Towards an Acousmatic Narratology
Andean, James (2024)
Lataukset:
Andean, James
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2024
2489-7981
978-952-329-369-4
Tohtoritutkinto. Kehittäjäkoulutus
MuTri
EST-julkaisusarja 82
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-369-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-369-4
Tiivistelmä
This doctoral project is an investigation into the narrative aspects of acousmatic music.
The goal of the project is, on the one hand, to propose and develop an advanced narrative approach to the acousmatic genre, and on the other to examine, explore, and illustrate this approach through a portfolio of acousmatic compositions.
Acousmatic music is a genre of electroacoustic tape music that has its roots in
Pierre Schaeffer’s ‘musique concrète’, the fundamental premise of which is the use of
recorded sound from the world around us as primary musical materials. Such sounds,
while offering significant musical and sculptural potential, also tend to import images of
the possible sources – real or imagined – that might have made these sounds. Despite
Schaeffer’s insistence on ‘reduced listening’ as the key to ‘musique concrète’, experience
quickly demonstrated that it is not possible to fully ‘turn off’ the string of images and
associations that accompany such sounds. These tend to build up towards a narrative
experience of acousmatic music, which can be proposed as a kind of ‘parallel’ to the
more purely musical experience of the work.
This project therefore proposes a ‘musical/narrative dichotomy’ that is central to
acousmatic music. The written work starts from an overview of existing literature (e.g.
Ferrari, Emmerson, Smalley, Young, Norman, etc.), with reference to key ideas from
narratology, psychology, and the musicology of electroacoustic music, and is examined
from perspectives including embodiment, cultural relativism, and approaches to space
and place. These provide a foundation for the development of a more substantial and
coherent approach to the narrative properties of acousmatic music, culminating in the
proposal of a model of eleven ‘Narrative Modes’ in acousmatic music.
The project includes a portfolio of nine acousmatic compositions, which are
examined and discussed through the lens of the proposed ‘Narrative Modes’ framework. Tämä väitöskirjaprojekti tutkii akusmaatisen musiikin narratiivisia näkökohtia. Projektin
tavoitteena on yhtäältä ehdottaa ja kehittää pitkälle edistynyt narratiivinen
lähestymistapa akusmaattisen musiikin genreen ja toisaalta tutkia, tarkastella ja
havainnollistaa tätä lähestymistapaa akusmaattisten sävellysten portfolion kautta.
Akusmaattinen musiikki on elektroakustisen nauhamusiikin genre, jonka juuret
ovat Pierre Schaefferin "musique concrète":ssa, jonka peruslähtökohtana on
ympärillämme olevan maailman tallennetun äänen käyttö ensisijaisena
musiikkimateriaalina. Tällaisilla äänillä on merkittävää musiikillista ja veistoksellista
potentiaalia samalla kun niillä on myös taipumus luoda mielikuvia mahdollisista äänen
lähteistä – olivat ne todellisia tai kuvitteellisia. Huolimatta Schaefferin "vähennetyn
kuuntelun" vaatimuksesta "musique concrèten" avaimena, kokemus osoitti nopeasti, että
näihin ääniin liittyvien kuvien ja assosiaatioiden merkkijonoa ei ole mahdollista
"sammuttaa". Niillä on taipumus rakentua kohti akusmaattisen musiikin narratiivista
kokemusta, jota voidaan ehdottaa eräänlaiseksi paralleeliksi teoksen pelkän musiikillisen
kokemuksen kanssa.
Tämä projekti ehdottaakin "musiikin ja narratiivin dikotomiaa", joka on
akusmaattisesen musiikin keskiössä. Kirjallinen osuus aloitetaan olemassa olevan
kirjallisuuden (esim. Ferrari, Emmerson, Smalley, Young, Norman jne.) katsauksella
viitaten narratologian, psykologian ja elektroakustisen musiikin musiikkitieteen
keskeisiin ideoihin, ja sitä tarkastellaan muun muassa kehollisuuden,
kulttuurirelativismin ja tilan ja paikan lähestymistapojen perspektiiveistä. Nämä luovat
pohjan akusmaattisen musiikin kerronnallisten ominaisuuksien entistä olennaisemman ja
yhtenäisemmän lähestymistavan kehittämiselle, mikä kulminoituu ehdotukseen
yhdestätoista akusmaatisen musiikin "kerronnan moodit" mallista.
