Siivet harrastuksille : ohjaajien kirjoituksia

Taideyliopisto
2024
kirja

Verkkojulkaisu

Sisällysluettelo

Esipuhe / Inkeri Ruokonen, Sirke Pekkilä ja Sunna Maijala Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys / Iina Berden I Lapsen oikeus harrastukseen Yk:n lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa turvallisen, innostavan ja osallistavan harrastustoiminnan järjestämiseen / Maria Rytkönen Olla elävästi etänä – etäopetuksen erityispiirteitÄ / Riikka Rauhala ja Soili Perkiö Samalla viivalla / Timo Riuttala Lupa laulaa / Silja Sjöberg A hobby group as a source of positive social experience and well-being which enhances participants’ sense of belonging and inclusion / Vera Lapitskaya II Harrastus luovuuden lähteenä Luovaa ilmaisunvapautta ja yhdessäoloa iloksi / Heli Halonen Satukässä – luovan elämän lähde / Kaija Maria Surakka-Skinnari Kerholaisten huomion herättäminen Luova kerho -toiminnassa / Ria-Noore Haimo-Abiona III Kannustava harrastustoiminta kohtaamisen ja osallisuuden mahdollistajana Kannustava kohtaaminen lasten ja nuorten taideharrastuksessa / Marjo Akkanen Piirtäminen lapsen osallisuuden, luovuuden ja kommunikaation tukena lastentanssitunneilla / Pääsky Miettinen Osallisuuden mahdollistamisen reittejä teatteriharjoitteessa – miten ryhmän ohjaajana madallan kynnystä esiintyä ja ilmaista leikissä / Ilona Karppanen Pedagogiset peruspilarit lasten ja nuorten harrastustoiminnassa / Sanni Sulonen ja Iiro Linden Kohtaamisen ja empatian merkitys harrastustoiminnassa / Tiina Laine IV Luovat ratkaisut harrastustoiminnan pedagogista laatua rakentamassa Piirustuspiilonen – kuviskoulun oma leikki / Katri Piri Supersankaruus taidetyöskentelyn lähtökohtana / Maikki Kantola Digitalisaatio voi muuttaa maailman paremmaksi / Leena Sievänen Musiikki liikunnan motivaattorina sekä hyvinvointia ja monipuolisia taitoja kehittävänä instrumenttina lasten ja nuorten harrastustoiminnassa / Minea Kilpinen Huudosta hiljaisuuteen: ääniergonomia uimaopetuksessa / Suvi-Maaria Virta Etevän esiintyjän eväät / Milla-Maria Hulkko Hallittu kaaos / Hanna-Leena Lassila V Innostavia yhteistyömuotoja ja menetelmiä Taidesisältöjä vauvaperheille: taideteoksiin tutustuminen sisällöt sekä konkretia huomioiden, pohjana vauvojen värikylpy -toiminta / Sanna Pajunen-Kyynäräinen Lasten tehdas – teollisuuden historiasta nykypäivään / Tytti Härkönen Huoneentaulu ja hyvien työmenetelmien äärellä / Anne Lamminen Tavoitteiden sanoittamisen kerroksia / Tanja Huuskonen Keskustelua tekoälyn kanssa ja pohdintaa tulevaisuuden musiikinopetuksesta / Heikki Ruismäki VI Pedagogiset opinnot harrastustoiminnan laadun kehittäjänä Pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa / Eeva Anttila Harrastustoiminnan ohjaajien käsityksiä pedagogisen koulutuksen vaikuttavuudesta heidän työhönsä / Inkeri Ruokonen ja Sirke Pekkilä.

Tiivistelmä

Tämä kirja kertoo harrastamisen ilosta ja innosta sekä siitä, miten ohjaajat tukevat ja rakentavat siltaa mielekkääseen ja innostavaan harrastustoimintaan. Kirja koostuu harrastustoiminnan ohjaajien omista kirjoituksista, joissa he kertovat keskeisistä toimintatavoistaan ja työskentelystään. Kirjoitukset avaavat monipuolisesti eri alojen harrastustoimintaa. Kirja kertoo myös konkreettisilla tavoilla siitä, miten harrastamisen ilo syntyy yhdessä ja miten ohjaaja pystyy toiminnallaan tukemaan jokaisen lapsen ja nuoren osallisuutta ja onnistumisen elämyksiä. Julkaisu on toteutettu osana Harrastamisen Suomen mallin valtakunnallista kehittämistoimintaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Tämän kirjan artikkeleissa keskeisinä teemoina ovat harrastustoiminnan innostavat työtavat ja laadun kehittäminen sekä yhteistyön edistäminen niin paikallisten kuin valtakunnallisten toimijoiden välillä.

ISBN

978-952-353-463-6

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI

Kuvaus

Tämä julkaisu on toteutettu Suomen harrastamisen mallin kehittämishankkeessa – Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa. Hankkeen koordinoijana on toiminut Taideyliopiston Avoin kampus. Kehittämishankkeen yhteistyökumppaneina ovat olleet Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio, Olympiakomitea sekä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Koulutuksen rahoittajana on Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Saavutettavuusominaisuudet

Ei tietoa saavutettavuudesta