Operettiteatterin historia 1959 - 1995
Kukkonen, Aino (2024)
Kukkonen, Aino
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2024
2489-7973
978-952-329-347-2
kirja
Sibelius-Akatemian julkaisuja 29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-347-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-347-2
Tiivistelmä
Operettiteatterin ensimmäinen ensi-ilta nähtiin 1.11.1959 Kulttuuritalolla,
kun se esitti musikaalin Enkeleitä Broadwaylla.
Mikä oli tämä uusi teatteri Helsingissä ja mikä on sen tarina? Hilkka
Kinnusen Säätiön tilaamassa historiikissa Operettiteatteria lähestytään
nimenomaan teatterihistoriallisesta näkökulmasta. Kirjan taustalla
vaikuttavat Operettiteatterin perustajan ja johtajan Hilkka Kinnusen
muistelmat (Kukkonen WSOY 2005), mutta painopiste on tällä
kertaa eri. Mukana on myös paljon uusia lähteitä.
Koska mikään ei ala tyhjästä, tarkastellaan aluksi, millainen henkilö
oli teatterin takana: millainen tausta ja koulutus Hilkka Kinnusella oli
ja ennen kaikkea miksi oma teatteri oli suorastaan ”pakko” perustaa.
Lisäksi käsitellään muun muassa Operettiteatterin suhdetta uuteen
Kulttuuritaloon ja teatterin suosion syitä. Operettiteatteri oli poikkeuksellinen
ilmiö suomalaisessa teatterikentässä. Se oli myös vahvasti
yhden naisen näköinen teatteri.
Kirjassa käydään läpi yksityisen teatterin perustaminen, sen ohjelmisto
sekä laajat koti- ja ulkomaankiertueet. Kiinnostavan näkökulman
tarjoavat operetin arvostus ja suhde ajan muuhun teatteritarjontaan.
Lopuksi pohditaan, miksi ja miten operetin asema muuttui Operettiteatterin
historian aikana.
kun se esitti musikaalin Enkeleitä Broadwaylla.
Mikä oli tämä uusi teatteri Helsingissä ja mikä on sen tarina? Hilkka
Kinnusen Säätiön tilaamassa historiikissa Operettiteatteria lähestytään
nimenomaan teatterihistoriallisesta näkökulmasta. Kirjan taustalla
vaikuttavat Operettiteatterin perustajan ja johtajan Hilkka Kinnusen
muistelmat (Kukkonen WSOY 2005), mutta painopiste on tällä
kertaa eri. Mukana on myös paljon uusia lähteitä.
Koska mikään ei ala tyhjästä, tarkastellaan aluksi, millainen henkilö
oli teatterin takana: millainen tausta ja koulutus Hilkka Kinnusella oli
ja ennen kaikkea miksi oma teatteri oli suorastaan ”pakko” perustaa.
Lisäksi käsitellään muun muassa Operettiteatterin suhdetta uuteen
Kulttuuritaloon ja teatterin suosion syitä. Operettiteatteri oli poikkeuksellinen
ilmiö suomalaisessa teatterikentässä. Se oli myös vahvasti
yhden naisen näköinen teatteri.
Kirjassa käydään läpi yksityisen teatterin perustaminen, sen ohjelmisto
sekä laajat koti- ja ulkomaankiertueet. Kiinnostavan näkökulman
tarjoavat operetin arvostus ja suhde ajan muuhun teatteritarjontaan.
Lopuksi pohditaan, miksi ja miten operetin asema muuttui Operettiteatterin
historian aikana.