Kohti kommunikoivaa nykymusiikkia – säveltäjä, notaatio ja dialoginen vuorovaikutus
Leinonen, Minna (2025)
Leinonen, Minna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2025
2489-7981
978-952-329-382-3
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
EST-julkaisusarja 86
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-382-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-382-3
Tiivistelmä
Notaatio on usein ainoa kommunikaation väline säveltäjän ja esittäjän
välillä ja vaikuttaa siihen, kuinka musiikki välittyy säveltäjältä esittäjälle ja
esittäjältä yleisölle. Nykymusiikissa käytetyn notaation kaikki merkit eivät
ole vakiintuneet, ja säveltäjät etsivät kutakin teosta parhaiten palvelevia
ratkaisuja sen tiedon ja kokemuksen valossa, joka heillä tuolloin on
käytössään. Kommunikoiva notaatio auttaa esittäjää lähestymään
nykymusiikkiteosta. Pyrin syventämään ymmärrystäni notaation
kommunikoivuudesta reflektoimalla taiteellista työtäni.
Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa notaation kommunikoivuudesta.
Tutkimukseni ei koske ainoastaan omaa taiteellista työtäni yksittäisissä
projekteissa, vaan sillä on laajempaa merkitystä itseni lisäksi myös muiden
säveltäjien työskentelyn sekä säveltäjien ja esittäjien yhteistyön kannalta.
Tutkimukseni on merkittävä myös nykymusiikin kommunikoivuutta ja
lähestyttävyyttä sekä nykymusiikin pedagogiikan kehittymistä ja
institutionaalista toimintaa ajatellen. Nykymusiikki joutuu usein jo
musiikkiopistossa marginaaliseen asemaan. Instituutioilla on merkittävä
vaikutus siihen, kuinka luontevaksi osaksi soittoharrastajien ja
ammattilaisten muusikkoutta aikamme musiikki muotoutuu.
Taiteellisessa tutkimuksessani halusin selvittää, millainen notaatio
on kommunikoivaa myös esittäjän näkökulmasta. Lisäksi tutkin, kuinka
kommunikoivuuteen päästään. Yleisemmällä tasolla kysyn, kuinka paljon
notaatioon vaikuttaa se, kenelle tai mille taitotasolle se on suunnattu.
Millainen nuotinnus kommunikoi ammattimuusikon ja soittoharrastajan
kanssa? Tarkastellakseni notaationi kommunikoivuutta kriittisesti
määrittelen tutkimuksessani teoreettisen viitekehyksen avulla, millaisia
ovat kriteerit, joilla tehdä notaatiosta kommunikoivaa. Pohjaan käsitykseni
notaatiosta myös teosteni esittäjien näkökulmiin, nuottigraafikon
näkökulmaan sekä muiden säveltäjien tekemiin ratkaisuihin. Tutkimuksen
edetessä vuorovaikutus esittäjien kanssa kehittyi dialogiseksi prosessiksi,
joka toimi välineenä tutkimuskysymyksiini vastaamisessa.
Taiteellinen toimintani yksittäisten teosten parissa tarkensi
tutkimuksellista ajatteluani vähitellen. Tutkielman otsikossa nykymusiikin
kommunikoivuus on päämäärä; notaatio ja dialoginen vuorovaikutus ovat
keinot päämäärään pääsemiseksi. Tutkimukseen sisältyvässä
vertaisarvioidussa artikkelissa ”Ihanasta metsästä äkäiseen
mehiläisparveen: uuden pedagogisen musiikin säveltäminen
nykysoittotekniikoita käyttäen” (2023) pohdin Piilo-teosteni avulla, kuinka
säveltää pedagogista musiikkia nykytekniikoita käyttäen ja mitä se
edellyttää säveltämisprosessin vuorovaikutteisuudelta ja teoksen
nuotinnukselta. Taidonnäytteen muut teokset on sävelletty musiikin
ammattilaisille. Kaikissa taidonnäytteen teoksissa nousi esiin
nykytekniikoiden notaation kommunikoivuuteen liittyviä kysymyksiä,
joiden testaamisesta esittäjien kanssa tuli luonteva osa prosessia.
