valitsemista, eri musiikkikulttuurien
välittämistä arvostavalla tavalla sekä musiikin kulttuuristen merkitysten avaamista oppilaille.
Kulttuurinen vastuullisuus näyttäytyi tässä tutkimuksessa erityisesti kulttuurien kunnioittamisena sekä
opettajan omien oletusten ja toimintatapojen jatkuvana reflektointina.
Tutkimukseni avaa näkökulmia kulttuurisesti vastuullisen lähestymistavan toteuttamiseen
musiikkikasvatuksessa. Tutkimuksessa nousi esille myös täydennyskoulutukseen ja ajantasaisen
oppimateriaalin kehittämiseen liittyviä tarpeita.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]