Internationalization of Arts Universities : Towards Social Sustainability
Niemensivu, Outi (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Niemensivu, Outi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2024
2489-8155
978-952-329-361-8
Väitöskirja
MuTri
Studia musica 97
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-361-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-361-8
Tiivistelmä
This doctoral dissertation on the internationalization of arts universities draws
on the idea that arts and culture can be used as a mediator in advancing social
sustainability. The aim is to understand how and to what extent the
internationalization of arts universities contributes to social sustainability in the
domestic context as perceived by stakeholders within the university: senior
managers, faculty, and students. The focus is on how higher music education
institutions within arts universities advance social sustainability in forms such as
diversity, inclusion, equity, social well-being, and social cohesion by engaging
with difference. As a part of its third mission, an arts university can contribute to
the cohesion and interaction between culturally diverse members of society.
This interdisciplinary arts management research draws on three theoretical
discussions: the internationalization of higher education, sustainability, and
community engagement. Within sustainability the focus is on social
sustainability. The research is a qualitative case study of two European arts
universities and their higher music education institutions: University of the Arts
Helsinki and University of Music and Performing Arts Graz.
This study proposes that to be socially sustainable in the domestic intercultural
context, traditional music education should be reimagined in cooperation with
all levels of music education. Lowering the barriers raised by the elitism of music
education, the dominance of Western classical music, and a narrowly defined
view of quality requires a change in the strategy, governance, and policies of the
institutions. Proactive engagement with local communities, the participation of
the whole university community as well as collaboration with local communities
and external partners are requisites for a shift towards social sustainability.
This research contributes to the scholarly discourse on the social and societal
impact of arts universities. It extends the research of the internationalization of
higher education into arts universities and their higher music education
institutions with an interdisciplinary approach. The research offers fresh
perspectives and emerging visions for stakeholders related to international
activities within and outside arts and scientific universities as well as for
internationalization scholars. Tämän taideyliopistojen kansainvälistymistä käsittelevän tutkimuksen
tavoitteena on ymmärtää, miten ja missä määrin taideyliopistojen
kansainvälistyminen ja sosiaalinen kestävyys kohtaavat toisensa paikallisessa
kulttuurien välisessä kontekstissa. Tutkimus keskittyy siihen, miten
taideyliopistojen musiikkikorkeakoulut edistävät taiteen ja kulttuurin avulla
sosiaalista kestävyyttä, kuten esimerkiksi moninaisuutta, inkluusiota,
oikeudenmukaisuutta sekä sosiaalista hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta
erilaisuuden kohtaamisen kautta. Taideyliopisto voi osana kolmatta,
yhteiskunnallista tehtäväänsä vaikuttaa positiivisesti erilaisista kulttuureista
tulevien ihmisten vuorovaikutukseen ja yhteenkuuluvuuteen.
Taidejohtamisen alaan liittyvä poikkitieteellinen tutkimus asemoituu kolmeen
tieteelliseen keskusteluun: yliopistojen kansainvälistyminen, kestävyys ja
yhteisöjen osallistaminen (community engagement). Kestävyydessä tutkimus
keskittyy sosiaaliseen kestävyyteen. Laadullisessa tapaustutkimuksessa
tutkitaan kahta eurooppalaista taideyliopistoa ja niiden musiikkikorkeakoulua:
Helsingin Taideyliopistoa sekä Grazin Musiikin ja esittävän taiteen yliopistoa.
Jotta perinteinen musiikin koulutus olisi sosiaalisesti kestävää, sitä on
tarkasteltava uudesta näkökulmasta yhteistyössä alan kaikkien toimijoiden
kanssa. Musiikkikoulutuksen elitismin, läntisen klassisen musiikin valta-aseman
ja kapeasti määritellyn laatukäsityksen luomien esteiden madaltaminen
edellyttää muutoksia instituutioiden strategiassa, johtamisessa ja
toimintatavoissa. Proaktiivinen ja vastavuoroinen toiminta paikallisten
yhteisöjen kanssa, koko yliopistoyhteisön osallistuminen sekä yhteistyö
paikallisten yhteisöjen ja yhteistyökumppanien kanssa ovat edellytyksiä
muutoksessa kohti sosiaalista kestävyyttä.