Tarkensin notaatiotani tutkimuksen edetessä. Tutkielmani
yhteenvedon keskiössä on viimeisen jatkotutkintokonserttini teos Rakkaat,
jossa notaatiotekniikkani kehittyi niin kommunikoivaksi kuin mihin
tutkintoni aikana pääsin. Säveltäjän ja esittäjän välisessä yhteistyössä
dialogisen vuorovaikutuksen ja jaetun asiantuntijuuden keinoin tehdyt
havainnot muokkasivat teosten nuotinnusta ja musiikillista materiaalia ja
auttoivat minua tekemään päätelmiä notaation kommunikoivuudesta. Notation is often the only means of communication between the composer and performer and affects how music is transmitted from the composer to the performer and from the performer to the audience. Notation in contemporary music is not all stabilized, and composers seek the solutions that best serve each work in light of the knowledge and experience available to them at the time. Communicative notation contributes to the performer's approach to contemporary music. I seek to deepen my understanding of the communicative nature of notation by reflecting on my artistic work.
My research provides new insights into the communicative nature of notation. My research is not only about my own artistic work in individual projects but also has wider implications for the work of other composers and the collaboration between composers and performers. My research is also relevant to the communicability and accessibility of contemporary music and the development of contemporary music pedagogy and institutional practice. Contemporary music is already marginalized in music institutes. Institutions have a significant impact on how contemporary music is shaped as a natural part of the musicianship of amateurs and professionals.
In my artistic research, I wanted to find out what kind of notation is communicative also from the performer's point of view. I also investigated how to achieve communicability. On a more general level, I ask how much notation is influenced by who or what skill level it is aimed at. What kind of notation communicates with the professional musician and the amateur? To critically examine the communicative nature of my notation, I use a theoretical framework to define the criteria for making notation communicative in my research. I will also base my understanding of notation on the perspectives of the performers of my works, the perspective of the notational graphist, and the solutions adopted by other composers. As the research progressed, the interaction with the performers evolved into a dialogical process that served as a tool to answer my research questions.
My artistic activity in individual works took me further in answering my research questions. In the title of the thesis, communicative contemporary music is the goal, and notation and dialogical interaction are the means to achieve this goal. In the peer-reviewed article included in the research ”Ihanasta metsästä äkäiseen mehiläisparveen: uuden pedagogisen musiikin säveltäminen nykysoittotekniikoita käyttäen” [From a wonderful forest to an irritable swarm of bees. Composing new pedagogical music containing contemporary playing techniques] (2023), I use the Piilo works to consider how to compose pedagogical music using contemporary techniques and what this requires in terms of the interactivity of the compositional process and the notation of the work (Appendix 2). The other works in the degree were composed for music professionals. In all the works in the thesis, issues of communicability of notation using contemporary techniques emerged, and testing them with performers became a natural part of the process.
I refined my notation as the research progressed. At the heart of my written thesis is the work Rakkaat (Beloved) from my last postgraduate concert, where my notation technique developed to the level of communicative notation, I was able to achieve during my degree. Observations made through dialogic interaction and shared expertise between the composer and performer shaped the notation and musical material of the works and helped me to draw conclusions about the communicative nature of notation.
välillä ja vaikuttaa siihen, kuinka musiikki välittyy säveltäjältä esittäjälle ja
esittäjältä yleisölle. Nykymusiikissa käytetyn notaation kaikki merkit eivät
ole vakiintuneet, ja säveltäjät etsivät kutakin teosta parhaiten palvelevia
ratkaisuja sen tiedon ja kokemuksen valossa, joka heillä tuolloin on
käytössään. Kommunikoiva notaatio auttaa esittäjää lähestymään
nykymusiikkiteosta. Pyrin syventämään ymmärrystäni notaation
kommunikoivuudesta reflektoimalla taiteellista työtäni.
Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa notaation kommunikoivuudesta.
Tutkimukseni ei koske ainoastaan omaa taiteellista työtäni yksittäisissä
projekteissa, vaan sillä on laajempaa merkitystä itseni lisäksi myös muiden
säveltäjien työskentelyn sekä säveltäjien ja esittäjien yhteistyön kannalta.
Tutkimukseni on merkittävä myös nykymusiikin kommunikoivuutta ja
lähestyttävyyttä sekä nykymusiikin pedagogiikan kehittymistä ja
institutionaalista toimintaa ajatellen. Nykymusiikki joutuu usein jo
musiikkiopistossa marginaaliseen asemaan. Instituutioilla on merkittävä
vaikutus siihen, kuinka luontevaksi osaksi soittoharrastajien ja
ammattilaisten muusikkoutta aikamme musiikki muotoutuu.
Taiteellisessa tutkimuksessani halusin selvittää, millainen notaatio
on kommunikoivaa myös esittäjän näkökulmasta. Lisäksi tutkin, kuinka
kommunikoivuuteen päästään. Yleisemmällä tasolla kysyn, kuinka paljon
notaatioon vaikuttaa se, kenelle tai mille taitotasolle se on suunnattu.
