Laulunopettajien työlleen antamia merkityksiä yhteiskunnan ja oppilaan näkökulmasta : aikuisten yksityiset laulutunnit kulttuurista hyvinvointia edistämässä
Nykänen, Heta (2024-06-10)
Nykänen, Heta
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
10.06.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101180014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101180014
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on analysoida aikuisia harrastajia opettavien laulunopettajien työlleen antamia merkityksiä. Kiinnostuksenkohteenani on, millaista musiikin ja laulamisen ulkopuolella olevaa arvoa he näkevät työnsä oppilailleen ja yhteiskunnalle luovan. Tutkimuskysymykseni on: Miten laulunopettajat ymmärtävät työnsä merkityksiä yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta?
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys muodostuu katsauksesta aikuisten oppimiseen ja opettamiseen andragogisten oletusten ja oppimisen transformatiivisuuden kautta, opettajaoppilassuhteen muotoutumi-sen tarkasteluun asemointi- ja affordanssikäsitteiden kautta sekä musiikinopiskelun ja hyvin eletyn elämän yhteyksien tarkasteluun. Laulunopetuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia tarkastelen kulttuurihyvinvoin-nin käsitteen avulla. Olen täydentänyt viitekehystä katsauksella musiikinopiskelun hyvinvointi- ja ter-veysnäkökulmiin, laajempaan kasvatuskeskusteluun sekä kriittisellä katsauksella musiikkikasvatukselli-sen toiminnan vaikuttavuusretoriikkaan.
Toteutin aineistonmuodostuksen kolmen laulunopettajan fokusryhmähaastatteluna, joka jakautui aiheen äärelle orientoitumiseen, aiheen käsittelyyn kolmen valmistelemani lauseväittämän pohjalta sekä yhteiseen koontiin dialogissa tutkimukseni käsitteellisen taustan kanssa. Analysoin tutkimusaineiston laadullisen si-sällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat laulunopettajien näkevän työnsä tärkeänä ja oppilaidensa hyvinvointia lisää-vänä. Keskeinen teema on kasvattajuus myös aikuisten kanssa toimiessa, mikä edelleen avaa näkymiä kulttuurisen hyvinvoinnin tukemiseen laajemmin yhteiskunnassa. Osa opettajista kokee kuitenkin ristirii-taa laulutuntien saavutettavuuskysymysten suhteen. Yksityisopetus on usein kallista, ja oppilasjoukko rajautuu taloudellisten ja sosiaalisten resurssien mukaisesti melko kapeaan osaan ihmisistä.
Tutkimustulosten perusteella esitän, että laulunopetus voi osaltaan tukea hyvin elettyä elämää, jos opetus nähdään kasvatuksellisena projektina myös aikuisia opetettaessa. Laulunopetus ja musiikkikasvatus voi-vat olla rakentamassa yksilön ja yhteisön hyvää elämää ja vahvistaa kulttuurista hyvinvointia. Laajentuvan ammatillisuuden käsite avaa näkökulmia myös laulunopettajuuden mahdollisuuksiin yhteiskunnallisen muutoksen ajurina.
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys muodostuu katsauksesta aikuisten oppimiseen ja opettamiseen andragogisten oletusten ja oppimisen transformatiivisuuden kautta, opettajaoppilassuhteen muotoutumi-sen tarkasteluun asemointi- ja affordanssikäsitteiden kautta sekä musiikinopiskelun ja hyvin eletyn elämän yhteyksien tarkasteluun. Laulunopetuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia tarkastelen kulttuurihyvinvoin-nin käsitteen avulla. Olen täydentänyt viitekehystä katsauksella musiikinopiskelun hyvinvointi- ja ter-veysnäkökulmiin, laajempaan kasvatuskeskusteluun sekä kriittisellä katsauksella musiikkikasvatukselli-sen toiminnan vaikuttavuusretoriikkaan.
Toteutin aineistonmuodostuksen kolmen laulunopettajan fokusryhmähaastatteluna, joka jakautui aiheen äärelle orientoitumiseen, aiheen käsittelyyn kolmen valmistelemani lauseväittämän pohjalta sekä yhteiseen koontiin dialogissa tutkimukseni käsitteellisen taustan kanssa. Analysoin tutkimusaineiston laadullisen si-sällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat laulunopettajien näkevän työnsä tärkeänä ja oppilaidensa hyvinvointia lisää-vänä. Keskeinen teema on kasvattajuus myös aikuisten kanssa toimiessa, mikä edelleen avaa näkymiä kulttuurisen hyvinvoinnin tukemiseen laajemmin yhteiskunnassa. Osa opettajista kokee kuitenkin ristirii-taa laulutuntien saavutettavuuskysymysten suhteen. Yksityisopetus on usein kallista, ja oppilasjoukko rajautuu taloudellisten ja sosiaalisten resurssien mukaisesti melko kapeaan osaan ihmisistä.
Tutkimustulosten perusteella esitän, että laulunopetus voi osaltaan tukea hyvin elettyä elämää, jos opetus nähdään kasvatuksellisena projektina myös aikuisia opetettaessa. Laulunopetus ja musiikkikasvatus voi-vat olla rakentamassa yksilön ja yhteisön hyvää elämää ja vahvistaa kulttuurista hyvinvointia. Laajentuvan ammatillisuuden käsite avaa näkökulmia myös laulunopettajuuden mahdollisuuksiin yhteiskunnallisen muutoksen ajurina.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]