"Tää on mahdollista, tää on arvokasta!" Improvisaatioteatterin pedagogiset käytänteet yläkoulun musiikinopettajain työkaluksi
Risku, Hannu (2024-03-11)
Risku, Hannu
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
11.03.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854645
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee improvisaatioteatterista lähtöisin olevia pedagogisia lähestymistapoja, joista yläkoulun musiikinopettaja voi löytää konkreettisia työkaluja työhönsä. Tutkimustehtäväni oli selvittää, voisiko improvisaatio-opettajien käytänteistä löytyä apua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) useisiin kohtiin, joissa muun muassa ohjataan musiikinopettajaa opettamaan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja, esiintymistä, ilmaisua ja motivointia. Tutkimusaineistoni koostuu kolmen improvisaatiopedagogiikan asiantuntijan haastattelusta.
Tutkimuskysymykseni olivat:
(1) Minkälaisia improvisaatioteatterin pedagogisia käytänteitä haastateltavat improvisaatioon erikoistuneet pedagogit kuvailevat käyttävänsä nuorten opetuksessa?
(2) Miten improvisaatioteatterin pedagogiset käytänteet nuorten opetuksessa ovat sovellettavissa yläkoulun musiikinopetukseen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) näkökulmasta?
Haastatteluteemat jäsentyivät käsitteellisen viitekehyksen perusteella, jossa tarkastellaan musiikinopetusta yläkoulussa, musiikinopetuksen käytänteitä, opetussuunnitelmien perusteita, kokemuksellista oppimista, opettajan autonomiaa ja musiikin roolia nuorten elämässä sekä improvisaation keskeisiä ajatustapoja ja improvisaatioteatterin lähtökohtia.
Tutkimustuloksissa korostuvat improvisaatioteatterista lähtöisin olevan improvisaatiopedagogiikan monet hyödyt musiikinopettajalle. Sitä voidaan hyödyntää muun muassa oppilaan musiikkisuhteen syventämiseen kokemuksellisella oppimisella, yhteismusisointiin improvisaation ryhmäytysharjoitusten avulla, luovaan työskentelyyn improvisaation perusperiaatteiden ideoiden hyväksymisen ja niiden jatkamisen avulla, esiintymistaitoihin ja esiintymisjännityksen lieventämiseen virheisiin rennosti suhtautumalla sekä musiikilliseen improvisointiin vertaamalla kehollista ja verbaalista improvisaatiota musiikilliseen improvisaatioon.
Tutkimuskysymykseni olivat:
(1) Minkälaisia improvisaatioteatterin pedagogisia käytänteitä haastateltavat improvisaatioon erikoistuneet pedagogit kuvailevat käyttävänsä nuorten opetuksessa?
(2) Miten improvisaatioteatterin pedagogiset käytänteet nuorten opetuksessa ovat sovellettavissa yläkoulun musiikinopetukseen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) näkökulmasta?
Haastatteluteemat jäsentyivät käsitteellisen viitekehyksen perusteella, jossa tarkastellaan musiikinopetusta yläkoulussa, musiikinopetuksen käytänteitä, opetussuunnitelmien perusteita, kokemuksellista oppimista, opettajan autonomiaa ja musiikin roolia nuorten elämässä sekä improvisaation keskeisiä ajatustapoja ja improvisaatioteatterin lähtökohtia.
Tutkimustuloksissa korostuvat improvisaatioteatterista lähtöisin olevan improvisaatiopedagogiikan monet hyödyt musiikinopettajalle. Sitä voidaan hyödyntää muun muassa oppilaan musiikkisuhteen syventämiseen kokemuksellisella oppimisella, yhteismusisointiin improvisaation ryhmäytysharjoitusten avulla, luovaan työskentelyyn improvisaation perusperiaatteiden ideoiden hyväksymisen ja niiden jatkamisen avulla, esiintymistaitoihin ja esiintymisjännityksen lieventämiseen virheisiin rennosti suhtautumalla sekä musiikilliseen improvisointiin vertaamalla kehollista ja verbaalista improvisaatiota musiikilliseen improvisaatioon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1572]