The goal of the project is, on the one hand, to propose and develop an advanced narrative approach to the acousmatic genre, and on the other to examine, explore, and illustrate this approach through a portfolio of acousmatic compositions.
Acousmatic music is a genre of electroacoustic tape music that has its roots in
Pierre Schaeffer’s ‘musique concrète’, the fundamental premise of which is the use of
recorded sound from the world around us as primary musical materials. Such sounds,
while offering significant musical and sculptural potential, also tend to import images of
the possible sources – real or imagined – that might have made these sounds. Despite
Schaeffer’s insistence on ‘reduced listening’ as the key to ‘musique concrète’, experience
quickly demonstrated that it is not possible to fully ‘turn off’ the string of images and
associations that accompany such sounds. These tend to build up towards a narrative
experience of acousmatic music, which can be proposed as a kind of ‘parallel’ to the
more purely musical experience of the work.
This project therefore proposes a ‘musical/narrative dichotomy’ that is central to
acousmatic music. The written work starts from an overview of existing literature (e.g.
Ferrari, Emmerson, Smalley, Young, Norman, etc.), with reference to key ideas from
narratology, psychology, and the musicology of electroacoustic music, and is examined
from perspectives including embodiment, cultural relativism, and approaches to space
and place. These provide a foundation for the development of a more substantial and
coherent approach to the narrative properties of acousmatic music, culminating in the
proposal of a model of eleven ‘Narrative Modes’ in acousmatic music.
The project includes a portfolio of nine acousmatic compositions, which are
examined and discussed through the lens of the proposed ‘Narrative Modes’ framework.
tavoitteena on yhtäältä ehdottaa ja kehittää pitkälle edistynyt narratiivinen
lähestymistapa akusmaattisen musiikin genreen ja toisaalta tutkia, tarkastella ja
havainnollistaa tätä lähestymistapaa akusmaattisten sävellysten portfolion kautta.
Akusmaattinen musiikki on elektroakustisen nauhamusiikin genre, jonka juuret
ovat Pierre Schaefferin "musique concrète":ssa, jonka peruslähtökohtana on
ympärillämme olevan maailman tallennetun äänen käyttö ensisijaisena
musiikkimateriaalina. Tällaisilla äänillä on merkittävää musiikillista ja veistoksellista
potentiaalia samalla kun niillä on myös taipumus luoda mielikuvia mahdollisista äänen
lähteistä – olivat ne todellisia tai kuvitteellisia. Huolimatta Schaefferin "vähennetyn
kuuntelun" vaatimuksesta "musique concrèten" avaimena, kokemus osoitti nopeasti, että
näihin ääniin liittyvien kuvien ja assosiaatioiden merkkijonoa ei ole mahdollista
"sammuttaa". Niillä on taipumus rakentua kohti akusmaattisen musiikin narratiivista
kokemusta, jota voidaan ehdottaa eräänlaiseksi paralleeliksi teoksen pelkän musiikillisen
kokemuksen kanssa.
Tämä projekti ehdottaakin "musiikin ja narratiivin dikotomiaa", joka on
akusmaattisesen musiikin keskiössä. Kirjallinen osuus aloitetaan olemassa olevan
kirjallisuuden (esim. Ferrari, Emmerson, Smalley, Young, Norman jne.) katsauksella
viitaten narratologian, psykologian ja elektroakustisen musiikin musiikkitieteen
keskeisiin ideoihin, ja sitä tarkastellaan muun muassa kehollisuuden,
kulttuurirelativismin ja tilan ja paikan lähestymistapojen perspektiiveistä. Nämä luovat
pohjan akusmaattisen musiikin kerronnallisten ominaisuuksien entistä olennaisemman ja
yhtenäisemmän lähestymistavan kehittämiselle, mikä kulminoituu ehdotukseen
yhdestätoista akusmaatisen musiikin "kerronnan moodit" mallista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1488]