Maisterin opinnäytetyö
Koski, Nemo (2024-10-02)
Koski, Nemo
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499622
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499622
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössä käsittelen tapojani tehdä taidetta, sekä niiden tarkoitusperiä ja merkityksiä. Käsittelen kahta teostani, jotka olivat esillä Kuvan Kevät- opinnäytetöiden näyttelyssä 4.5.-2.6.2024. Käytin teoksissa piirtämisen, maalauksen ja kuvanveiston menetelmiä. Työprosessini oli vuoroin mielikuvituksellinen, havaintoon perustuva, intuitiivinen ja analysoiva. Kerron siitä sekä kokemuksena että peilaten sitä taiteen teoreettiseen tutkimukseen, kuten piirtämisen erityispiirteisiin, viivan jättämisen ja katsomisen filosofiaan, havainnon problematiikkaan ja fenomenologiaan.
Teemoja työssäni on mm. abstraktin ja esittävän raja, tiedon ja kielen pohtiminen suhteessa muotokieleen, sekä tarinallisen tilanteen muodostuminen piirtäessä. Teoksilla halusin ilmentää jännitteistä tilaa niissä esiintyvien hahmojen ja ympäristön kautta. Teoksiin pysäytetty hetki on sekoitus menneisyyttä ja tulevaisuutta. Pohdin niiden kautta ihmisen suhdetta toiseen, teknologiaan ja luontoon. Tärkeää oli myös havainnoida itse tekemisen prosessia ja oppia siitä teoksien kautta. Tekemisestä nouseville opetuksille ja ehdotuksille pystyi antaa enemmän tilaa, kun luin samalla muiden taiteilijoiden työprosesseista ja oivalluksista taiteen äärellä, kuten mm. piirroksen kanssa toimimisesta, maailman havainnoinnista, intuitiosta, sattumista ja ongelmista.
Opinnäytteessäni käytän myös otteita työpäiväkirjasta ja yleisiä pohdintojani ajalta ennen lopputyönäyttelyä. Niiden tarkoitus on kertoa ajatuksista ja kokemuksista, jotka vaikuttivat työskentelyyni sekä pohjustaa teosten alkuperiä ja täydentää niiden kanssa käymääni prosessia. Tyyli vaihtelee proosan ja tutkimuksellisen tekstin välillä. Erottelen työpäiväkirjan otteet leipätekstistä sinisellä värillä, mutta useissa kohdissa tekstiä hyödynnän molempia tyylejä.
Teemoja työssäni on mm. abstraktin ja esittävän raja, tiedon ja kielen pohtiminen suhteessa muotokieleen, sekä tarinallisen tilanteen muodostuminen piirtäessä. Teoksilla halusin ilmentää jännitteistä tilaa niissä esiintyvien hahmojen ja ympäristön kautta. Teoksiin pysäytetty hetki on sekoitus menneisyyttä ja tulevaisuutta. Pohdin niiden kautta ihmisen suhdetta toiseen, teknologiaan ja luontoon. Tärkeää oli myös havainnoida itse tekemisen prosessia ja oppia siitä teoksien kautta. Tekemisestä nouseville opetuksille ja ehdotuksille pystyi antaa enemmän tilaa, kun luin samalla muiden taiteilijoiden työprosesseista ja oivalluksista taiteen äärellä, kuten mm. piirroksen kanssa toimimisesta, maailman havainnoinnista, intuitiosta, sattumista ja ongelmista.
Opinnäytteessäni käytän myös otteita työpäiväkirjasta ja yleisiä pohdintojani ajalta ennen lopputyönäyttelyä. Niiden tarkoitus on kertoa ajatuksista ja kokemuksista, jotka vaikuttivat työskentelyyni sekä pohjustaa teosten alkuperiä ja täydentää niiden kanssa käymääni prosessia. Tyyli vaihtelee proosan ja tutkimuksellisen tekstin välillä. Erottelen työpäiväkirjan otteet leipätekstistä sinisellä värillä, mutta useissa kohdissa tekstiä hyödynnän molempia tyylejä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]