”Meissä on meidän mieli, meidän keho, meidän tunteet” - Ihmiskäsitys laulunopetuksessa kolmen laulunopettajan kuvailemana
Hakala, Anna (2024-03-01)
Hakala, Anna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
01.03.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501297840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501297840
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen laulunopettajien ihmiskäsityksiä sekä sitä, miten ne muodostuvat ja ilmenevät laulunopetuskontekstissa. Tarkoituksena oli selvittää opettajien kertoman mukaan heidän ihmiskäsityksi- ään sekä niiden suhdetta laulunopetukseen.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on tuotettu haastattelemalla kolmea eri laulunopet- tajaa keväällä 2023. Aineiston tuottamisen menetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Millainen on haastateltavan laulunopettajan ihmiskäsitys hänen kuvailunsa mukaan?
2. Miten haastateltava laulunopettaja ajattelee ihmiskäsityksensä näkyvän opetuksessaan?
Tutkimuksen teoriaosuus nojaa Lauri Rauhalan (2005) holistiseen ihmiskäsitykseen, jossa painottuvat tajunnallisuus, kehollisuus ja situationaalisuus. Peilaan näitä kolmea osa-aluetta suhteessa musiikinope- tukseen sekä laulupedagogiikkaan. Tavoitteena tutkimuksessa on luoda kuva laulunopettajien ihmiskäsi- tyksistä sekä selvittää, miten ne ilmenevät laulunopetustilanteessa.
Tutkimukseni perusteella kaikki kolme haastattelemaani laulunopettajaa kuvaavat ihmiskäsityksensä sisältävän piirteitä holistisesta ihmiskäsityksestä. Tutkimukseni mukaan holistinen ihmiskäsitys on vahvasti yhteydessä heidän opetukseensa. Opettajat tiedostavat laulamisen olevan erittäin kokonaisval- taista, holistista toimintaa, jossa on tärkeää ottaa huomioon oppilaan keho, mieli ja ympäristö.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on tuotettu haastattelemalla kolmea eri laulunopet- tajaa keväällä 2023. Aineiston tuottamisen menetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Millainen on haastateltavan laulunopettajan ihmiskäsitys hänen kuvailunsa mukaan?
2. Miten haastateltava laulunopettaja ajattelee ihmiskäsityksensä näkyvän opetuksessaan?
Tutkimuksen teoriaosuus nojaa Lauri Rauhalan (2005) holistiseen ihmiskäsitykseen, jossa painottuvat tajunnallisuus, kehollisuus ja situationaalisuus. Peilaan näitä kolmea osa-aluetta suhteessa musiikinope- tukseen sekä laulupedagogiikkaan. Tavoitteena tutkimuksessa on luoda kuva laulunopettajien ihmiskäsi- tyksistä sekä selvittää, miten ne ilmenevät laulunopetustilanteessa.
Tutkimukseni perusteella kaikki kolme haastattelemaani laulunopettajaa kuvaavat ihmiskäsityksensä sisältävän piirteitä holistisesta ihmiskäsityksestä. Tutkimukseni mukaan holistinen ihmiskäsitys on vahvasti yhteydessä heidän opetukseensa. Opettajat tiedostavat laulamisen olevan erittäin kokonaisval- taista, holistista toimintaa, jossa on tärkeää ottaa huomioon oppilaan keho, mieli ja ympäristö.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]