Inkluusiota vai integraatiota? : inklusiivinen musiikinopetus peruskoulussa oppilaiden näkökulmasta
Häkkänen, Iida (2022)
Häkkänen, Iida
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188418
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188418
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppilailla on inklusiivisesta musiikkikasvatuksesta. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia kokemuksia sekä ilman tukitoimia että erityisen tuen statuksella opiskelevilla lapsilla on inklusiivisesta musiikinopetuksesta erään alakoulun viidennellä luokalla?
Tutkielmani on empiirinen laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastatteluiden avulla tutkin ilman tukitoimia ja erityisen tuen statuksella opiskelevien oppilaiden kokemuksia musiikin opiskelusta samassa ryhmässä. Tutkimukseni keskiössä on neljä samalla luokalla musiikkia opiskelevaa viidesluokkalaista: kaksi erityisen tuen päätöksen saanutta sekä kaksi ilman tukitoimia olevaa oppilasta. Peilasin ainestoani teoreettiseen viitekehykseen ja toteutin analyysin teoriaohjaavana.
Haastatteluissa kävi ilmi, että musiikkia opiskelee kerrallaan kaksikymmentäkaksi (22) oppilasta ja musiikinopettaja on musiikintunneilla yleensä ainoa opettaja. Jokainen haastateltava oppilas korosti, miten meteli hankaloitti keskittymistä ja että kun opettajaa ei totella, tunneilla ei ehditä käymään läpi kaikkia asioita, mitä olisi pitänyt.
Inkluusio ei tutkimustulosteni perusteella toteudu tutkimuksessa mukana olleiden oppilaiden ryhmässä, sillä resurssit oppilaiden tukemiseen eivät ole riittävät, jos musiikinopettaja työskentelee ryhmän kanssa yksin. Erityisen tuen oppilaat on tässä tapauksessa integroitu ryhmään, ja haastatteluotantani perusteella he kokevat itsensä ryhmässä heikommaksi kuin ilman tukitoimia musiikkia opiskelevat.
Tutkielmani on empiirinen laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastatteluiden avulla tutkin ilman tukitoimia ja erityisen tuen statuksella opiskelevien oppilaiden kokemuksia musiikin opiskelusta samassa ryhmässä. Tutkimukseni keskiössä on neljä samalla luokalla musiikkia opiskelevaa viidesluokkalaista: kaksi erityisen tuen päätöksen saanutta sekä kaksi ilman tukitoimia olevaa oppilasta. Peilasin ainestoani teoreettiseen viitekehykseen ja toteutin analyysin teoriaohjaavana.
Haastatteluissa kävi ilmi, että musiikkia opiskelee kerrallaan kaksikymmentäkaksi (22) oppilasta ja musiikinopettaja on musiikintunneilla yleensä ainoa opettaja. Jokainen haastateltava oppilas korosti, miten meteli hankaloitti keskittymistä ja että kun opettajaa ei totella, tunneilla ei ehditä käymään läpi kaikkia asioita, mitä olisi pitänyt.
Inkluusio ei tutkimustulosteni perusteella toteudu tutkimuksessa mukana olleiden oppilaiden ryhmässä, sillä resurssit oppilaiden tukemiseen eivät ole riittävät, jos musiikinopettaja työskentelee ryhmän kanssa yksin. Erityisen tuen oppilaat on tässä tapauksessa integroitu ryhmään, ja haastatteluotantani perusteella he kokevat itsensä ryhmässä heikommaksi kuin ilman tukitoimia musiikkia opiskelevat.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]