Musiikkikasvatuksen mahdollisuudet osana kiusaamisen ehkäisyä
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Tutkimukseni kohteena on kiusaaminen ilmiönä ja musiikkikasvatuksen mahdollisuudet osana sen vastaista työtä. Tutkimuksessani tarkastelen musiikin aineenopettajien näkemyksiä ja kokemuksia koulussa esiintyvästä kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta kiusaamisesta ja edistää musiikkikasvattajien ymmärrystä heidän toiminnan mahdollisuuksistaan kiusaamista ehkäisevässä työssä. Lisäksi tavoitteena on nostaa laajemmin ammatilliseen keskusteluun musiikkikasvatuksen merkityksiä muutenkin kuin musiikillisia taitoja kartuttavana oppiaineena. Tutkimuskysymykseni on: Minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä musiikinopettajilla on kiusaamisen ilmenemisestä sekä kiusaamista ehkäisevistä käytänteistä peruskouluissa ja lukioissa?
Käsitteellisessä viitekehyksessä tarkastelen kiusaamista ilmiönä ja musiikkikasvatuksen erityispiirteitä kiusaamista ehkäisevässä työssä. Esittelen myös tunnetaitojen ja empatian käsitteet ja analysoin niiden suhdetta kiusaamisen ilmenemiseen ja musiikilliseen toimintaan. Lopuksi tarkastelen käsitettä systeemiälystä ja systeemiälykkään toiminnan mahdollisuuksia osana kiusaamisen vastaista toimintaa kouluissa. Käsitteiden esittelyn lomassa tarkastelen aiheesta aiemmin tehtyjä tai aiheeseen tämän tutkimuksen puitteissa liittyviä tutkimuksia.
Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla kolmea musiikin aineenopettajaa. Toteutin haastattelun puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna, jonka rakensin kolmen eri teeman ja niistä johtamieni kysymysten varaan. Analysoin tutkimusaineiston laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ryhmän dynamiikka ja siten myös mahdollinen kiusaaminen voivat ilmetä musiikintunneilla selvästi tuntien toiminnallisen luonteen vuoksi. Kiusaamisen ehkäisyssä korostuu musiikinopettajan pedagoginen osaaminen ja hänen kykynsä nähdä erilaisia toiminnan mahdollisuuksia. Kiusaamista ehkäistäkseen musiikinopettajan tulee pyrkiä vaikuttamaan ryhmän toimintakulttuuriin ja siinä vallitseviin normeihin. Aineiston analyysi osoittaa, että opettajajohtoinen opetustapa voi ehkäistä kiusaamistilanteiden ilmaantumista ja luovat työskentelytavat luokassa puolestaan tuovat kiusaamisen herkemmin esiin. Tulosten perusteella suuret ryhmäkoot vaikeuttavat musiikinopettajaa havainnoimasta luokkaansa sekä tuntemasta ja kohtaamasta oppilaitaan, mikä voi johtaa opettajan omiin merkityksettömyyden tuntemuksiin. Tutkimustulokset osoittavat pedagogisesti taitavan opettajan johdolla tapahtuvan musiikillisen toiminnan ja tarkoin valikoidun musiikin mahdollisuudet yksilön tunnetaitojen kehittymisen ja vahvistamisen tukena, ja siten niiden mahdollisuudet toimia kiusaamista ehkäisevästi. Ammattitaitoisesti fasilitoitu musiikillinen toiminta voi lisätä myös yksilöiden empatiaa ja kykyä huomioida muita ihmisiä.
Musiikinopettajan on mahdollista musiikillinen toiminnan keinoin edistää luokassa sellaista keskustelukulttuuria ja tapaa ilmaista mielipiteitä, joka on muita ihmisiä arvostavaa ja kunnioittavaa. Näiden kykyjen omaksumisen kannalta suuri merkitys on sillä, kuinka opettaja itse kommunikoi luokassa. Koulun yhteiset, kiusaamiseen puuttumiseksi luodut toimintamallit, ovat tutkimuksen tulosten perusteella olennaista kiusaamisen ehkäisyn kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella esitän, että musiikinopettajakoulutuksessa tulisi edistää opettajaopiskelijoiden valmiuksia haastavien vuorovaikutustilanteiden käsittelyyn opetustyössä.