More than meets the eye : capturing invisible flows and processes
Oeschger, Christoph (2024)
Oeschger, Christoph
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2024
978-952-353-452-0
Kuvataiteen tohtorin opinnäyte
Kuvataiteen tohtoriohjelma
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-452-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-452-0
Kuvaus
This publication is the written component of the Doctoral Thesis in Fine Arts for the Doctoral Programme at the Academy of Fine Arts at the University of the Arts Helsinki in a joint collaboration with the Zurich University of the Arts.
Tiivistelmä
ABSTRACT
For my doctorate, I created four films and one photo-text installation that engage with invisibility in various ways. My research for the film 2°, which seeks the impact of human interaction with changing geographies, took me to an altitude of 3,500 meters above sea level. In my investigations, I traveled as far north as the 51st parallel to produce the film In the Ice, Everything Leaves a Trace, and the photo series The Other Side of Ice, examining the economic exploitation of the Arctic. My research also led me to a place where the wind is harnessed for filming, inspiring the creation of the film Memories of a Past Future, and to a location where filming is no longer possible, yielding images used in the production of Unlearning Flow.
The decisive events of our time are often not visible. My research re- volves around making this invisibility negotiable. These occurrences possess a fascinating duality, simultaneously feeling both familiar and foreign. While we are intimately connected to them, they represent global processes that escape complete comprehension. They are complex chains of causality that have become inscrutable to individual perception.
Invisible events cannot be addressed through individual images or shots. Instead, it’s the montage techniques of demontage, soft montage, and the productive gap that I employ. It is these working methods that allow me to approach the invisible, partially capture it, and make it negotiable.
These forms of montage are also mirrored in the written part of my dissertation. The written section of the doctorate brings together various text elements that influence each other and create cross-references within the individual works. The written part contains conversations with other artist researchers in order to contextualize my work within my field but also to build a forum to negotiate my work. TIIVISTELMÄ
Tein väitöskirjaani varten näkymättömyyttä monin eri tavoin käsittelevät neljä elokuvaa ja yhden installaation, jossa on käytetty sekä valokuvaa että tekstiä. Tutkimukseni elokuvaa 2° varten, joka tarkastelee ihmisen ja muuttuvan maantieteen vuorovaikutusta, vei minut 3500 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle. Matkustin tutkimuksissani aina 51. leveyspiirille asti tuottaakseni elokuvan In the Ice, Everything Leaves a Trace (Kaikesta jää jälki jäähän) ja valokuvasarjan The Other Side of Ice (Jään toinen puoli), joissa tutkin arktisen alueen taloudellista hyväksikäyttöä. Tutkimukseni johti minut myös paikkaan, jossa tuuli valjastettiin kuvaamista varten, mikä innoitti elokuvan Memories of a Past Future (Menneen tulevaisuuden muistoja) luomiseen, ja paikkaan, jossa kuvaaminen ei ole enää mahdollista. Tämä kerrytti kuvamateriaalia, jota käytettiin elokuvan Unlearning Flow (Poisoppiva virta) tuotannossa.
Aikamme ratkaisevat tapahtumat eivät yleensä ole näkyviä. Tutkimukseni pyrkii tuomaan tämän näkymättömyyden keskusteltavaksi. Nämä tapahtumat ovat kiehtovan kaksijakoisia, samalla sekä tuttuja että vieraita. Vaikka olemme niiden kanssa tiiviisti tekemisissä, ne edustavat globaaleja prosesseja, joita ei voi kokonaan ymmärtää. Ne ovat monimutkaisia syy- ja seuraussuhteiden ketjuja, joista on tullut yksittäiselle ihmiselle vaikeaselkoisia.
Näkymättömiä tapahtumia ei voi käsitellä yksittäisten kuvien tai otosten avulla. Sen sijaan käytän montaasitekniikoita kuten demontaasi, pehmeä montaasi ja produktiivinen väli. Nämä menetelmät mahdollistavat näkymättömän tutkimisen ja sen osittaisen tallentamisen sekä sen käsittelyn.
