Inspiroiva lied: näkökulma ilmaisuvoimaisempaan pianonsoittoon
Littunen, Jussi (2024-05-22)
Littunen, Jussi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
22.05.2024
Kirjallinen työ
Seminaarityö
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436403
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten kokemuksia liedin soittamisesta voisi hyödyntää soolopiano-ohjelmiston harjoittelussa ja opettamisessa jo pidemmälle ehtineiden pianistien tapauksessa. Työ on luonteeltaan laadullinen kirjallisuuskatsaus, ja se tarjoaa yhden näkökulman aiheeseen, joka sivuaa useita soittamisen ja sen opettamisen ydinkysymyksiä.
Koska tutkimuskysymystä käsittelevää aiempaa tutkimusta ei löytynyt, on työn teoreettinen viitekehys koottu aiemmasta, työn aihepiirejä erillisinä käsittelevästä tutkimuksesta. Lähdekirjallisuutena on käytetty esimerkiksi liediä käsittelevää musiikkitieteellistä tutkimusta sekä aiheen kannalta relevanttia piano- ja kamarimusiikkipedagogista kirjallisuutta. Pedagogisena viitekehyksenä on pianonsoiton opetus musiikin ammatillisessa peruskoulutuksessa Suomessa, mutta tutkielman ajatuksia voidaan soveltaa myös taiteen perusopetuksessa oppijoiden taitotaso huomioiden.
Tässä työssä liedillä viitataan erityisesti saksalaisen musiikkiperinteen hengessä lauluäänelle ja pianolle sävellettyyn musiikkiin, jossa teksti toimii musiikin lähtökohtana. Varhainen, 1700-luvun loppupuoliskon lied pyrki esittämään runon säkeet selkeinä, laulu- ja soittoteknisesti helposti lähestyttävinä. 1800-luvun mittaan lied jalostui musiikinlajiksi, jossa säveltäjät johtivat teksteistä musiikillisia aiheita palvelemaan niin laulun kokonaismuotoa kuin tekstin yksityiskohtiakin. Tällainen sanojen musiikillinen kuvittaminen (nk. sävelmaalailu), kuten myös musiikin ja tekstin kyky syventää symbioottisesti toistensa sisältöjä, voi tulla pianistille tutuksi nimenomaan liedin kautta.
Läpi pianonsoiton historian on laulua pidetty sopivana ihanteena soittamiselle. Kyse on toisaalta siitä, miten pianon sointi voisi tavoittaa vaikutelman hengittävästä ihmisäänestä, mutta myös narratiivin ja mielikuvien kaltaisista ominaisuuksista, jotka runo liittää musiikkiin havainnollisella ja erottamattomalla tavalla. Näistä kaikista pianisti voi ammentaa inspiraatiota soittoonsa myös soolo-ohjelmiston parissa. Lied on siis yksi mahdollinen tapa monipuolistaa pianistin ajattelua ja soittoa.
Koska tutkimuskysymystä käsittelevää aiempaa tutkimusta ei löytynyt, on työn teoreettinen viitekehys koottu aiemmasta, työn aihepiirejä erillisinä käsittelevästä tutkimuksesta. Lähdekirjallisuutena on käytetty esimerkiksi liediä käsittelevää musiikkitieteellistä tutkimusta sekä aiheen kannalta relevanttia piano- ja kamarimusiikkipedagogista kirjallisuutta. Pedagogisena viitekehyksenä on pianonsoiton opetus musiikin ammatillisessa peruskoulutuksessa Suomessa, mutta tutkielman ajatuksia voidaan soveltaa myös taiteen perusopetuksessa oppijoiden taitotaso huomioiden.
Tässä työssä liedillä viitataan erityisesti saksalaisen musiikkiperinteen hengessä lauluäänelle ja pianolle sävellettyyn musiikkiin, jossa teksti toimii musiikin lähtökohtana. Varhainen, 1700-luvun loppupuoliskon lied pyrki esittämään runon säkeet selkeinä, laulu- ja soittoteknisesti helposti lähestyttävinä. 1800-luvun mittaan lied jalostui musiikinlajiksi, jossa säveltäjät johtivat teksteistä musiikillisia aiheita palvelemaan niin laulun kokonaismuotoa kuin tekstin yksityiskohtiakin. Tällainen sanojen musiikillinen kuvittaminen (nk. sävelmaalailu), kuten myös musiikin ja tekstin kyky syventää symbioottisesti toistensa sisältöjä, voi tulla pianistille tutuksi nimenomaan liedin kautta.
Läpi pianonsoiton historian on laulua pidetty sopivana ihanteena soittamiselle. Kyse on toisaalta siitä, miten pianon sointi voisi tavoittaa vaikutelman hengittävästä ihmisäänestä, mutta myös narratiivin ja mielikuvien kaltaisista ominaisuuksista, jotka runo liittää musiikkiin havainnollisella ja erottamattomalla tavalla. Näistä kaikista pianisti voi ammentaa inspiraatiota soittoonsa myös soolo-ohjelmiston parissa. Lied on siis yksi mahdollinen tapa monipuolistaa pianistin ajattelua ja soittoa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]