"Se oma palo oli niin kova niihin kaikkiin soittimiin ja sitten niihin kaikkiin tyyleihin" : Kokemuksia multi-instrumentalismin merkityksistä
Kylmänen, Verna (2024-12-20)
Kylmänen, Verna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
20.12.2024
Tutkielma
kansanmusiikki
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081832
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081832
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävä oli analysoida, millaisia henkilökohtaisia ja institutionaalisia merkityksiä multi-instrumentalismilla voi olla. Tarkastelun kohteena olivat kolmen ammattimuusikon henkilökohtaiset multi-instrumentalismin muodostumisen ja ilmenemisen
tavat sekä ympäristöt. Tutkimuskysymys oli: Minkälaisia henkilökohtaisia ja institutionaalisia merkityksiä montaa instrumenttia ammattimaisesti harjoittaneet muusikot liittävät multi-instrumentalismiin?
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja tutkimustyypiltään empiirinen. Käsitteellinen viitekehys pohjautui eri tavoin painottuneeseen multi-instrumentalismia koskevaan tutkimuskirjallisuuteen ja esitteli musiikillisen identiteetin käsitettä sekä sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineistonanalyysi oli teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Koettuja henkilökohtaisia merkityksiä olivat esimerkiksi persoonallisten soittotapojen muotoutuminen ja tyytyväisyys omaa monisäikeiseksi muodostunutta ammatillisuutta kohtaan. Institutionaalisina merkityksinä näyttäytyivät muun muassa perheen sekä
opiskeluyhteisön tuen ja kannustuksen tärkeys multi-instrumentalismin mahdollistumisen ja muodostumisen kannalta sekä monipuolisen kehonkäytön seuraukseksi nähty työkykyisyyden säilyminen. Multi-instrumentalismin mahdollistaneita tekijöitä kohtaan koettiin kiitollisuutta ja itseä pidettiin hyväosaisena, koska multi-instrumentalismiin oli suhtauduttu ulkopuolelta lähinnä myönteisesti tai neutraalisti. Tutkimuksessa esitetyt näkökulmat voivat olla merkityksellisiä niin musiikkikasvattajille, jotka ovat
keskeisessä asemassa oppilaidensa musiikillisten identiteettien muodostumisessa, kuin myös instituutioille, jotka arvojärjestelmiensä pohjalta luovat ja toteuttavat musiikin opetussuunnitelman perusteita sekä paikallisia opetussuunnitelmia
tavat sekä ympäristöt. Tutkimuskysymys oli: Minkälaisia henkilökohtaisia ja institutionaalisia merkityksiä montaa instrumenttia ammattimaisesti harjoittaneet muusikot liittävät multi-instrumentalismiin?
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja tutkimustyypiltään empiirinen. Käsitteellinen viitekehys pohjautui eri tavoin painottuneeseen multi-instrumentalismia koskevaan tutkimuskirjallisuuteen ja esitteli musiikillisen identiteetin käsitettä sekä sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineistonanalyysi oli teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Koettuja henkilökohtaisia merkityksiä olivat esimerkiksi persoonallisten soittotapojen muotoutuminen ja tyytyväisyys omaa monisäikeiseksi muodostunutta ammatillisuutta kohtaan. Institutionaalisina merkityksinä näyttäytyivät muun muassa perheen sekä
opiskeluyhteisön tuen ja kannustuksen tärkeys multi-instrumentalismin mahdollistumisen ja muodostumisen kannalta sekä monipuolisen kehonkäytön seuraukseksi nähty työkykyisyyden säilyminen. Multi-instrumentalismin mahdollistaneita tekijöitä kohtaan koettiin kiitollisuutta ja itseä pidettiin hyväosaisena, koska multi-instrumentalismiin oli suhtauduttu ulkopuolelta lähinnä myönteisesti tai neutraalisti. Tutkimuksessa esitetyt näkökulmat voivat olla merkityksellisiä niin musiikkikasvattajille, jotka ovat
keskeisessä asemassa oppilaidensa musiikillisten identiteettien muodostumisessa, kuin myös instituutioille, jotka arvojärjestelmiensä pohjalta luovat ja toteuttavat musiikin opetussuunnitelman perusteita sekä paikallisia opetussuunnitelmia
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]