Nämä montaasin muodot heijastuvat myös väitöskirjani kirjalliseen osaan. Se kokoaa yhteen erilaisia toisiinsa vaikuttavia tekstielementtejä ja luo ristiviittauksia yksittäisissä teoksissa. Olen sisällyttänyt kirjalliseen osaan keskusteluja muiden taiteilijatutkijoiden kanssa kontekstualisoidakseni työtäni oman alani sisällä, mutta myös luodakseni foorumin sen pohtimiselle. ABSTRAKT
För min doktorsexamen skapade jag fyra filmer och en fototextinstallation som utforskar osynlighet på olika sätt. Min forskning om filmen 2°, som undersöker inverkan av mänsklig interaktion med förändrade geografier, tog mig till en höjd av 3 500 meter över havet. I mina undersökningar reste jag så långt norrut som den 51:a breddgraden för att producera filmen In the Ice, Everything Leaves a Trace, och fotoserien The Other Side of Ice, där jag undersökte den ekonomiska exploateringen av Arktis. Min forskning ledde mig också till en plats där vinden utnyttjas som resurs för filmning och inspirerade skapandet av filmen Memories of a Past Future, samt till en plats där filmning inte längre är möjlig, vilket resulterade i bilder som användes i produktionen av Unlearning Flow.
De avgörande händelserna i vår tid är ofta osynliga. Min forskning kretsar kring att göra denna osynlighet hanterbar. Dessa händelser uppvisar en fascinerande dualitet, där de samtidigt känns både bekanta och främmande. Medan vi är intimt sammankopplade med dem representerar de globala processer som undgår fullständig förståelse. De är komplexa kausalitetskedjor som har blivit obegripliga för den enskilde individen.
Osynliga händelser kan inte adresseras genom enskilda bilder eller klipp. Istället använder jag montagetekniker såsom demontage, mjukt montage och produktiva glapp. Det är dessa arbetsmetoder som gör att jag kan närma mig det osynliga, delvis fånga det och göra det hanterbart.
Dessa former av montage återspeglas också i den skriftliga delen av min doktorsavhandling. I den skriftliga delen av doktorsexamen samlas olika textelement som påverkar varandra och skapar korshänvisningar inom de enskilda verken. Den skriftliga delen innehåller också samtal med andra konstnärliga forskare för att kontextualisera mitt arbete inom mitt område, men även för att skapa ett forum för att diskutera mitt arbete. List of the artistic parts:
Memories of a Past Future, 2019. 3 Chanel HD Video installation, 5’ 44”
Unlearnin Flow, 2019. Essay film, 10’ 06”, UHD
2°, 2020. Essay film, 16’ 22” UHD
The Other Side of Ice, 2021, Photo installation, Framed inkjet and chromira prints, framed, 461 cm x 153 cm
In the Ice, everything leaves a trace, 2022. Essay film, 13’ 09”, UHD
For my doctorate, I created four films and one photo-text installation that engage with invisibility in various ways. My research for the film 2°, which seeks the impact of human interaction with changing geographies, took me to an altitude of 3,500 meters above sea level. In my investigations, I traveled as far north as the 51st parallel to produce the film In the Ice, Everything Leaves a Trace, and the photo series The Other Side of Ice, examining the economic exploitation of the Arctic. My research also led me to a place where the wind is harnessed for filming, inspiring the creation of the film Memories of a Past Future, and to a location where filming is no longer possible, yielding images used in the production of Unlearning Flow.
The decisive events of our time are often not visible. My research re- volves around making this invisibility negotiable. These occurrences possess a fascinating duality, simultaneously feeling both familiar and foreign. While we are intimately connected to them, they represent global processes that escape complete comprehension. They are complex chains of causality that have become inscrutable to individual perception.
Invisible events cannot be addressed through individual images or shots. Instead, it’s the montage techniques of demontage, soft montage, and the productive gap that I employ. It is these working methods that allow me to approach the invisible, partially capture it, and make it negotiable.
These forms of montage are also mirrored in the written part of my dissertation. The written section of the doctorate brings together various text elements that influence each other and create cross-references within the individual works. The written part contains conversations with other artist researchers in order to contextualize my work within my field but also to build a forum to negotiate my work.
