”En mä ajattele, että asiat on niinku kauhean huonosti” : Kolmen musiikinopettajan näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta ja laaja-alaisesta osaamisesta lukiossa
Kohonen, Matleena (2023-09-14)
Kohonen, Matleena
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
14.09.2023
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153755
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153755
Tiivistelmä
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten haastatellut lukion musiikinopettajat huomioivat työssään kestävyysteemoja ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia kestävyyskasvatukseen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita haastateltavat nostavat esiin musiikinopettajan työn kannalta.
Tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia kokemuksia haastateltavilla musiikinopettajilla on kestävyysteemojen sekä opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisten tavoitteiden huomioimisesta lukiossa?
2. Millainen on haastattelujen perusteella musiikinopettajan rooli kestävyyskasvatuksen toteuttamisessa lukiossa?
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistui kolme lukion musiikinopettajaa, jotka työskentelivät eri lukioissa Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin joulukuussa 2021 ja tammikuussa 2022 etäyhteydellä. Aineistoa tulkittiin suhteessa kestävyyskasvatuksen ja ekososiaalisen sivistyksen kirjallisuuteen sekä Lukion opetussuunnitelmat perusteiden (LOPS 2019) laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat ovat hyvin perehtyneitä laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin ja edistävät kestävyyskasvatuksen tavoitteita opetuksessaan osin tietämättäänkin. He pitävät tärkeänä opiskelijan musiikkisuhteen vahvistamista sekä hyvinvointi- ja vuorovaikutustaitojen opettamista. Tämänkaltaiset tavoitteet edistävät parhaimmillaan hyvinvointia ja elämän merkityksellisyyden kokemusta, jotka ovat kestävän elämäntavan perusta. Lukion musiikinopettajan rooli voi olla merkityksellinen kestävään tulevaisuuteen kasvattamisessa yhteisöllisyyteen kannustavana taidekasvattajana. Esteenä kestävyyskasvatuksen toteutumiselle on haastateltavien mukaan opiskelijoiden ja opettajien kuormittuneisuus ja ahdistus sekä taideaineiden vähäinen tuntimäärä tai arvostus lukiossa. Haastateltavat musiikinopettajat ovat motivoituneita reflektoimaan omaa toimintaansa ja kokevat tarvetta kestävyyskasvatukseen liittyvälle koulutukselle. Aineistossa on ihmiskeskeinen näkökulma kestävyyteen, mikä voi heijastella Lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) hahmottelemaa käsitystä kestävyydestä. Aineiston perusteella musiikinopettajille olisi hyvä tarjota koulutusta kestävyydestä, jotta he pystyisivät tarvittaessa perustelemaan musiikkikasvatuksen merkitystä kestävän tulevaisuuden kannalta ja saisivat tukea kestävyyden reflektoimiseen työssään. Kestävän tulevaisuuden edistäminen voi parhaimmillaan lisätä myös opettajien tyytyväisyyttä, motivaatiota ja kokemusta työn merkityksellisyydestä.
Tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia kokemuksia haastateltavilla musiikinopettajilla on kestävyysteemojen sekä opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisten tavoitteiden huomioimisesta lukiossa?
2. Millainen on haastattelujen perusteella musiikinopettajan rooli kestävyyskasvatuksen toteuttamisessa lukiossa?
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistui kolme lukion musiikinopettajaa, jotka työskentelivät eri lukioissa Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin joulukuussa 2021 ja tammikuussa 2022 etäyhteydellä. Aineistoa tulkittiin suhteessa kestävyyskasvatuksen ja ekososiaalisen sivistyksen kirjallisuuteen sekä Lukion opetussuunnitelmat perusteiden (LOPS 2019) laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat ovat hyvin perehtyneitä laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin ja edistävät kestävyyskasvatuksen tavoitteita opetuksessaan osin tietämättäänkin. He pitävät tärkeänä opiskelijan musiikkisuhteen vahvistamista sekä hyvinvointi- ja vuorovaikutustaitojen opettamista. Tämänkaltaiset tavoitteet edistävät parhaimmillaan hyvinvointia ja elämän merkityksellisyyden kokemusta, jotka ovat kestävän elämäntavan perusta. Lukion musiikinopettajan rooli voi olla merkityksellinen kestävään tulevaisuuteen kasvattamisessa yhteisöllisyyteen kannustavana taidekasvattajana. Esteenä kestävyyskasvatuksen toteutumiselle on haastateltavien mukaan opiskelijoiden ja opettajien kuormittuneisuus ja ahdistus sekä taideaineiden vähäinen tuntimäärä tai arvostus lukiossa. Haastateltavat musiikinopettajat ovat motivoituneita reflektoimaan omaa toimintaansa ja kokevat tarvetta kestävyyskasvatukseen liittyvälle koulutukselle. Aineistossa on ihmiskeskeinen näkökulma kestävyyteen, mikä voi heijastella Lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) hahmottelemaa käsitystä kestävyydestä. Aineiston perusteella musiikinopettajille olisi hyvä tarjota koulutusta kestävyydestä, jotta he pystyisivät tarvittaessa perustelemaan musiikkikasvatuksen merkitystä kestävän tulevaisuuden kannalta ja saisivat tukea kestävyyden reflektoimiseen työssään. Kestävän tulevaisuuden edistäminen voi parhaimmillaan lisätä myös opettajien tyytyväisyyttä, motivaatiota ja kokemusta työn merkityksellisyydestä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]