Tutkimus kontribuoi yliopistojen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden tieteelliseen keskusteluun. Se myös laajentaa yliopistojen
kansainvälistymisen tutkimusalan taideyliopistoihin ja niiden
musiikkikorkeakouluihin poikkitieteellisellä lähestymistavalla. Tutkimus tarjoaa
uusia näkökulmia ja orastavia visioita taide- ja tiedeyliopistojen
kansainvälistymisen parissa työskenteleville tahoille.
on the idea that arts and culture can be used as a mediator in advancing social
sustainability. The aim is to understand how and to what extent the
internationalization of arts universities contributes to social sustainability in the
domestic context as perceived by stakeholders within the university: senior
managers, faculty, and students. The focus is on how higher music education
institutions within arts universities advance social sustainability in forms such as
diversity, inclusion, equity, social well-being, and social cohesion by engaging
with difference. As a part of its third mission, an arts university can contribute to
the cohesion and interaction between culturally diverse members of society.
This interdisciplinary arts management research draws on three theoretical
discussions: the internationalization of higher education, sustainability, and
community engagement. Within sustainability the focus is on social
sustainability. The research is a qualitative case study of two European arts
universities and their higher music education institutions: University of the Arts
Helsinki and University of Music and Performing Arts Graz.
This study proposes that to be socially sustainable in the domestic intercultural
context, traditional music education should be reimagined in cooperation with
all levels of music education. Lowering the barriers raised by the elitism of music
education, the dominance of Western classical music, and a narrowly defined
view of quality requires a change in the strategy, governance, and policies of the
institutions. Proactive engagement with local communities, the participation of
the whole university community as well as collaboration with local communities
and external partners are requisites for a shift towards social sustainability.
This research contributes to the scholarly discourse on the social and societal
impact of arts universities. It extends the research of the internationalization of
higher education into arts universities and their higher music education
institutions with an interdisciplinary approach. The research offers fresh
perspectives and emerging visions for stakeholders related to international
activities within and outside arts and scientific universities as well as for
internationalization scholars.
tavoitteena on ymmärtää, miten ja missä määrin taideyliopistojen
kansainvälistyminen ja sosiaalinen kestävyys kohtaavat toisensa paikallisessa
kulttuurien välisessä kontekstissa. Tutkimus keskittyy siihen, miten
taideyliopistojen musiikkikorkeakoulut edistävät taiteen ja kulttuurin avulla
sosiaalista kestävyyttä, kuten esimerkiksi moninaisuutta, inkluusiota,
oikeudenmukaisuutta sekä sosiaalista hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta
erilaisuuden kohtaamisen kautta. Taideyliopisto voi osana kolmatta,
yhteiskunnallista tehtäväänsä vaikuttaa positiivisesti erilaisista kulttuureista
tulevien ihmisten vuorovaikutukseen ja yhteenkuuluvuuteen.
Taidejohtamisen alaan liittyvä poikkitieteellinen tutkimus asemoituu kolmeen
tieteelliseen keskusteluun: yliopistojen kansainvälistyminen, kestävyys ja
yhteisöjen osallistaminen (community engagement). Kestävyydessä tutkimus
keskittyy sosiaaliseen kestävyyteen. Laadullisessa tapaustutkimuksessa
tutkitaan kahta eurooppalaista taideyliopistoa ja niiden musiikkikorkeakoulua:
Helsingin Taideyliopistoa sekä Grazin Musiikin ja esittävän taiteen yliopistoa.
Jotta perinteinen musiikin koulutus olisi sosiaalisesti kestävää, sitä on
tarkasteltava uudesta näkökulmasta yhteistyössä alan kaikkien toimijoiden
kanssa. Musiikkikoulutuksen elitismin, läntisen klassisen musiikin valta-aseman
ja kapeasti määritellyn laatukäsityksen luomien esteiden madaltaminen
edellyttää muutoksia instituutioiden strategiassa, johtamisessa ja
toimintatavoissa. Proaktiivinen ja vastavuoroinen toiminta paikallisten
yhteisöjen kanssa, koko yliopistoyhteisön osallistuminen sekä yhteistyö
paikallisten yhteisöjen ja yhteistyökumppanien kanssa ovat edellytyksiä
muutoksessa kohti sosiaalista kestävyyttä.
Tutkimus kontribuoi yliopistojen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden tieteelliseen keskusteluun. Se myös laajentaa yliopistojen
kansainvälistymisen tutkimusalan taideyliopistoihin ja niiden
musiikkikorkeakouluihin poikkitieteellisellä lähestymistavalla. Tutkimus tarjoaa
uusia näkökulmia ja orastavia visioita taide- ja tiedeyliopistojen
kansainvälistymisen parissa työskenteleville tahoille.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]