Tein väitöskirjaani varten näkymättömyyttä monin eri tavoin käsittelevät neljä elokuvaa ja yhden installaation, jossa on käytetty sekä valokuvaa että tekstiä. Tutkimukseni elokuvaa 2° varten, joka tarkastelee ihmisen ja muuttuvan maantieteen vuorovaikutusta, vei minut 3500 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle. Matkustin tutkimuksissani aina 51. leveyspiirille asti tuottaakseni elokuvan In the Ice, Everything Leaves a Trace (Kaikesta jää jälki jäähän) ja valokuvasarjan The Other Side of Ice (Jään toinen puoli), joissa tutkin arktisen alueen taloudellista hyväksikäyttöä. Tutkimukseni johti minut myös paikkaan, jossa tuuli valjastettiin kuvaamista varten, mikä innoitti elokuvan Memories of a Past Future (Menneen tulevaisuuden muistoja) luomiseen, ja paikkaan, jossa kuvaaminen ei ole enää mahdollista. Tämä kerrytti kuvamateriaalia, jota käytettiin elokuvan Unlearning Flow (Poisoppiva virta) tuotannossa.
Aikamme ratkaisevat tapahtumat eivät yleensä ole näkyviä. Tutkimukseni pyrkii tuomaan tämän näkymättömyyden keskusteltavaksi. Nämä tapahtumat ovat kiehtovan kaksijakoisia, samalla sekä tuttuja että vieraita. Vaikka olemme niiden kanssa tiiviisti tekemisissä, ne edustavat globaaleja prosesseja, joita ei voi kokonaan ymmärtää. Ne ovat monimutkaisia syy- ja seuraussuhteiden ketjuja, joista on tullut yksittäiselle ihmiselle vaikeaselkoisia.
Näkymättömiä tapahtumia ei voi käsitellä yksittäisten kuvien tai otosten avulla. Sen sijaan käytän montaasitekniikoita kuten demontaasi, pehmeä montaasi ja produktiivinen väli. Nämä menetelmät mahdollistavat näkymättömän tutkimisen ja sen osittaisen tallentamisen sekä sen käsittelyn.
Nämä montaasin muodot heijastuvat myös väitöskirjani kirjalliseen osaan. Se kokoaa yhteen erilaisia toisiinsa vaikuttavia tekstielementtejä ja luo ristiviittauksia yksittäisissä teoksissa. Olen sisällyttänyt kirjalliseen osaan keskusteluja muiden taiteilijatutkijoiden kanssa kontekstualisoidakseni työtäni oman alani sisällä, mutta myös luodakseni foorumin sen pohtimiselle.
För min doktorsexamen skapade jag fyra filmer och en fototextinstallation som utforskar osynlighet på olika sätt. Min forskning om filmen 2°, som undersöker inverkan av mänsklig interaktion med förändrade geografier, tog mig till en höjd av 3 500 meter över havet. I mina undersökningar reste jag så långt norrut som den 51:a breddgraden för att producera filmen In the Ice, Everything Leaves a Trace, och fotoserien The Other Side of Ice, där jag undersökte den ekonomiska exploateringen av Arktis. Min forskning ledde mig också till en plats där vinden utnyttjas som resurs för filmning och inspirerade skapandet av filmen Memories of a Past Future, samt till en plats där filmning inte längre är möjlig, vilket resulterade i bilder som användes i produktionen av Unlearning Flow.
De avgörande händelserna i vår tid är ofta osynliga. Min forskning kretsar kring att göra denna osynlighet hanterbar. Dessa händelser uppvisar en fascinerande dualitet, där de samtidigt känns både bekanta och främmande. Medan vi är intimt sammankopplade med dem representerar de globala processer som undgår fullständig förståelse. De är komplexa kausalitetskedjor som har blivit obegripliga för den enskilde individen.
Osynliga händelser kan inte adresseras genom enskilda bilder eller klipp. Istället använder jag montagetekniker såsom demontage, mjukt montage och produktiva glapp. Det är dessa arbetsmetoder som gör att jag kan närma mig det osynliga, delvis fånga det och göra det hanterbart.
Dessa former av montage återspeglas också i den skriftliga delen av min doktorsavhandling. I den skriftliga delen av doktorsexamen samlas olika textelement som påverkar varandra och skapar korshänvisningar inom de enskilda verken. Den skriftliga delen innehåller också samtal med andra konstnärliga forskare för att kontextualisera mitt arbete inom mitt område, men även för att skapa ett forum för att diskutera mitt arbete.
Memories of a Past Future, 2019. 3 Chanel HD Video installation, 5’ 44”
Unlearnin Flow, 2019. Essay film, 10’ 06”, UHD
2°, 2020. Essay film, 16’ 22” UHD
The Other Side of Ice, 2021, Photo installation, Framed inkjet and chromira prints, framed, 461 cm x 153 cm
In the Ice, everything leaves a trace, 2022. Essay film, 13’ 09”, UHD
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]