Yksi opettaja, kaksi maailmaa -laadullinen tutkimus klassisen ja pop/jazz-laulun opetuksesta
Sahimaa, Eevi (2023-08-25)
Sahimaa, Eevi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
25.08.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151161
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää klassisen ja pop/jazz-laulun opetuksen yhteneväisyyksiä ja eroavuuksia sekä tutkia sellaisten laulunopettajien kokemuksia, jotka opettavat molempia tyylilajeja. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miltä osin klassisen ja pop/jazz-laulun opetusta on mahdollista yhdistää haastateltavien mukaan? Miten haastateltavat laulunopettajat kuvailevat klassisen ja pop/jazz- laulun piirteitä fysiologian näkökulmasta? Minkälaisia kokemuksia haastateltavilla laulunopettajilla on molempien tyylilajien opettamisesta?
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan laulunopetuksen kannalta erittäin olennaista lauluinstrumentin fysiologiaa. Lisäksi kerron myös oppijalähtöisyydestä, mikä nousi keskeiseksi teoriaksi aineiston pohjalta. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea laulunopettajaa, joilla on opetuskokemusta sekä klassisesta että pop/jazz-laulusta.
Tutkimustulosten mukaan klassisen ja pop/jazz-laulun opetusta on mahdollista yhdistää perustekniikan opetuksessa. Haastatellut opettajat kertovat, että yksi laulunopettaja ei pysty erikoistumaan kaikkiin eri tyylilajeihin, mutta aloittelevia laulajia voi opettaa missä tahansa tyylilajissa, kunhan opettajalla on vankka tietämys fysiologiasta. Laulutekniikan osalta klassisen ja pop/jazz-laulun fysiologisten ominaisuuksien erottelu on haastavaa. Monet laulutekniikan osa-alueet voidaan nähdä yhdistävinä tai erottavina tekijöinä. Luonnollisena lähtökohtana opetukseen haastatteluista nousee oppijalähtöisyys.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan laulunopetuksen kannalta erittäin olennaista lauluinstrumentin fysiologiaa. Lisäksi kerron myös oppijalähtöisyydestä, mikä nousi keskeiseksi teoriaksi aineiston pohjalta. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea laulunopettajaa, joilla on opetuskokemusta sekä klassisesta että pop/jazz-laulusta.
Tutkimustulosten mukaan klassisen ja pop/jazz-laulun opetusta on mahdollista yhdistää perustekniikan opetuksessa. Haastatellut opettajat kertovat, että yksi laulunopettaja ei pysty erikoistumaan kaikkiin eri tyylilajeihin, mutta aloittelevia laulajia voi opettaa missä tahansa tyylilajissa, kunhan opettajalla on vankka tietämys fysiologiasta. Laulutekniikan osalta klassisen ja pop/jazz-laulun fysiologisten ominaisuuksien erottelu on haastavaa. Monet laulutekniikan osa-alueet voidaan nähdä yhdistävinä tai erottavina tekijöinä. Luonnollisena lähtökohtana opetukseen haastatteluista nousee oppijalähtöisyys.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]