Perhesuhteiden merkitys musiikillisen minuuden ja erityisorientaation kehittymisessä – musiikin korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia muusikkoperheissä kasvamisesta
Krell, Liina (2024-12-05)
Krell, Liina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
05.12.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106096
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106096
Tiivistelmä
Tämä maisterintutkielma tutkii, millaisia merkityksiä perhesuhteet saavat musiikillisen minuuden ja erityisorientaation kehittymisen näkökulmasta yksilöiden tarinoissa. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan musiikkialalle suuntautuneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia elämän varrelta perheissä, joissa yksi vanhemmista on tai molemmat vanhemmista ovat muusikoita. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia merkityksiä perheen sisäiset musiikilliset arvot ja käytännöt saavat opiskelijan tarinoissa musiikillisen minuuden rakentumisesta? 2. Kuinka opiskelijat kokevat perheen merkityksen erityisorientaation muodostumiseen elämänkaarensa eri vaiheissa?
Käsitteellisessä viitekehyksessä esitellään musiikillisen minuuden käsite, jonka sisällä tarkastellaan musiikillisen minäkäsityksen määritelmää. Keskeisiä viitekehyksen käsitteitä ovat myös musiikillinen yleis- ja erityisorientaatio, jotka voivat kehittyä ammatilliseen orientaatioon. Edellä mainittuja käsitteitä tarkastellaan musiikillisen orientaatioteorian sisällä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kerronnallisilla haastatteluilla kolmelta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkialan opiskelijalta, jotka opiskelevat eri koulutusohjelmissa. Tutkimuksen analyysi on kaksivaiheinen ja siinä on hyödynnetty niin narratiivien analyysiä kuin narratiivista analyysitapaa.
Tulokset osoittavat, että vanhempien musiikillisten arvojen ja niistä heijastuvan toiminnan merkitys koettiin niin välillisesti kuin välittömästi vaikuttaneen yksilöiden musiikilliseen minuuteen ja erityisorientaatioon. Vanhempien nähdään vaikuttaneen musiikkiharrastuksen aloittamiseen. Tulokset osoittavat, että vanhemmat arvottivat säännöllisen harjoittelun tärkeyttä arjessa. Haastateltavat kokivat eroja perheen merkityksessä, joka ilmeni sekä aktiivisten toimien että olemuksellisen esimerkin kautta musiikilliseen minuuteen vaikuttaen.
Käsitteellisessä viitekehyksessä esitellään musiikillisen minuuden käsite, jonka sisällä tarkastellaan musiikillisen minäkäsityksen määritelmää. Keskeisiä viitekehyksen käsitteitä ovat myös musiikillinen yleis- ja erityisorientaatio, jotka voivat kehittyä ammatilliseen orientaatioon. Edellä mainittuja käsitteitä tarkastellaan musiikillisen orientaatioteorian sisällä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kerronnallisilla haastatteluilla kolmelta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkialan opiskelijalta, jotka opiskelevat eri koulutusohjelmissa. Tutkimuksen analyysi on kaksivaiheinen ja siinä on hyödynnetty niin narratiivien analyysiä kuin narratiivista analyysitapaa.
Tulokset osoittavat, että vanhempien musiikillisten arvojen ja niistä heijastuvan toiminnan merkitys koettiin niin välillisesti kuin välittömästi vaikuttaneen yksilöiden musiikilliseen minuuteen ja erityisorientaatioon. Vanhempien nähdään vaikuttaneen musiikkiharrastuksen aloittamiseen. Tulokset osoittavat, että vanhemmat arvottivat säännöllisen harjoittelun tärkeyttä arjessa. Haastateltavat kokivat eroja perheen merkityksessä, joka ilmeni sekä aktiivisten toimien että olemuksellisen esimerkin kautta musiikilliseen minuuteen vaikuttaen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]