Laulutunti keskiajan sävelin – Tapaustutkimus gregoriaanisen ohjelmiston opettamisesta ja soveltamisesta osana klassista laulutuntia
Majanen, Sofia (2024-12-13)
Majanen, Sofia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
13.12.2024
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022513901
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022513901
Tiivistelmä
Klassisen laulun yksilötunnilla opettaja ja oppilas työstävät yleensä materiaalia barokin aikakaudelta nykypäivään. Keskiaikainen gregoriaaninen laulu ei siis perinteisesti sisälly tunnin repertuaariin. Gregorianiikkaa opetetaan Suomessa kurssimuotoisesti ryhmäopetuksena esimerkiksi Sibelius-Akatemiassa, seurakuntien tai harmonisen laulun kursseilla.
Tässä työssä tutkin oman laulunopettamiseni ja laulukokemuksieni kautta, miten gregoriaanista laulua ja laulumateriaalia voidaan opettaa ja soveltaa klassisen yksinlaulun tunneilla, miten klassinen äänenmuodostus ja gregoriaaninen ohjelmisto sopivat yhteen ja millaisia hyötyjä ja haasteita opettaja ja lauluteknisesti alkuvaiheessa oleva lauluoppilas voivat gregorianiikassa kohdata. Klassisena laulajana sekä laulupedagogina ja gregorianiikan opiskelijana pystyn samaistumaan tilanteeseen, jossa gregoriaaninen materiaali voi olla opettajalle vierasta. Gregoriaanisen laulun ryhmäopetusta on tutkittu jonkin verran, mutta yksilöopetuksesta ei löydy ennestään tutkimuksia.
Tutkimuksen perusteella gregoriaanisesta laulumateriaalista saa käyttökelpoista opetusmateriaalia ja erityisesti se sopii laululämmittelyyn ja kehon rentouttamiseen. Melismaattiset melodiat parantavat hengitystekniikkaa ja yksiääninen säestyksetön laulu kannustaa tarkkaavaiseen vireen kuunteluun. Saman sävelmän laulaminen eri kielillä avaa vaihtoehtoja fraseeraukseen. Haasteita voi olla modaalisuuteen tottumisessa ja notaation hahmottamisessa. Ohjelmistoon tutustuminen tulee suunnitella oppilaan tarpeita ja toiveita kuunnellen.
Tässä työssä tutkin oman laulunopettamiseni ja laulukokemuksieni kautta, miten gregoriaanista laulua ja laulumateriaalia voidaan opettaa ja soveltaa klassisen yksinlaulun tunneilla, miten klassinen äänenmuodostus ja gregoriaaninen ohjelmisto sopivat yhteen ja millaisia hyötyjä ja haasteita opettaja ja lauluteknisesti alkuvaiheessa oleva lauluoppilas voivat gregorianiikassa kohdata. Klassisena laulajana sekä laulupedagogina ja gregorianiikan opiskelijana pystyn samaistumaan tilanteeseen, jossa gregoriaaninen materiaali voi olla opettajalle vierasta. Gregoriaanisen laulun ryhmäopetusta on tutkittu jonkin verran, mutta yksilöopetuksesta ei löydy ennestään tutkimuksia.
Tutkimuksen perusteella gregoriaanisesta laulumateriaalista saa käyttökelpoista opetusmateriaalia ja erityisesti se sopii laululämmittelyyn ja kehon rentouttamiseen. Melismaattiset melodiat parantavat hengitystekniikkaa ja yksiääninen säestyksetön laulu kannustaa tarkkaavaiseen vireen kuunteluun. Saman sävelmän laulaminen eri kielillä avaa vaihtoehtoja fraseeraukseen. Haasteita voi olla modaalisuuteen tottumisessa ja notaation hahmottamisessa. Ohjelmistoon tutustuminen tulee suunnitella oppilaan tarpeita ja toiveita kuunnellen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]