Millainen nuotinnus kommunikoi ammattimuusikon ja soittoharrastajan
kanssa? Tarkastellakseni notaationi kommunikoivuutta kriittisesti
määrittelen tutkimuksessani teoreettisen viitekehyksen avulla, millaisia
ovat kriteerit, joilla tehdä notaatiosta kommunikoivaa. Pohjaan käsitykseni
notaatiosta myös teosteni esittäjien näkökulmiin, nuottigraafikon
näkökulmaan sekä muiden säveltäjien tekemiin ratkaisuihin. Tutkimuksen
edetessä vuorovaikutus esittäjien kanssa kehittyi dialogiseksi prosessiksi,
joka toimi välineenä tutkimuskysymyksiini vastaamisessa.
Taiteellinen toimintani yksittäisten teosten parissa tarkensi
tutkimuksellista ajatteluani vähitellen. Tutkielman otsikossa nykymusiikin
kommunikoivuus on päämäärä; notaatio ja dialoginen vuorovaikutus ovat
keinot päämäärään pääsemiseksi. Tutkimukseen sisältyvässä
vertaisarvioidussa artikkelissa ”Ihanasta metsästä äkäiseen
mehiläisparveen: uuden pedagogisen musiikin säveltäminen
nykysoittotekniikoita käyttäen” (2023) pohdin Piilo-teosteni avulla, kuinka
säveltää pedagogista musiikkia nykytekniikoita käyttäen ja mitä se
edellyttää säveltämisprosessin vuorovaikutteisuudelta ja teoksen
nuotinnukselta. Taidonnäytteen muut teokset on sävelletty musiikin
ammattilaisille. Kaikissa taidonnäytteen teoksissa nousi esiin
nykytekniikoiden notaation kommunikoivuuteen liittyviä kysymyksiä,
joiden testaamisesta esittäjien kanssa tuli luonteva osa prosessia.
Tarkensin notaatiotani tutkimuksen edetessä. Tutkielmani
yhteenvedon keskiössä on viimeisen jatkotutkintokonserttini teos Rakkaat,
jossa notaatiotekniikkani kehittyi niin kommunikoivaksi kuin mihin
tutkintoni aikana pääsin. Säveltäjän ja esittäjän välisessä yhteistyössä
dialogisen vuorovaikutuksen ja jaetun asiantuntijuuden keinoin tehdyt
havainnot muokkasivat teosten nuotinnusta ja musiikillista materiaalia ja
auttoivat minua tekemään päätelmiä notaation kommunikoivuudesta.
My research provides new insights into the communicative nature of notation. My research is not only about my own artistic work in individual projects but also has wider implications for the work of other composers and the collaboration between composers and performers. My research is also relevant to the communicability and accessibility of contemporary music and the development of contemporary music pedagogy and institutional practice. Contemporary music is already marginalized in music institutes. Institutions have a significant impact on how contemporary music is shaped as a natural part of the musicianship of amateurs and professionals.
In my artistic research, I wanted to find out what kind of notation is communicative also from the performer's point of view. I also investigated how to achieve communicability. On a more general level, I ask how much notation is influenced by who or what skill level it is aimed at. What kind of notation communicates with the professional musician and the amateur? To critically examine the communicative nature of my notation, I use a theoretical framework to define the criteria for making notation communicative in my research. I will also base my understanding of notation on the perspectives of the performers of my works, the perspective of the notational graphist, and the solutions adopted by other composers. As the research progressed, the interaction with the performers evolved into a dialogical process that served as a tool to answer my research questions.
My artistic activity in individual works took me further in answering my research questions. In the title of the thesis, communicative contemporary music is the goal, and notation and dialogical interaction are the means to achieve this goal. In the peer-reviewed article included in the research ”Ihanasta metsästä äkäiseen mehiläisparveen: uuden pedagogisen musiikin säveltäminen nykysoittotekniikoita käyttäen” [From a wonderful forest to an irritable swarm of bees. Composing new pedagogical music containing contemporary playing techniques] (2023), I use the Piilo works to consider how to compose pedagogical music using contemporary techniques and what this requires in terms of the interactivity of the compositional process and the notation of the work (Appendix 2). The other works in the degree were composed for music professionals. In all the works in the thesis, issues of communicability of notation using contemporary techniques emerged, and testing them with performers became a natural part of the process.
I refined my notation as the research progressed. At the heart of my written thesis is the work Rakkaat (Beloved) from my last postgraduate concert, where my notation technique developed to the level of communicative notation, I was able to achieve during my degree. Observations made through dialogic interaction and shared expertise between the composer and performer shaped the notation and musical material of the works and helped me to draw conclusions about the communicative nature of notation.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]