"Mä voin soittaa ukulelea ja silti olla, mikä mä oon": Lukio-opiskelijoiden näkökulmia musiikillisen toiminnan sukupuolittumiseen
Kaukoranta, Sini (2024-03-08)
Kaukoranta, Sini
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
08.03.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436698
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436698
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää lukio-opiskelijoiden käsityksiä sukupuolittumisesta musiikinopiskelussa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia sukupuolittuneita rooleja, käytäntöjä tai stereotypioita esiintyy lukiolaisten mukaan musiikin opiskelussa? 2) Millaisena haastateltavat kuvaavat sukupuolittumisen merkitystä musiikillisen toimijuuden kannalta? 3) Miten opiskelijat kuvaavat sukupuolittuneiden roolien syntyä ja niistä poikkeamista?
Lähestyn näitä teemoja perinteistä sukupuolidikotomiaa kritisoiden. Pyrin työlläni osallistumaan musiikkikasvatuksen sukupuolitietoisuutta käsittelevään tutkimukseen ja keskusteluun. Päämääräni on tehdä näkyväksi musiikillisen toiminnan sukupuolittumista, sillä rajoittavia uskomuksia ja epätasa-arvoa voidaan purkaa vasta, kun nämä rakenteet on tehty näkyviksi. Työni teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ja sukupuolitietoisuuden teemoista. Tarkastelen sukupuolta ja toimijuutta sosiaalisina konstruktioina eli kulttuurin, historian ja sosiaalisen vuorovaikutuksen muovaamina. Lisäksi käsittelen musiikinluokassa esiintyviä sukupuolittumista tukevia ilmiöitä, kuten piilo-opetussuunnitelmaa, vertaispainetta sekä musiikillisen kaanonin maskuliinista vinoumaa.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on tuotettu puolistrukturoitua haastattelua muistuttavilla teemahaastatteluilla. Haastattelin kahdeksaa lukio-opiskelijaa ja analysoin aineistoa teoriaohjaavasti. Tutkimukseni pääasiallisena tuloksena esitän, että musiikilliseen toimijuuteen liittyy sukupuolittumista, joka rakentuu monitahoisissa prosesseissa niin koulussa kuin sen ulkopuolella.
Lähestyn näitä teemoja perinteistä sukupuolidikotomiaa kritisoiden. Pyrin työlläni osallistumaan musiikkikasvatuksen sukupuolitietoisuutta käsittelevään tutkimukseen ja keskusteluun. Päämääräni on tehdä näkyväksi musiikillisen toiminnan sukupuolittumista, sillä rajoittavia uskomuksia ja epätasa-arvoa voidaan purkaa vasta, kun nämä rakenteet on tehty näkyviksi. Työni teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ja sukupuolitietoisuuden teemoista. Tarkastelen sukupuolta ja toimijuutta sosiaalisina konstruktioina eli kulttuurin, historian ja sosiaalisen vuorovaikutuksen muovaamina. Lisäksi käsittelen musiikinluokassa esiintyviä sukupuolittumista tukevia ilmiöitä, kuten piilo-opetussuunnitelmaa, vertaispainetta sekä musiikillisen kaanonin maskuliinista vinoumaa.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on tuotettu puolistrukturoitua haastattelua muistuttavilla teemahaastatteluilla. Haastattelin kahdeksaa lukio-opiskelijaa ja analysoin aineistoa teoriaohjaavasti. Tutkimukseni pääasiallisena tuloksena esitän, että musiikilliseen toimijuuteen liittyy sukupuolittumista, joka rakentuu monitahoisissa prosesseissa niin koulussa kuin sen ulkopuolella.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]