Kohti vapautta: opettajan näkökulma häpeäsensitiiviseen laulunopetukseen
Lind-Vallinoja, Essi (2024-12-09)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lind-Vallinoja, Essi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
09.12.2024
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030716529
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030716529
Tiivistelmä
Häpeä on itseen kohdistuva, pahimmillaan lamauttava tunne, joka aiheuttaa arvottomuuden ja huonouden kokemusta. Häpeä aiheuttaa kehossa stressireaktion, mikä vaikuttaa fyysisesti monin tavoin haitallisesti. Häpeä ja yritykset hallita sitä aiheuttavat esimerkiksi täydellisyydentavoittelua ja korostunutta itsekriittisyyttä. Laulamisessa kehoa, itseä ja instrumenttia ei voi erottaa toisistaan, ja tämä aiheuttaa laulunopiskelussa häpeälle altistavia tilanteita.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa laulupedagogeille tietoa häpeäsensitiivisestä opettamisesta. Näkökulma tutkimuksessa oli rajattu klassiseen yksinlauluun. Tutkimustehtävänä oli selvittää kirjallisuuskatsauksen ja kahden teemahaastattelun avulla, miten laulunopettaja voi toimia häpeäsensitiivisesti, ja mitä vaikutuksia häpeällä ja sen käsittelyllä on laulamiseen opettajan näkökulmasta.
Päätutkimuskysymys oli: Millaisia toimintamalleja opettajalla on laulajan häpeän kohtaamiseen ja käsittelyyn laulutunneilla? Tämän selvittämiseksi tutkittiin myös häpeäsensitiivisen opettamisen määritelmiä. Pedagogisia toimintamalleja tarkemmin avaavia kysymyksiä olivat: Millaisia asenteita ja työkaluja toimintamallit sisältävät? sekä Miten häpeän käsittely vaikuttaa laulajan ilmaisuun ja laulutapahtumaan opettajan näkökulmasta?
Tutkimus toteutettiin kahden laulupedagogin teemahaastatteluna. Aineisto perustuu haastateltavien omaan muusikon ja pedagogin kokemukseen ja tietotaitoon. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin häpeää psykofyysisenä ilmiönä ja miten se voi näkyä laulamisen kontekstissa, sekä häpeän haitallisia hallintakeinoja ja häpeän käsittelyä. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin myös häpeäsensitiiviseen opettamiseen linkittyvää psykofyysistä opettamista.
Haastatteluissa nousi esiin myötätuntoinen ja hyväksyvä asenne oppilasta kohtaan sekä avoin kommunikaatio tärkeinä häpeäsensitiivisinä asenteina. Opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppilaan kokeman häpeän käsittelyyn sekä usein myös siihen, kokeeko oppilas häpeää tunneilla. Haastatteluista löytyi erilaisia käytännön harjoitteita häpeän kohtaamiseen laulutunneilla.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa laulupedagogeille tietoa häpeäsensitiivisestä opettamisesta. Näkökulma tutkimuksessa oli rajattu klassiseen yksinlauluun. Tutkimustehtävänä oli selvittää kirjallisuuskatsauksen ja kahden teemahaastattelun avulla, miten laulunopettaja voi toimia häpeäsensitiivisesti, ja mitä vaikutuksia häpeällä ja sen käsittelyllä on laulamiseen opettajan näkökulmasta.
Päätutkimuskysymys oli: Millaisia toimintamalleja opettajalla on laulajan häpeän kohtaamiseen ja käsittelyyn laulutunneilla? Tämän selvittämiseksi tutkittiin myös häpeäsensitiivisen opettamisen määritelmiä. Pedagogisia toimintamalleja tarkemmin avaavia kysymyksiä olivat: Millaisia asenteita ja työkaluja toimintamallit sisältävät? sekä Miten häpeän käsittely vaikuttaa laulajan ilmaisuun ja laulutapahtumaan opettajan näkökulmasta?
Tutkimus toteutettiin kahden laulupedagogin teemahaastatteluna. Aineisto perustuu haastateltavien omaan muusikon ja pedagogin kokemukseen ja tietotaitoon. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin häpeää psykofyysisenä ilmiönä ja miten se voi näkyä laulamisen kontekstissa, sekä häpeän haitallisia hallintakeinoja ja häpeän käsittelyä. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin myös häpeäsensitiiviseen opettamiseen linkittyvää psykofyysistä opettamista.
Haastatteluissa nousi esiin myötätuntoinen ja hyväksyvä asenne oppilasta kohtaan sekä avoin kommunikaatio tärkeinä häpeäsensitiivisinä asenteina. Opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppilaan kokeman häpeän käsittelyyn sekä usein myös siihen, kokeeko oppilas häpeää tunneilla. Haastatteluista löytyi erilaisia käytännön harjoitteita häpeän kohtaamiseen laulutunneilla.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]